تاریخ انتشار :دوشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۵۵
کد مطلب : 62927
زیست انلاین :رزم خواه مشاور حقوقی موسسه توسعه پایدار و محیط زیست می گوید:کشور ما مهد کشاورزی دنیا است و ما دانش سنتی گرانبهایی داریم که می تواند سرمشق نقاط مختلف دنیا باشد . زیرا روشی که پدران و نیاکان ما در کشاورزی به کار می بردند بدون انکه نیاز به علم و دانش خاصی داشته باشد با اقلیم هر منطقه سازگار بود
تضییع حقوق کشاورز با الحاق به کنوانسیون ارقام جدید گیاهی (UPOV)
وی در ادامه به زیست انلاین می گوید : کشاورزی در هر کجای کشور روش خاصی را دنبال می کرد و  بر اساس شرایط آب و هوایی کاربرد خاص خودش داشت و ما در هیچ دوره ای از تاریخ به جز موارد خاص چشممان به غذای دیگران نبوده است و خودمان تولید کننده بوده ایم . در حال حاضر نیز توجه به کشاورزی خرده پا و استفاده از روش های سنتی در چارچوب حقوق بین المللی قرار دارد و دولت ها تعهد دارند ازآن استفاده کنند و به آن احترام بگذارند.

این کارشناس حوزه کشاورزی در ادامه می گوید : اصولا این باور که هر چه از غرب می آید خوب است تفکر درستی نیست و متاسفانه امروزه این باور وجود دارد که علم غرب را در همه حوزه ها خصوصا کشاورزی وارد کنند و آن را جایگزین روش های سنتی کنند در حالی که ما روش هایی داشته ایم که امروزه از انها در محافل غربی و بین المللی یاد می شود و امکان استفاده از آن روش ها برای کشاورزیشان مورد بررسی قرار می گیرد .

وی در ادامه می گوید : یکی از نمونه های آن قنات است .زیرا در گذشته این قنات ها و استفاده از انها به روش های مختلف کشاورزی را پر رونق کرده بود اما امروزه کمتر کشاورز جوانی را می بینید که به این موضوع علاقه نشان دهد

رزم خواه در ادامه می گوید تا قبل از انقلاب قنات ها را خود روستاییان و کشاورزان لایروبی می کردند اما امروزه این وظیفه را تنها پیران هر روستا بر عهده دارند و کمتر جوانی است که این کار را انجام دهد . شاید این مساله از سالهای بین ۶۴ تا ۶۵ شروع شد . زمانی که نیروهای جهاد سازندگی به روستاها می رفتند و برای آنکه حسن نیت خودشان را به روستاییان نشان بدهند خودشان شروع به لایروبی قنات ها می کردند . اما بعد از مدتی این ماجرا منتفی شد و روستاییان نیز به این موضوع رقبتی نشان نمی دادند و بودجه قنات و لایروبی آن نیز کم کم از بین رفت و این سنت قدیمی کم کم به فراموشی سپرده شد . شاید دلیل آنکه بیشتر مقنی ها پیر هستند و کمتر جوانی به این کار رغبت نشان می دهد همین مساله است .

وی در ادامه می گوید : اما فراموش کردن سنت های قدیمی همه مشکل نیست و در برخی از موارد حق و حقوق کشاورز مد نظر قرار نمی گیرد . کشاورز اصولا در تصمیم گیری هایی که برای او انجام می شود حق اظهار نظر ندارد و این ظلم بزرگی به او است . مثلا حق استفاده از بذر خود مصرفی جزو حقوق انحصاری ثبت کننده ان است  یعنی باید حتی کود و سم و نوع ان نیز به کشاورز تحمیل شود و این مصداق ناروایی در حق کشاورز به حساب می آید.

این کارشناس کشاورزی با اعلام خطر نسبت به الحاق کنوانسیون ارقام جدید گیاهی (UPOV)که قرار است ایران به آن بپیونند می گوید : اگر ایران به این لایحه بپیوندد حق استفاده از بذر خود مصرفی را نداردو این مساله حقوق کشاورز را در نظر نمی گیرد و باید در مورد ان بررسی بیشتری شود .

https://zistonline.com/vdcfe1dv.w6d00agiiw.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما