تاریخ انتشار :يکشنبه ۴ تير ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۱۰
کد مطلب : 63014
نمایندگان مجلس از نبود سیستم آمایش و کنترل لحظه ای، نیروی انسانی متخصص و بالگرد اختصاصی برای اطفای حریق جنگل ها انتقاد کردند.
جنگل‌ها و مراتع همچنان در آتش بی‌تدبیری می‌سوزند
هر ساله با شروع فصل گرما قسمت وسیعی از جنگل های کشور به ویژه درختان بلوط  زاگرس به دلیل کمبود امکانات، نیروی انسانی متخصص، تجهیزات تخصصی اطفا حریق و همچنین نبود متولی مشخص طعمه حریق می شوند و به گونه ای این موضوع به تراژدی تلخ و سریال ادامه داری تبدیل شده که هرگز تمام شدنی نیست.

آتش سوزی های گسترده و سریالی در حالی مراتع و جنگل های کشور را از بین می برد که هنوز به سبک انسان های اولیه با وسایل ابتدایی مانند بیل و کلنگ به مقابله با چنین بحران و حوادثی می رویم.

نمایندگان مجلس بر این باورند آتش سوزی در تمامی کشورها رخ می دهد اما کشورهای پیشرفته با ایجاد ناوگان پیشرفته و واکنش سریع، آتش سوزی ها را به گونه مهار می کنند که حداقل خسارات را به همراه دارند اما در ایران به علت نبود سیستم آمایش و کنترل لحظه ای و نیروی انسانی متخصص و همچنین تجهیزات اطفای حریق ابتدایی و قدیمی خسارات  آتش سوزی ها بسیار گسترده و غیرقابل جبران است.

بهارستان نشینان با انتقاد از کمبود بالگرد اطفای حریق در کشور معتقدند در مناطق صعب العبور و شیب دار امکان جابجایی نیرو با روش های متعارف امکان پذیر نیست و باید نیروهای اطفای حریق با استفاده از بالگرد و هواپیماهای مخصوص جابجا شوند این در حالی است که در کشور با کمبود بالگرد اطفای حریق موجه هستیم و بالگردهای موجود نیز به میزان بسیار محدودی در کشور وجود داشته و بالگردهای مناسبی نیستند به گونه ای که از مخزن مناسب برای حمل آب برخوردار نبوده و بیشتر برای جابجایی نیرو استفاده می شوند.

بر اساس گفته های نمایندگان در کشور شبکه حمل ونقل مناسب هوایی برای اطفای حریق ساماندهی نشده و با توجه به دیده شدن این موضوع در برنامه ششم انتظار می رود دولت از تمامی امکانات برای تجهیز و توسعه شبکه اطفای حریق کشور مانند استفاده از بالگرد و هواپیماهای مخصوص استفاده لازم را داشته باشد.

طبق اظهارات برخی نمایندگان فرهنگ‌سازی مولفه اصلی در پیشگیری از وقوع آتش سوزی جنگل‌ها بوده و نقش آموزش و فرهنگ سازی و توانمندسازی جوامع بومی و محلی در پیشگیری از آتش سوزی جنگل ها و مراتع بسیار موثر است از این رو انگیزه داوطلبانه افراد برای حفاظت از محیط زیست و منابع طبیعی باید ترغیب شود زیرا هنوز برخی افراد به ارزش و اهمیت محیط زیست و منابع طبیعی واقف نبوده و نسبت به اثرات تخریب محیط زیست آگاهی مناسب ندارند.

 

 حریق بیش از۲۰ هزار هکتار از عرصه‌های طبیعی در ادوار گذشته

علی محمد شاعری  سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس با انتقاد از حریق بیش از ۱۵ تا ۲۰ هزار هکتار از عرصه های طبیعی در برخی سال ها، گفت: آتش سوزی در تمامی کشورها رخ می دهد اما کشورهای پیشرفته با ایجاد ناوگان پیشرفته و واکنش سریع، آتش سوزی ها را به گونه مهار می کنند که حداقل خسارات را به همراه دارند اما در ایران به علت نبود سیستم آمایش و کنترل لحظه ای و نیروی انسانی مهارت دیده و همچنین تجهیزات اطفای حریق ابتدایی و قدیمی، خسارات  آتش سوزی جنگل ها بسیار گسترده و غیرقابل جبران است.

نماینده مردم بهشهر، نکا و گلوگاه در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه دولت در برنامه ششم مکلف شد با راه اندازی سیستم مناسب اطفای حریق، کارگیری فن آوری های روز و تجهیزات مناسب و همچنین آموزش نیروها ضریب حفاظت از جنگل ها را از ۶۰ درصد فعلی به ۱۰۰ درصد افزایش دهد، تصریح کرد: این مصوبه تکلیف قانونی دولت بوده و باید در بودجه های سنواتی امکانات، تجهیزات و ناوگان مورد نیاز برای اطفای حریق را در نظر بگیرد؛ مجلس نیز تمامی اهتمام خود را برای تصویب این بودجه به کار می برد تا بتوان در سریع ترین زمان ممکن نسبت به اطفای حریق اقدام کرد.

وی با بیان اینکه قسمت عمده جنگل ها و مراتع کشور در مناطق صعب العبور و شیب دار قرار دارد بر لزوم تقویت ناوگان اطفای حریق تاکید کرد و ادامه داد: در بسیاری از این مناطق امکان جابجایی نیرو با روش های متعارف امکان پذیر نیست و باید نیروهای اطفای حریق با استفاده از بالگرد و هواپیماهای مخصوص جابجا شوند این در حالی است که در کشور با کمبود بالگرد اطفای حریق موجه هستیم.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با یادآوری اینکه کشور ترکیه ۵۰ ناوگان هوایی مجوز برای اطفای حریق دارد، گفت: متاسفانه در کشور شبکه حمل ونقل مناسب هوایی برای اطفای حریق ساماندهی نشده و با توجه به دیده شدن این موضوع در برنامه ششم انتظار می رود دولت از تمامی امکانات برای تجهیز و توسعه شبکه اطفای حریق کشور مانند استفاده از بالگرد و هواپیماهای مخصوص استفاده لازم را داشته باشد.

نماینده مردم بهشهر، نکا و گلوگاه در مجلس دهم، از کمبود بالگرد اطفای حریق در کشور انتقاد کرد و افزود: این بالگردها به میزان بسیار محدودی در کشور وجود داشته و بالگردهای مناسبی نیستند به گونه ای که از مخزن مناسب برای حمل آب برخوردار نیستند و بیشتر برای جابجایی نیرو استفاده می شوند.

سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب ومنابع طبیعی مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: بهتر است نسبت به تولید و در صورت نیاز خرید بالگرد اطفای حریق اقدام شود.

 

 نقش توانمندسازی جوامع محلی در پیشگیری از آتش‌سوزی

علی اکبری ، ریییس کمیسیون کشاورزی مجلس با بیان اینکه وقوع آتش سوزی در مراتع و جنگل های کشور از مهمترین معضلات حوزه محیط زیست است، گفت: با توجه به بارش های بهاره و افزایش پوشش مراتع در مناطق مختلف، پوشش گیاهی خشک مستعد وقوع حریق می شود، از این رو در فصل گرما هر لحظه امکان شعله ور شدن جنگل ها و مراتع وجود دارد بنابراین نیاز است تجهیزات لازم برای پیشگیری از آتش سوزی جنگل ها تامین و فراهم شود.

نماینده مردم بجنورد در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه کاهش خسارات ناشی از آتش سوزی مراتع و جنگل ها نیازمند تامین تجهیزات پیشرفته و تخصصی است، تصریح کرد: متاسفانه دیده شده که در برخی آتش سوزی ها از وسایل ابتدایی مانند بیل و گلنک برای اطفای حریق استفاده می شود این در حالی است که بخش عمده ای از مراتع و جنگل ها در مناطق صعب العبور قرار دارند که برای اطفای حریق آنها باید از بالگرد و تجهیزات پیشرفته استفاده کرد.

وی با تاکید بر اینکه بالگرد تنها در انحصار دستگاه های خاص مانند وزارت دفاع، هلال احمر و  نیروهای مسلح قرار دارد، تصریح کرد: هنگام آتش سوزی جنگل ها باید از بالگرد این دستگاه ها برای اطفای حریق استفاده کرد.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با انتقاد از نبود بالگرد مجهز و اختصاصی اطفای حریق در کشور، تصریح کرد: بالگردهای موجود در کشورفاقد ابزارهای مورد نیاز برای اطفای حریق مراتع و جنگل ها هستند این در حالی است که در هنگام وقوع آتش سوزی هلی برد نیروهای تخصصی در زمان مناسب و طلایی بسیار مهم است.

اکبری در رابطه با برخی اظهارات مبنی بر نقش انسانی در بروز ۹۵ درصد آتش سوزی جنگل ها و مراتع، تصریح کرد: اینکه افراد برای تصاحب مراتع اقدام به آتش سوزی کنند خیلی معقول به نظر نمی رسد زیرا مرتع سوخته هیچ کاربری برای آنها ندارد.

نماینده مردم بجنورد در مجلس دهم، با یادآوری اینکه در مناطق حاشیه ای و حواشی شهرها کمتر شاهد انگیزه سوء استفاده از اراضی مرتعی برای ساخت و ساز هستیم، تصریح کرد: آتش سوزی مراتع و جنگل ها ناشی از سهل انگاری و به علت عوامل انسانی است که در این رابطه ممکن است افراد با روشن کردن آتش  یا رهاکردن سیگار نیم سوخته در جنگل آتش سوزی گسترده ای را با سهل انگاری به بار بیاورند.

رییس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع مجلس شورای اسلامی، نقش آموزش و فرهنگ سازی و توانمندسازی جوامع بومی و محلی را در پیشگیری از آتش سوزی جنگل ها و مراتع بسیار موثر دانست و افزود: انگیزه داوطلبانه افراد برای حفاظت از محیط زیست و منابع طبیعی باید ترغیب شود زیرا هنوز برخی افراد به ارزش و اهمیت محیط زیست و منابع طبیعی واقف نبوده و نسبت به اثرات تخریب محیط زیست آگاهی مناسب ندارند بنابراین هر میزان که آموزش و آگاهی بخشی به توده های مردم و اقشار مختلف افزایش پیدا کند به طور قطع حفاظت و حراست از منابع طبیعی هم روند بهتری به خود می گیرد.

 

 دستگاه قضا برخورد با عاملان آتش سوزی جنگل ها و مراتع را در اولویت قرار دهد

عباس پاپی زاده عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در مورد برخی اظهارات مبنی بر عمدی بودن ۹۷ درصد آتش سوزی مراتع و جنگل ها، گفت: متاسفانه افراد سودجو برای تامین منافع خود اقدام به آتش سوزی مراتع و جنگل ها کرده و بعد از تخریب آنها را تصاحب می کنند.

نماینده مردم دزفول در مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه سازمان حفاظت محیط زیست، جنگل ها و مراتع و همچنین دستگاه قضا باید با عاملان آتش سوزی جنگل ها به صورت جدی برخورد کنند، گفت: سازمان محیط زیست به عنوان متولی حفاظت از محیط زیست و همچنین ضابط قضایی باید نسبت به شناسایی این افراد اقدام و آنها را به دستگاه قضا معرفی کند.

وی از کمبود نیروی محیط بان و جنگل بان در کشور انتقاد کرد و ادامه داد: برای حفاظت از مراتع و جنگل ها با کمبود شدید نیروی انسانی و منابع اقتصادی روبرو هستیم و نیروی های فعلی از پس حفاظت از مراتع و جنگل های کشور بر نمی آیند.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با یادآوری اینکه دولت باید نسبت به تقویت و افزایش نیروهای انسانی برای حفاظت از مراتع و جنگل ها اقدام کند، افزود: پاسگاه های محیط بانی در کشور باید افزایش یابد و تعداد نیروی انسانی به استاندارد جهانی نزدیک شود.

پاپی زاده با تاکید بر اینکه دستگاه قضا باید برخورد با عاملان آتش سوزی جنگل ها و مراتع را در اولویت کاری خود قرار دهد از کمبود شدید نیروی انسانی و همچنین امکانات اطفای حریق در کشور انتقاد کرد و یادآور شد: متاسفانه با کمبود شدید امکانات اطفای حریق در کشور مواجه هستیم به گونه ای که در آتش سوزی های به وقوع پیوسته افراد محلی با وسایل ابتدایی مانند بیل و کلنگ اقدام به اطفای حریق کردند.

نماینده مردم دزفول در مجلس دهم، با انتقاد از اینکه در خوزستان امکانات لازم برای اطفای حریق مراتع و منابع طبیعی وجود ندارد، تصریح کرد: متاسفانه بالگرد اطفای حریق به اندازه کافی در کشور وجود ندارد و تنها یک الی دو بالگرد در کشور داریم این در حالی است که عمده جنگل ها و مراتع کشور در مناطق صعب العبور وجود داشته و به دلیل نبود بالگرد اطفای حریق حجم خسارات ناشی از آتش سوزی جنگل ها بسیار چشمگیر بوده است؛ البته زمانی که جنگلی دچار آتش سوزی می شود برای تامین بالگرد باید بروکراسی و مکاتبات اداری انجام شود که در این رابطه دو الی سه روز طول می کشد که بالگرد تامین شود این در حالی است که این بالگردها مناسب اطفای حریق نیز نیستند.

وی بر لزوم رفع مشکل کمبود بالگرد اطفای حریق در کشور تاکید کرد و گفت: بالگرد آب پاش در کشورهای پیشرفته در هنگام حرکت آبگیری و در حین پرواز آبپاشی می کنند یعنی آبگیری و آبپاشی ظرف تنها چند دقیقه انجام و حریق به راحتی خاموش می شود اما متاسفانه در ایران این روند به کندی صورت می گیرد.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه تامین تجهیزات اطفای حریق برای سازمان حفاظت محیط زیست و جنگل ها در برنامه ششم توسعه دیده شده است، تصریح کرد: دولت باید منابع لازم برای تحقق این مصوبه را در دستور کار قرار دهد.

 

سازمان جنگل‌ها باید به تجهیزات پیشرفته مجهز شود

علی اکبری  عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در رابطه با هشدار رئیس سازمان حفاظت محیط زیست مبنی بر احتمال افزایش آتش سوزی در طبیعت به دنبال موج گرما با یادآوری آتش سوزی جنگل ها و مراتع برخی مناطق کشور طی روزهای اخیر، گفت: از آنجایی که با توجه به افزایش دمای هوا احتمال خطر حریق در جنگل ها ومراتع کشور مانند روزهای اخیر وجود دارد از این رو گردشگران، مردم، روستایان و کشاورزان باید از روشن کردن آتش در مراتع و جنگل ها پرهیز کرده و همچنین دستگاه های ذی ربط نیز در حال آماده باش باشند.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی، فرهنگ سازی مناسب را در پیشگیری از وقوع آتش سوزی در جنگل ها و مراتع موثر دانست و افزود: رسانه های جمعی به ویژه صداوسیما باید با تولید برنامه های مناسب فرهنگ سازی مناسبی را داشته و در این رابطه اطلاع رسانی ها از سوی رسانه ها بیشتر شود.

وی با بیان اینکه بخشی از آتش سوزی های به وقوع پیوسته در مناطق قرق شده اتفاق می افتد، تصریح کرد: متاسفانه سالانه بخش زیادی از جنگل ها و مراتع کشور به دلیل غفلت و خطاهای انسانی دچار حریق می شوند این در حالی است که سازمان جنگل ها و مراتع با کمبود امکانات و بالگرد اطفای حریق مواجه بوده و بالگردهای موجود نیز از طریق نهادهای نظامی مانند وزارت دفاع تامین می شود و این دستگاه بالگرد اختصاصی ندارد.

نماینده مردم شیراز در مجلس دهم، با یادآوری استفاده از سیستم های هشداردهنده و تکنولوژی روز برای پیشگیری از وقوع آتش سوزی در بخشی از جنگل ها و مراتع کشور، ادامه داد: برای کاهش خسارات ناشی از آتش سوزی جنگل ها باید امکانات و تجهیزات لازم تامین و همچنین کمبود بالگرد در کشور رفع شود تا بتوان نسبت به هلی برد نیروها و امکانات در زمان مناسب  برای اطفای حریق اقدام کرد.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه سازمان جنگل ها و مراتع و سازمان حفاظت محیط زیست برای اطفای حریق جنگل ها و مراتع باید به تجهیزات و امکانات پیشرفته مجهز شوند، تصریح کرد: کمبود نیروی انسانی باید رفع شده و نیروها تحت آموزش های لازم قرار گیرند در این رابطه می توان از ظرفیت جوامع محلی و توانمندی مردم نیز استفاده کرد.

 

 کمبود بالگرد اطفای حریق در کشور

روح الله بابایی صالح ، عضو هیات رییسه کمیسیون اجتماعی مجلس در مورد برخی اظهارات مبنی بر عمدی بودن ۹۷ درصد آتش سوزی مراتع و جنگل ها، گفت: در این رابطه لازم است مراجع قضایی عاملان آتش سوزی جنگل و مراتع را شناسایی و به شدت با آنها برخورد کند زیرا آتش سوزی ضربه ای سهمگین را به مراتع کشور وارد و همچنین تبعات زیست محیطی زیادی را برای کشور به همراه دارد.

نماینده مردم بوئین زهرا در مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه سودجویانی که برای منافع شخصی مراتع و جنگل های کشور را تخریب کنند باید تحت پیگرد قانونی قرار گیرند، تصریح کرد: دستگاه قضا باید با قاطعیت با این افراد برخورد کند و اگر در این باره نیاز به تصویب قانون باشد بی شک مجلس برای تصویب قوانین آمادگی لازم را خواهد داشت.

 استفاده از بودجه هلال احمر برای رفع مشکل کمبود بالگرد

وی با اشاره به کمبود بالگرد اطفای حریق در کشور، با بیان اینکه در بودجه سال ۹۶  برای هلال احمر بودجه مناسبی در نظر گرفته شد، گفت: می توان با استفاده از این بودجه مشکل کمبود بالگرد اطفای حریق در کشور را رفع کرد.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با تاکید بر اینکه تجهیزات مناسب اطفای حریق و بالگرد باید در اختیار متولیان قرار گیرد، تصریح کرد: نبود امکانات مناسب در گسترش سطح آتش سوزی مراتع تاثیر زیادی دارد بنابراین با توجه به شروع فصل گرما لازم است تجهیزات مناسب اطفای حریق تامین شود.

نماینده مردم بوئین زهرا در مجلس دهم، بر لزوم آموزش روستاییان و جوامع محلی برای پیشگیری از وقوع آتش سوزی مراتع و جنگل ها تاکید کرد و گفت: نقش مشارکت مردم در پیشگیری از آتش سوزی بسیار تاثیر است از این رو لازم است آموزش های لازم به آنها ارائه شود، باید اقدامات موثری برای کاهش سرانه حریق جنگل ها از سوی دستگاه های متولی در دستور کار قرار گیرد.

عضو هیات رئیسه کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر لزوم شناسایی و  برخورد قاطع با قاچاقچان چوب، گفت: صیانت از مراتع و جنگل لازمه برخورد جدی با قاچاقچیان چوب است./هر ساله با شروع فصل گرما قسمت وسیعی از جنگل های کشور به ویژه درختان بلوط  زاگرس به دلیل کمبود امکانات، نیروی انسانی متخصص، تجهیزات تخصصی اطفا حریق و همچنین نبود متولی مشخص طعمه حریق می شوند و به گونه ای این موضوع به تراژدی تلخ و سریال ادامه داری تبدیل شده که هرگز تمام شدنی نیست.

آتش سوزی های گسترده و سریالی در حالی مراتع و جنگل های کشور را از بین می برد که هنوز به سبک انسان های اولیه با وسایل ابتدایی مانند بیل و کلنگ به مقابله با چنین بحران و حوادثی می رویم.

نمایندگان مجلس بر این باورند آتش سوزی در تمامی کشورها رخ می دهد اما کشورهای پیشرفته با ایجاد ناوگان پیشرفته و واکنش سریع، آتش سوزی ها را به گونه مهار می کنند که حداقل خسارات را به همراه دارند اما در ایران به علت نبود سیستم آمایش و کنترل لحظه ای و نیروی انسانی متخصص و همچنین تجهیزات اطفای حریق ابتدایی و قدیمی خسارات  آتش سوزی ها بسیار گسترده و غیرقابل جبران است.

بهارستان نشینان با انتقاد از کمبود بالگرد اطفای حریق در کشور معتقدند در مناطق صعب العبور و شیب دار امکان جابجایی نیرو با روش های متعارف امکان پذیر نیست و باید نیروهای اطفای حریق با استفاده از بالگرد و هواپیماهای مخصوص جابجا شوند این در حالی است که در کشور با کمبود بالگرد اطفای حریق موجه هستیم و بالگردهای موجود نیز به میزان بسیار محدودی در کشور وجود داشته و بالگردهای مناسبی نیستند به گونه ای که از مخزن مناسب برای حمل آب برخوردار نبوده و بیشتر برای جابجایی نیرو استفاده می شوند.

بر اساس گفته های نمایندگان در کشور شبکه حمل ونقل مناسب هوایی برای اطفای حریق ساماندهی نشده و با توجه به دیده شدن این موضوع در برنامه ششم انتظار می رود دولت از تمامی امکانات برای تجهیز و توسعه شبکه اطفای حریق کشور مانند استفاده از بالگرد و هواپیماهای مخصوص استفاده لازم را داشته باشد.

طبق اظهارات برخی نمایندگان فرهنگ‌سازی مولفه اصلی در پیشگیری از وقوع آتش سوزی جنگل‌ها بوده و نقش آموزش و فرهنگ سازی و توانمندسازی جوامع بومی و محلی در پیشگیری از آتش سوزی جنگل ها و مراتع بسیار موثر است از این رو انگیزه داوطلبانه افراد برای حفاظت از محیط زیست و منابع طبیعی باید ترغیب شود زیرا هنوز برخی افراد به ارزش و اهمیت محیط زیست و منابع طبیعی واقف نبوده و نسبت به اثرات تخریب محیط زیست آگاهی مناسب ندارند.

 

حریق بیش از۲۰ هزار هکتار از عرصه‌های طبیعی در ادوار گذشته

علی محمد شاعری سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس با انتقاد از حریق بیش از ۱۵ تا ۲۰ هزار هکتار از عرصه های طبیعی در برخی سال ها، گفت: آتش سوزی در تمامی کشورها رخ می دهد اما کشورهای پیشرفته با ایجاد ناوگان پیشرفته و واکنش سریع، آتش سوزی ها را به گونه مهار می کنند که حداقل خسارات را به همراه دارند اما در ایران به علت نبود سیستم آمایش و کنترل لحظه ای و نیروی انسانی مهارت دیده و همچنین تجهیزات اطفای حریق ابتدایی و قدیمی، خسارات  آتش سوزی جنگل ها بسیار گسترده و غیرقابل جبران است.

نماینده مردم بهشهر، نکا و گلوگاه در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه دولت در برنامه ششم مکلف شد با راه اندازی سیستم مناسب اطفای حریق، کارگیری فن آوری های روز و تجهیزات مناسب و همچنین آموزش نیروها ضریب حفاظت از جنگل ها را از ۶۰ درصد فعلی به ۱۰۰ درصد افزایش دهد، تصریح کرد: این مصوبه تکلیف قانونی دولت بوده و باید در بودجه های سنواتی امکانات، تجهیزات و ناوگان مورد نیاز برای اطفای حریق را در نظر بگیرد؛ مجلس نیز تمامی اهتمام خود را برای تصویب این بودجه به کار می برد تا بتوان در سریع ترین زمان ممکن نسبت به اطفای حریق اقدام کرد.

وی با بیان اینکه قسمت عمده جنگل ها و مراتع کشور در مناطق صعب العبور و شیب دار قرار دارد بر لزوم تقویت ناوگان اطفای حریق تاکید کرد و ادامه داد: در بسیاری از این مناطق امکان جابجایی نیرو با روش های متعارف امکان پذیر نیست و باید نیروهای اطفای حریق با استفاده از بالگرد و هواپیماهای مخصوص جابجا شوند این در حالی است که در کشور با کمبود بالگرد اطفای حریق موجه هستیم.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با یادآوری اینکه کشور ترکیه ۵۰ ناوگان هوایی مجوز برای اطفای حریق دارد، گفت: متاسفانه در کشور شبکه حمل ونقل مناسب هوایی برای اطفای حریق ساماندهی نشده و با توجه به دیده شدن این موضوع در برنامه ششم انتظار می رود دولت از تمامی امکانات برای تجهیز و توسعه شبکه اطفای حریق کشور مانند استفاده از بالگرد و هواپیماهای مخصوص استفاده لازم را داشته باشد.

نماینده مردم بهشهر، نکا و گلوگاه در مجلس دهم، از کمبود بالگرد اطفای حریق در کشور انتقاد کرد و افزود: این بالگردها به میزان بسیار محدودی در کشور وجود داشته و بالگردهای مناسبی نیستند به گونه ای که از مخزن مناسب برای حمل آب برخوردار نیستند و بیشتر برای جابجایی نیرو استفاده می شوند.

سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب ومنابع طبیعی مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: بهتر است نسبت به تولید و در صورت نیاز خرید بالگرد اطفای حریق اقدام شود.

 

نقش توانمندسازی جوامع محلی در پیشگیری از آتش‌سوزی

علی اکبری، ریییس کمیسیون کشاورزی مجلس  با بیان اینکه وقوع آتش سوزی در مراتع و جنگل های کشور از مهمترین معضلات حوزه محیط زیست است، گفت: با توجه به بارش های بهاره و افزایش پوشش مراتع در مناطق مختلف، پوشش گیاهی خشک مستعد وقوع حریق می شود، از این رو در فصل گرما هر لحظه امکان شعله ور شدن جنگل ها و مراتع وجود دارد بنابراین نیاز است تجهیزات لازم برای پیشگیری از آتش سوزی جنگل ها تامین و فراهم شود.

نماینده مردم بجنورد در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه کاهش خسارات ناشی از آتش سوزی مراتع و جنگل ها نیازمند تامین تجهیزات پیشرفته و تخصصی است، تصریح کرد: متاسفانه دیده شده که در برخی آتش سوزی ها از وسایل ابتدایی مانند بیل و گلنک برای اطفای حریق استفاده می شود این در حالی است که بخش عمده ای از مراتع و جنگل ها در مناطق صعب العبور قرار دارند که برای اطفای حریق آنها باید از بالگرد و تجهیزات پیشرفته استفاده کرد.

وی با تاکید بر اینکه بالگرد تنها در انحصار دستگاه های خاص مانند وزارت دفاع، هلال احمر و  نیروهای مسلح قرار دارد، تصریح کرد: هنگام آتش سوزی جنگل ها باید از بالگرد این دستگاه ها برای اطفای حریق استفاده کرد.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با انتقاد از نبود بالگرد مجهز و اختصاصی اطفای حریق در کشور، تصریح کرد: بالگردهای موجود در کشورفاقد ابزارهای مورد نیاز برای اطفای حریق مراتع و جنگل ها هستند این در حالی است که در هنگام وقوع آتش سوزی هلی برد نیروهای تخصصی در زمان مناسب و طلایی بسیار مهم است.

اکبری در رابطه با برخی اظهارات مبنی بر نقش انسانی در بروز ۹۵ درصد آتش سوزی جنگل ها و مراتع، تصریح کرد: اینکه افراد برای تصاحب مراتع اقدام به آتش سوزی کنند خیلی معقول به نظر نمی رسد زیرا مرتع سوخته هیچ کاربری برای آنها ندارد.

نماینده مردم بجنورد در مجلس دهم، با یادآوری اینکه در مناطق حاشیه ای و حواشی شهرها کمتر شاهد انگیزه سوء استفاده از اراضی مرتعی برای ساخت و ساز هستیم، تصریح کرد: آتش سوزی مراتع و جنگل ها ناشی از سهل انگاری و به علت عوامل انسانی است که در این رابطه ممکن است افراد با روشن کردن آتش  یا رهاکردن سیگار نیم سوخته در جنگل آتش سوزی گسترده ای را با سهل انگاری به بار بیاورند.

رییس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع مجلس شورای اسلامی، نقش آموزش و فرهنگ سازی و توانمندسازی جوامع بومی و محلی را در پیشگیری از آتش سوزی جنگل ها و مراتع بسیار موثر دانست و افزود: انگیزه داوطلبانه افراد برای حفاظت از محیط زیست و منابع طبیعی باید ترغیب شود زیرا هنوز برخی افراد به ارزش و اهمیت محیط زیست و منابع طبیعی واقف نبوده و نسبت به اثرات تخریب محیط زیست آگاهی مناسب ندارند بنابراین هر میزان که آموزش و آگاهی بخشی به توده های مردم و اقشار مختلف افزایش پیدا کند به طور قطع حفاظت و حراست از منابع طبیعی هم روند بهتری به خود می گیرد.

 

 دستگاه قضا برخورد با عاملان آتش سوزی جنگل ها و مراتع را در اولویت قرار دهد

عباس پاپی زاده، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در مورد برخی اظهارات مبنی بر عمدی بودن ۹۷ درصد آتش سوزی مراتع و جنگل ها، گفت: متاسفانه افراد سودجو برای تامین منافع خود اقدام به آتش سوزی مراتع و جنگل ها کرده و بعد از تخریب آنها را تصاحب می کنند.

نماینده مردم دزفول در مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه سازمان حفاظت محیط زیست، جنگل ها و مراتع و همچنین دستگاه قضا باید با عاملان آتش سوزی جنگل ها به صورت جدی برخورد کنند، گفت: سازمان محیط زیست به عنوان متولی حفاظت از محیط زیست و همچنین ضابط قضایی باید نسبت به شناسایی این افراد اقدام و آنها را به دستگاه قضا معرفی کند.

وی از کمبود نیروی محیط بان و جنگل بان در کشور انتقاد کرد و ادامه داد: برای حفاظت از مراتع و جنگل ها با کمبود شدید نیروی انسانی و منابع اقتصادی روبرو هستیم و نیروی های فعلی از پس حفاظت از مراتع و جنگل های کشور بر نمی آیند.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با یادآوری اینکه دولت باید نسبت به تقویت و افزایش نیروهای انسانی برای حفاظت از مراتع و جنگل ها اقدام کند، افزود: پاسگاه های محیط بانی در کشور باید افزایش یابد و تعداد نیروی انسانی به استاندارد جهانی نزدیک شود.

پاپی زاده با تاکید بر اینکه دستگاه قضا باید برخورد با عاملان آتش سوزی جنگل ها و مراتع را در اولویت کاری خود قرار دهد از کمبود شدید نیروی انسانی و همچنین امکانات اطفای حریق در کشور انتقاد کرد و یادآور شد: متاسفانه با کمبود شدید امکانات اطفای حریق در کشور مواجه هستیم به گونه ای که در آتش سوزی های به وقوع پیوسته افراد محلی با وسایل ابتدایی مانند بیل و کلنگ اقدام به اطفای حریق کردند.

نماینده مردم دزفول در مجلس دهم، با انتقاد از اینکه در خوزستان امکانات لازم برای اطفای حریق مراتع و منابع طبیعی وجود ندارد، تصریح کرد: متاسفانه بالگرد اطفای حریق به اندازه کافی در کشور وجود ندارد و تنها یک الی دو بالگرد در کشور داریم این در حالی است که عمده جنگل ها و مراتع کشور در مناطق صعب العبور وجود داشته و به دلیل نبود بالگرد اطفای حریق حجم خسارات ناشی از آتش سوزی جنگل ها بسیار چشمگیر بوده است؛ البته زمانی که جنگلی دچار آتش سوزی می شود برای تامین بالگرد باید بروکراسی و مکاتبات اداری انجام شود که در این رابطه دو الی سه روز طول می کشد که بالگرد تامین شود این در حالی است که این بالگردها مناسب اطفای حریق نیز نیستند.

وی بر لزوم رفع مشکل کمبود بالگرد اطفای حریق در کشور تاکید کرد و گفت: بالگرد آب پاش در کشورهای پیشرفته در هنگام حرکت آبگیری و در حین پرواز آبپاشی می کنند یعنی آبگیری و آبپاشی ظرف تنها چند دقیقه انجام و حریق به راحتی خاموش می شود اما متاسفانه در ایران این روند به کندی صورت می گیرد.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه تامین تجهیزات اطفای حریق برای سازمان حفاظت محیط زیست و جنگل ها در برنامه ششم توسعه دیده شده است، تصریح کرد: دولت باید منابع لازم برای تحقق این مصوبه را در دستور کار قرار دهد.

 

فرهنگ‌سازی مولفه اصلی در پیشگیری از وقوع آتش سوزی جنگل‌ها

علی اکبری ، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در رابطه با هشدار رئیس سازمان حفاظت محیط زیست مبنی بر احتمال افزایش آتش سوزی در طبیعت به دنبال موج گرما با یادآوری آتش سوزی جنگل ها و مراتع برخی مناطق کشور طی روزهای اخیر، گفت: از آنجایی که با توجه به افزایش دمای هوا احتمال خطر حریق در جنگل ها ومراتع کشور مانند روزهای اخیر وجود دارد از این رو گردشگران، مردم، روستایان و کشاورزان باید از روشن کردن آتش در مراتع و جنگل ها پرهیز کرده و همچنین دستگاه های ذی ربط نیز در حال آماده باش باشند.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی، فرهنگ سازی مناسب را در پیشگیری از وقوع آتش سوزی در جنگل ها و مراتع موثر دانست و افزود: رسانه های جمعی به ویژه صداوسیما باید با تولید برنامه های مناسب فرهنگ سازی مناسبی را داشته و در این رابطه اطلاع رسانی ها از سوی رسانه ها بیشتر شود.

وی با بیان اینکه بخشی از آتش سوزی های به وقوع پیوسته در مناطق قرق شده اتفاق می افتد، تصریح کرد: متاسفانه سالانه بخش زیادی از جنگل ها و مراتع کشور به دلیل غفلت و خطاهای انسانی دچار حریق می شوند این در حالی است که سازمان جنگل ها و مراتع با کمبود امکانات و بالگرد اطفای حریق مواجه بوده و بالگردهای موجود نیز از طریق نهادهای نظامی مانند وزارت دفاع تامین می شود و این دستگاه بالگرد اختصاصی ندارد.

نماینده مردم شیراز در مجلس دهم، با یادآوری استفاده از سیستم های هشداردهنده و تکنولوژی روز برای پیشگیری از وقوع آتش سوزی در بخشی از جنگل ها و مراتع کشور، ادامه داد: برای کاهش خسارات ناشی از آتش سوزی جنگل ها باید امکانات و تجهیزات لازم تامین و همچنین کمبود بالگرد در کشور رفع شود تا بتوان نسبت به هلی برد نیروها و امکانات در زمان مناسب  برای اطفای حریق اقدام کرد.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه سازمان جنگل ها و مراتع و سازمان حفاظت محیط زیست برای اطفای حریق جنگل ها و مراتع باید به تجهیزات و امکانات پیشرفته مجهز شوند، تصریح کرد: کمبود نیروی انسانی باید رفع شده و نیروها تحت آموزش های لازم قرار گیرند در این رابطه می توان از ظرفیت جوامع محلی و توانمندی مردم نیز استفاده کرد.

 

 کمبود بالگرد اطفای حریق در کشور

روح الله بابایی صالح ، عضو هیات رییسه کمیسیون اجتماعی مجلس در مورد برخی اظهارات مبنی بر عمدی بودن ۹۷ درصد آتش سوزی مراتع و جنگل ها، گفت: در این رابطه لازم است مراجع قضایی عاملان آتش سوزی جنگل و مراتع را شناسایی و به شدت با آنها برخورد کند زیرا آتش سوزی ضربه ای سهمگین را به مراتع کشور وارد و همچنین تبعات زیست محیطی زیادی را برای کشور به همراه دارد.

نماینده مردم بوئین زهرا در مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه سودجویانی که برای منافع شخصی مراتع و جنگل های کشور را تخریب کنند باید تحت پیگرد قانونی قرار گیرند، تصریح کرد: دستگاه قضا باید با قاطعیت با این افراد برخورد کند و اگر در این باره نیاز به تصویب قانون باشد بی شک مجلس برای تصویب قوانین آمادگی لازم را خواهد داشت.

وی با اشاره به کمبود بالگرد اطفای حریق در کشور، با بیان اینکه در بودجه سال ۹۶  برای هلال احمر بودجه مناسبی در نظر گرفته شد، گفت: می توان با استفاده از این بودجه مشکل کمبود بالگرد اطفای حریق در کشور را رفع کرد.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با تاکید بر اینکه تجهیزات مناسب اطفای حریق و بالگرد باید در اختیار متولیان قرار گیرد، تصریح کرد: نبود امکانات مناسب در گسترش سطح آتش سوزی مراتع تاثیر زیادی دارد بنابراین با توجه به شروع فصل گرما لازم است تجهیزات مناسب اطفای حریق تامین شود.

نماینده مردم بوئین زهرا در مجلس دهم، بر لزوم آموزش روستاییان و جوامع محلی برای پیشگیری از وقوع آتش سوزی مراتع و جنگل ها تاکید کرد و گفت: نقش مشارکت مردم در پیشگیری از آتش سوزی بسیار تاثیر است از این رو لازم است آموزش های لازم به آنها ارائه شود، باید اقدامات موثری برای کاهش سرانه حریق جنگل ها از سوی دستگاه های متولی در دستور کار قرار گیرد.

عضو هیات رئیسه کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر لزوم شناسایی و  برخورد قاطع با قاچاقچان چوب، گفت: صیانت از مراتع و جنگل لازمه برخورد جدی با قاچاقچیان چوب است.

 

 

منبع: باشگاه  خبرنگاران

 

https://zistonline.com/vdcdoz09.yt0sf6a22y.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما