تاریخ انتشار :چهارشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۳۱
کد مطلب : 62963
زیست انلاین :جوامع محلی ۱۱ استان دارای تالاب می توانند طرح ارائه دهند و در صورت تایید طرح تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان وام کم بهره دریافت کنند
ابولفضل آبشت مسول طرح حفاظت از تالابهای ایران با توانمند سازی جوامع محلی و توسعه کسب و کار خرد در گفت و گو با زیست انلاین در مورد این طرح می گوید : در واقع هدف این طرح حمایت از معیشت های محیط زیست دوست است یعنی در واقع مشاغلی که منافعش به محیط زیست بر می گردد. در واقع جامع هدف جوامع محلی اطراف تالابها انتخاب شده اند تا موضوع حمایت از تالاب ها به موضوع عمومی تبدیل شود و به این طریق هم معیشت های محلی تامین شود و هم دستاوردهایش به خود محیط زیست برگردد .
وی در ادامه در مورد چرایی انتخاب جوامع محلی برای اجرای این طرح می گوید : جوامع محلی اطراف تالاب ها بیشترین کسانی هستند که از وجود تالاب ها و خدمات و کارکردهای تالاب منتفع می شوند به همین دلیل این گروه می توانند نقش بیشتری در حفظ و نگهداری ان ایفا کنند . بیشترین برنامه ای طرح بر این مبنا استوار است که از معیشت های وابسته به آب کم کنیم و به سمت مشاغل دوستدار محیط زیست به پیش برویم .
مدیر دفتر ملی حفاظت از تالاب ها در ادامه می افزاید : طرح های پیشنهادی در قالب مشاغل دوستدار محیط زیست از سوی جوامع محلی مطرح می شود و می توانند طرح هایشان را به سایت ما ایمیل کنند . تیم ویژه ای بر روی این پیشنهادات کار می کند و و اگر از نظر زیست محیطی و اقتصادی این طرح ها توجیه داشته باشند تسهیلات تا سقف صد میلیون تومان به آن تعلق می گیرد . در واقع این طرح ها علاوه بر اینکه باید برگشت سرمایه داشته باشد باید قدمی در حفظ و احیای تالابها داشته باشد. در واقع می تواند این مشاغل زیر مجموعه صنایع دستی،اکوتوریسم باشد و یا اینکه در قالب تاسیس مدارس طبیعت و یا قرقهای اختصاصی توجیه شود .
وی در ادامه می گوید : هدف این طرح جوامع محلی است و اینطور نیست که یک نفر از تهران برود برای تالاب میقان طرح بدهد و با طرحش موافقت شود . زیرا این جوامع محلی هستند که بیشترین تاثیر را روی جوامع محلی دارند و تالاب ها نیز بیشترین تاثیر را روی آنها خواهند داشت. زیرا در برخی موافع زندگی جوامع محلی وابسته به تالاب ها است مثلا در اطراف هامون بسیاری از معیشت ها به برداشت ماهی و نی و اکوتوریسم خلاصه می  شد که از بین رفتن این تالاب ها این مشاغل را با مشکل روبرو می کرد به همین دلیل جوامع محلی و تالاب ها به هم وابسته هستند.
وی با اشاره به اینکه  صندوق کارآفرینی امید و سازمان محیط زیست هر دو با هم این طرح را پیگیری می کنند می گوید : طرح ابتدا در سازمان محیط زیست بررسی می شود و پس از آنکه مشخص شود که می تواند در حفظ تالاب ها موثر باشد به صندوق کارآفرینی امید ارسال می شود در آنجا کمیته فنی که متشکل از کارشناسان صندوق و سازمان محیط زیست هستند دوباره بر روی ان بررسی هایی انجام می دهند و تسهیلات به این طرح تعلق می گیرد و پس از ان نیز برای جلوگیری از هر نوع سوء استفاده این کارشناسان صندوق هستند که مراحل تولید شغل و سود آوری آن را پیگیری می کنند و تا حصول نتیجه نیز این پیگیری ها ادامه دارد .
آبشت با اشاره به اینکه این تفاهم نامه اجرایی شده است ادامه می دهد : ۵ میلیارد تومان برای این طرح به مدت ۵ سال در نظر گرفته شده است که در صورت موفقیت این تفاهم نامه تمدید خواهد شد.

https://zistonline.com/vdcfm1dv.w6d0vagiiw.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما