تاریخ انتشار :دوشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۰۲:۳۵
کد مطلب : 62934
زیست آنلاین: چندی پیش به همت سازمان حفاظت محیط زیست تفاهم نامه ای با صندوق کارآفرینی امید برای توانمند سازی جوامع محلی و توسعه کسب و کارهای خرد و کوچک منعقد شد که بنا به اظهار نظر کارشناسان امر، مهم ترین دستاورد آن را می توان در توسعه و ایجاد مشاغل سبز برشمرد، چرا که همان گونه که می دانیم ایجاد مشاغل سبز چند سالی است که مورد توجه مسوولان محیط زیست قرار گرفته است تا شاید از این وادی به توان مانعی برای تخریب محیط زیست و به حفظ و شکوفایی آن کمک شایانی کرد.
تسهیلات راه را برای ایجاد مشاغل سبز هموار کرد
گفتنی است طی این تفاهم نامه تمامی افراد حقیقی و یا حقوقی که توانایی تاسیس مدارس طبیعت ، ایجاد قرق های اختصاصی و یا مواردی از این دست را داشته باشند می توانند تا سقف  یک صد میلیون تومان تسهیلات دریافت نمایند این در حالی است که طرح های ارائه شده از سوی افراد باید در راستای حفظ محیط زیست و یا ایجاد مشاغل سبز با استفاده نیروهای بومی و محلی  باشد.
باید توجه داشت که طرح اعطای تسهیلات بنا به اظهار نظر کارشناسان دارای مزایا متعددی می باشد که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد.
یکی از مهم ترین اهداف این طرح را می توان در اصلاح الگوی مصر آب و همچنین مشارکت بالای افراد بومی دانست چرا که دو مورد مذکور می تواند نهادینه شدن مصرف درست آب شود که این مهم خود نقش حیاتی در آینده تالاب ها و همچنین افراد رقم می زند.
استفاده از افراد تحصیلکرده بومی را می توان از دیگر دلایل انعقاد تفاهم نامه مذکور برشمرد چرا که با تحقق این مهم می توان شاهد کاهش نرخ بیکاری منطقه و همچنین مانع از خروج نیروهای بومی از منطقه شد.
تحقق اقتصاد مقاومتی یکی دیگر  نقاط قوت این طرح است چرا که از این وادی می توان شاهد توسعه پایدار بود، چرا که صاحبنظران بر این باور هستند که در سایه تحقق کامل این تفاهم نامه مدیریت زیست بومی نیز اجرا خواهد شد.
از سوی دیگر  اجرای این مهم را می توان گام اساسی در راستای توافق نامه پاریس و یا کاهش گازهای گلخانه ای قلمداد کرد به گونه ای که شاید از این طریق شاهد به توان مانع تخریب چشمگیر محیط زیست شد.
شایان ذکر است که داشتن محیط زیست سالم، امروزه جزو حقوق نسل سوم  حقوق بشر محسوب می شود چرا که به صورت مستقیم  و یا غیرمستقیم بر همه انسان‌ها و حتی نسل‌های آینده اثر می‌گذارد بنابراین اقداماتی از این دست می تواند فواید زیادی را بر جای بگذارد.
جالب است بدانیم این تفاهم نامه تنها به مدت پنج سال دارای اعتبار است و بر اساس آن پنج میلیارد تومان اعتباز از سوی صندوق کارافرینی امید به طرح های دارای شرایط اعطا خواهد شد. حال این سوال مطرح می شود که در صورت گستردگی طرح ها کدامیک از آنها دارای اولویت خواهد بود به عبارت ساده تر چه طرح های از اولویت بیشتری برخوردار  هستند؟ و یا اینکه با توجه به خاطرات تلخ ( مانند طرح خود اشتغالی) که شاهد عدم بازگشت تسهیلات بودیم چه سازمان و یا ارگانی ضامن بازپرداخت تسهیلات خواهد بود؟
 در پایان باید خاطر نشان کرد که ایجاد و یا گسترش مشاغل سبز نیازمند برنامه ریزی های مدون و بلند مدت است  چرا که در غیر این صورت با توقف و یا انحراف آن مواجه خواهیم شد از این رو برخی از صاحبنظران معتقدند که ایجاد رشته های تحصیلی متناسب با این امر می تواند در تحقق کامل مشاغل سبز موثر واقع شود.

 

 

https://zistonline.com/vdcdon09.yt0xs6a22y.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما