تاریخ انتشار :يکشنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۰۶:۵۴
کد مطلب : 62922
زیست انلاین :بدنه حجیم و کارمندان زیاد وزارت جهاد کشاورزی باعث شده است که بودجه زیادی صرف هزینه های جاری این وزارتخانه شود. هزینه بالا و حجم بزرگ این وزارتخانه سبب شده است که وزارت جهاد کشاورزی چالاکی مطلوب را برای حل معضلات کشاورزی کشور نداشته باشد.
ارتقاء شان کشاورز وظیفه ای که به دوش وزیر آینده جهاد کشاورزی خواهد بود
دکتر آزاد عمرانی پژوهشگر و عضو هیات رئیسه اتحادیه ملی محصولات کشاورزی در مورد مشکلاتی که در حوزه کشاورزی وجود دارد و این مشکلات دولت دوازدهم را مجاب می کند که در انتخاب وزیر در این موضوع حساس توجه ویژه ای داشته باشد به زیست آنلاین  می گوید : ساماندهی بخش تحقیق، آموزش و ترویج کشاورزی شامل برون سپاری خدمات پژوهشی باید در اولویت برنامه های وزیری قرار گیرد که قرار است در چهار سال آینده در این سمت به ایفای نقش بپردازد. زیرا در حال حاضر بیش از ۷ هزار عضو هیات علمی در وزارت جهاد کشاورزی شاغل هستند ولی متاسفانه کیفیت بسیاری از پروژه های تحقیقاتی مطلوب نیست و کمتر شاهد تحقیقات کاربردی مورد انتظار کشاورزان بوده ایم. اگر بخش تحقیقات نتواند در سایه ارتباط سازنده با کشاورزان چاره ای برای حل معضلات بنیادین کشاورزی بیندیشد، نه تنها مشکلی در این حوزه حل نمی شود بلکه به مشکلات این افزوده خواهد شد. زیرا بودجه های پژوهشی در مسیرهای غیر منطبق با خلاء های پژوهشی کشاورزان هزینه می شود و به هدر می رود.
وی در ادامه با اشاره به اهمیت اقتصاد کشاورزی می گوید: موضوع دیگری که باید وزیر دولت دوازدهم به ان توجه ویژه داشته باشد این است که بهبود اقتصاد کشاورزی را در سرلوحه کار خود قرار دهد. زیرا اولویت قرار دادن این بخش می تواند کشاورزی را از چالش هایی که با ان روبرو است نجات دهد. متاسفانه در بخش نهاده های مرتبط با تولید با مشکل روبرو هستیم و خودکفایی محصولات کشاورزی بدون خودکفایی در نهاده هایی نظیر بذر حاصل نخواهد شد. این در حالی است که در صورت برون رفت از مشکلات اقتصادی کشاورزان، بسیاری از مشکلات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی که از مهاجرت کشاورزان و حاشیه نشینی نشات می گیرد رفع خواهد شد.  
وی در ادامه با اشاره به لزوم توجه به کشاورزی ارگانیک می گوید: در برنامه پنجم توسعه، بحث توسعه کشاورزی ارگانیک مطرح شد و و در برنامه ششم نیز بحث محدودیت و ممنوعیت تراریخته و توسعه کشاورزی ارگانیک به طور مفصل پیگیری شده است. اینها در حالی است که متاسفانه برخی مدیران رده های مختلف وزارت جهاد کشاورزی اصولا به کشاورزی ارگانیک اعتقادی ندارند و ارگانیک فقط در حد شعار و حرف باقی مانده است. عدم تخصیص بودجه لازم برای توسعه کشاورزی ارگانیک و عدم حمایت جدی از این نوع کشاورزی در سالهای موئد این ادعای بنده است. در صورتی که در کشوری مثل آلمان، دولت برای کشت هر هکتار مزرعه یا باغ ارگانیک ۱۰ هزار یورو یارانه می دهد و شعار وزارت کشاورزی آلمان در سال ۲۰۱۷ این است: "آینده ای ارگانیک برای آلمان بسازیم."
وی در بخش دیگری به ارتقاء منزلت کشاورز اشاره می کند و می گوید : متاسفانه منزلت کشاورزان در میان هیاهوهای موجود گم شده است و صرفا جنبه تبلیغاتی و انتخاباتی دارد. در صورتی که در فهم مقام و منزلت این روستاییان زحمتکش، کافی است که همه بدانند که اگر آنها نبودند و کشاورزی نمی کردند، ما مجبور بودیم برای تامین غذایمان مدام دست گدایی به سوی کشورهای دیگر دراز کنیم .
عمرانی به پیاده سازی نظام عادلانه درآمد و توزیع محصولات کشاورزی اشاره می کند و می گوید : به طور مثال گندم از کشوری بیگانه و بعضا متخاصم که به کشاورزش یارانه می دهد و تحت پوشش های حمایتی قرار می دهد با ارز دولتی به قیمت ۸۵۰ تومان وارد کشور می شود. در نقطه مقابل تولیدات کشاورزان وطنی به قیمت ۱۰۵۰ یا ۱۳۰۰خریداری می شود. یک عضو کابینه بر کشاورزان منت می گذارد که اگر قیمت های را تعدیل نکنند واردات مقرون به صرفه تر است. در درون وزارت جهاد کشاورزی هم افرادی هستند که دائما بر گران بودن هزینه فرصت تولید گندم و محصولات کشاورزی در داخل تاکید می کنند. در صورتی که اگر همان گندم و سایر محصولات با ارز آزاد وارد شود، گران تر از تولید داخلی خواهد بود! کشاورز نمی تواند با گندمی که با ارز دولتی وارد می شود رقابت کند، زیرا نهاده ها و بهای تمام شده تولیداتش با ارز آزاد تامین می شود. برای حل این تبعیض باید مابه التفاوت ارز آزاد و نرخ مصوب آن به کشاورز داده شود و این نظام عادلانه لازم الاجرا ست.

وی با اشاره به کم لطفی هایی که در حوزه کشاوری انجام می شود می گوید : کشاورزی خرد و خانوادگی فرصت های ویژه ای به ما می دهد و به جای انکه این بخش را به حال خودش رها کنیم و آن را از میدان توجه دور کنیم وظیفه داریم به ان توجه کنیم. زیرا این توان و پتانسیل را داریم که با اصلاح و افزایش راندمان تولید از یکسو و کاهش ضایعات محصولات کشاورزی از سوی دیگر، تولیدات کشاورزی  را از ۱۲۸ میلیون تن به ۲۵۰ میلیون تن ارتقاء دهیم و اینها می تواند مد نظر وزیری قرار گیرد که قرار است سکان هدایت این وزارت خانه را به دست بگیرد.

https://zistonline.com/vdcauoni.49nuu15kk4.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما