تاریخ انتشار :چهارشنبه ۷ تير ۱۳۹۶ ساعت ۰۱:۳۸
کد مطلب : 63041
زیست انلاین :آتش سوزی در جنگل یکی از تهدیدات منابع طبیعی به حساب می اید که سالانه ۳۲۳ میلیارد تومان خسارت به منابع طبیعی وارد می کند .
آتش سوزی در جنگل دامن مشاغل سبز را می گیرد
 محمد قره یاضی کارشناس منابع طبیعی به زیست آنلاین می گوید: بر اساس آماری که سازمان جنگل ها اعلام کرده است به طور متوسط سالانه ۱۵ هزار هکتار از عرصه‌های جنگلی و مراتع ایران تحت تأثیر حریق قرار دارد که این آتش سوزی ها می تواند از جنبه های مختلف مورد بررسی قرار بگیرد 
وی در ادامه می گوید : در کنار استفاده از سوخت هیزمی،حضور دام در جنگل، اجرای طرح‌های عمومی، عمرانی، توسعه معادن، تخلیه پسماندهای زباله، قاچاق چوب و گیاهان دارویی، تصرفات و همچنین ساخت و سازهای غیرقانونی می توان از آتش سوزی نیز به عنوان یکی از دغدغه های مهم جنگل نام برد که خسارت های اقتصادی زیادی را به دوش جامعه تحمیل می کند . 
وی در ادامه می گوید :بیش از ۷۰ درصد آتش سوزی جنگل‌ها به لحاظ رویشگاهی در جنگل‌های زاگرس اتفاق می‌افتد و علت آن گستردگی این ناحیه رویشی به مساحت ۶ میلیون هکتار است و بیش از ۸۰ درصد این آتش سوزی ها به عوامل انسانی بر می گردد و ۸۰ درصد ان نیز غیر عمدی است.
این کارشناس منابع طبیعی  در ادامه می گوید: اختلافات قومی و قبیله‌ای، سودجویی برخی افراد زیاده‌خواه و بعضی دامداران از عوامل عمدی و سهل انگاری گردشگران و شکارچیان، انجام مانورهای نظامی، پرتاب ته سیگار و کبریت مشتعل در مسیر جاده ها را از عوامل غیرعمدی حریق جنگل‌ها و مراتع کشور است . 
وی با اشاره به اینکه این آتش سوزی ها می تواند بسیاری از مشاغل روستاییان نزدیک محل آتش سوزی را تحت تاثیر قرار دهد در ادامه می گوید : جنگل به خودی خود نفع بسیاری برای جوامع محلی ایفا می کند و در بسیاری از جوامع مردم از مزایای جنگل استفاده می کنند . بسیاری از مشاغل در حاشیه وجود جنگل رخ می دهد .صنایع دستی، راهنمای گردشگری ، تورگردانی و ....از جمله مشاغلی است که برخی از جنگل نشینان از آن کسب روزی می کنند . اما وقتی آتش به بار می آید اولین خسارت دامن این گروه از افراد را می گیرد و باید گفت تاوان بیکاری این گروه را نیز جامعه باید پس دهد . زیرا بیکار شدن این گروه می تواند راه مهاجرت ، کارهای خلاف و مشکلات دیگر را باز کند .

https://zistonline.com/vdcdfz09.yt0so6a22y.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما