تاریخ انتشار :چهارشنبه ۲۸ تير ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۱۲
کد مطلب : 63361
با اجرای همایش های مختلف در زمینه ارگانیک

از بین رفتن ترس از تولید ارگانیک

زیست آنلاین : این گردهمایی برای شناسایی محصولات سالم به تولیدکنندگان و مصرف کنندگان است و در واقع مخاطبان این برنامه را هر دو گروه تشکیل می دهند
از بین رفتن ترس از تولید ارگانیک
جشنواره غذای ارگانیک –زندگی سالم در حالی در شهرداری آمل برگزار شد که دکتر حسین محمودی ،عضو پژوهشکده علوم محیطی و رئیس کمیسیون آموزش انجمن ارگانیک ایران،فرزاد ذلقی مشاور وزیر جهاد کشاورزی، دکتر فهیمی متخصص طب سنتی و ناصر زرگر معاونت سرمایه گذاری و فرهنگی و اجتماعی توسعه روستایی ریاست جمهوری در این همایش شرکت داشتند و مسولان شهری در آن نقش کمرنگی داشتند.
در این برنامه متخصصان در مورد مشکلات موانع و راهکارهای تولید  ارگانیک صحبت کرده و در مورد مضرات مصرف محصولاتی که کود و سم کنترل نشده در آنها به کار رفته است سخن گفتند .
دکتر حسین محمودی اولین سخنران این بخش  بود و در مورد مشکلاتی که تولید کننده ارگانیک با ان روبرو است صحبت کرد . وی تاکید کرد که برای گسترش تولیدات ارگانیک باید زمینه آن فراهم شود و حمایت های دولتی در این بخش انجام شود .  
معاونت سرمایه گذاری و فرهنگی توسعه روستایی به   حمایت از تولید کنندگان خرد محلی تاکید کرد و در ادامه افزود  : حمایت از تولید کننده ارگانیک باید در اولویت قرار گیرد .  زیرا کشاورزی ارگانیک برای ما کشاورزی خرد به حساب می آید  و راهکارهای مناسب برای توسعه ان باید مورد توجه قرار گیرد .   
دکتر فرزاد زلقی نیز به موضوع کشاورزی حفاظتی اشاره وآن را یکی از دغدغه های تولید کنندگان خواندوی با اشاره به اینکه  ۶۰ درصد این عملیات در اراضی دیم و ۴۰ درصد در اراضی آبی اجرا می‌شود ادامه داد: برای آن که کشاورزی مرسوم به سمت کشاورزی حفاظتی سوق پیدا کند، به تغییر رویکرد نیاز داریم و نخستین گام برای این تغییر رویکرد در جامعه کشاورزی، آموزش بهره‌برداران است.
وی با اشاره به اینکه اجرای طرح کشاورزی حفاظتی از سال ۱۳۸۶ و در سطح ۱۵۰ هکتار در چهار استان به صورت آزمایشی آغاز شد در ادامه می گوید: کشاورزی حفاظتی با هدف تولید پایدار و حفظ منابع آب و خاک برای نسل آینده اجرا می‌شود.                                                                                                                                  

دکتر فهیمی پزشک طب سنتی نیز در مورد مشکلاتی که  سلامتی افراد را با مصرف کود و سمی که در تولید مواد غذایی به کار می رود تهدید می کند،سخن گفته و از فواید محصولات ارگانیک صحبت کرد.
حسن محمدی دبیر جشنواره غذای ارگانیک-غذای سالم در ادامه به زیست انلاین تاکید کرد : ترس از تولید ارگانیک در همین برنامه ها و همایش از بین می رود و ترس و وحشتی که برخی از دلالان کود و سم شیمیایی برای تولید کنندگان ایجاد کرده اند باید در رویارویی متخصصان این حوزه با تولید کنندگان از بین برود . البته مهمترین مساله این است که در اولین قدم باید تولید کننده تصمیم بگیرد که وارد جرخه سلامت شود یعنی تصمیم بگیرد سم و کود کمتری استفاده کند و به اکوسیستم آسیب کمتری وارد کند این اولین قدم برای سلامتی جامعه به حساب می آید
مدیر مجموعه سبوس در ادامه گفت : این گونه همایش ها باید برگزار شود و وظیفه ما به عنوان کسانی که در این زمینه دغدغه داریم این است که بسترچنین برنامه هایی را فراهم کنیم . زمانی وقتی سبوس بستراین کار را فراهم می کرد همه اعتراض می کردند اما امروزه خیلی ها جرات پیدا کرده اند که مغازه ارگانیک بزنند.خیلی ها می گویند از چنین برنامه هایی حمایت نمی شود به همین دلیل وارد این عرصه نمی شوند اما باید آنقدر این اتفاق بیفتد تا ترس از ورود به ارگانیک از بین برود و اگر در همایش اول ۵ نفر حضور دارند در دفعات بعد این آمار به ۵۰ نفر می رسد و این همان تاثیر گذاری است که به دنبال ان هستیم .
وی در ادامه در مورد افتتاح فروشگاه ارگانیک گفت : بعد از همایش افتتاح فروشگاه را داریم و هدف ما این است بتوانیم فروشگاههای محلی داشته باشیم یعنی محصولات منطفه همانجا فروش داشته باشد . در واقع می خواهیم به مرحله ای برسیم که  تولید روستای آمل به تهران و خوزستان منتقل نشود و بالعکس برای شروع همیشه باید بستری وجود داشته باشد .
در واقع این موضوع بسیار مهم است که محصول ارگانیک هر منطقه ای در همان منطقه مصرف شود زیرا هم تقاضا بیشتر می شود و هم تولید کننده برای تولید بیشتر تشئیق می شوو امید داریم که بتوانیم تولید را به سطح ملی بکشانیم .وقتی  تولید کننده ای وارد فروشگاه می شود تشویق می شود قسمتی از تولیدات را بر عهده بگیرد و این موضوعی است که در اولیت ما قرار دارد .
محمدی با اشاره به اینکه مجموعه سبوس ترس تولید کننده را از بین می برد در ادامه افزود: فروشگاهاهی زنجیره ای ما  ترس از بازار را از تولید کننده می گیرد به این طریق که  به آنها این اطمینان را می دهد که محصولشان به فروش می رسد. اتفاقی که در سبوس می افتد این است که جسارت ریسک به انها می دهد و  بعد آنها را به بازارهای کلان وصل می کند .  حتی ممکن است به این دلیل که  چون به بازارهای بزرگتری وصل می شود دیگر با ما ادامه همکاری ندهند و این اهمیتی ندارد زیرا هدف تولید بیشتر در حوزه ارگانیک است  
وی به بحث آموزش و نظارت نیز اشاره کرده و گفت : نظارت ما به  معنای پلیس بازی نیست  . چون افراد به درستی انتخاب می شوند وما مچ گیری نداریم آموزش ها به طور مستقیم نیست اصلا رد پای ما در اموزش ها دیده نمی شود ما رد پایی از خودمان به جا نمی گذاریم و تولید کنده آزاد است با هر کسی کار کند و ما در این ده سال تولید کنندگان زیادی را به حوزه ارگانیک وارد کرده ایم که از ما جدا شده اند اما با این حال خوشحالیم  زیرا ما در کنار آنها رشد می کنیم و آنها هم با رشد ما رشد می کنند و در واقع ما در اولین قدم مصرف کننده را به انها معرفی می کنیم و اطمینان خاطر می دهیم که کالایی که به این طریق تولید می شود مصرف کننده اش وجود دارد .

https://zistonline.com/vdcizpaq.t1apq2bcct.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما