تاریخ انتشار :چهارشنبه ۴ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۰۰
کد مطلب : 63449
چند دهه است که آلودگی آب تهران مطرح بوده و اخبار ضد و نقیضی در مورد آن منتشر شده است، به گونه ای که مسئولان ،گاه در تایید این اخبار و گاه در تکذیب آن اظهارنظر کرده اند.
یک بام و دو هوای پرونده کیفیت آب پایتخت
 چندین دهه از اولین نقطه انتشار اخباری مبنی بر آلودگی آب تهران می گذرد. اخباری که به وضوح وجود نیترات در آب شربی که سلامت پایتخت نشینان را تهدید کرده، تایید می کند.

البته این اظهارنظرهای ضد و نقیض مسئولان دستگاه های اجرایی مربوطه، اعم از وزارت نیرو، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، شهرداری و شرکت آب و فاضلاب استان تهران، گاه خبر از سلامت آب تهران داده و برای آن وضعیت سفید به معنای سلامت آب اعلام می کنند  اما گاهی نیز آن را آلوده به نیترات دانسته و نسبت به میزان آلودگی موجود در آب مصرفی پایتخت نشینان هشدار میدهند.
به تازگی نیز مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران با تاکید بر آلودگی آب تهران گفته «آلودگی آب مساله‌ای است که برخلاف آلودگی هوا توسط شهروندان رویت نمی‌شود ولی ما متوجه آن می‌شویم و جای نگرانی دارد.امیدواریم شورای شهر از طرح پایش ضربتی صنایع استان تهران حمایت کرده و کمک کند تا این طرح که برای اولین بار در کل استان تهران درحال اجرا است که بر اساس آن واحدهای صنعتی در سه بخش پسماند، آلودگی هوا و پساب پایش می‌شوند، ادامه داشته باشد.

هر چند که با توجه به امکانات محدود تهران  این کار برایمان سخت بوده است. انتظار داریم اعضای شورای شهر اهمیت این طرح را درک و به وعده‌های داده شده، عمل کنند.»

این امر بار دیگر نسبت به سلامت یا عدم سلامت آب مورد مصرف تهرانی ها حساسیت ایجاد کرده و موضوع بررسی آن را به جریان انداخته است.

نایب رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی به عنوان فردی که مشکلات زیست محیطی را پیگیری میکند، بررسی این مورد را خارج از حوزه اختیارات مجلس دانست. اما معتقد است، این موضوع به دلیل اهمیت سلامت مردم باید به چالش کشیده شود.

گمانه زنی در مورد آلودگی آب هم باید به چالش کشیده شود

عبدالکریم حسین زاده در مورد انتشار خبری مبنی بر وجود آلودگی در آب تهران اظهارکرد: اگر کمترین ضریب آلودگی هم در آب تهران وجود داشته باشد با توجه به جمعیت چند میلیون نفری واقعا یک فاجعه است و باید نسبت به آن حساس بود.
وی افزود: حتی اگر تنها در این مورد گمانه زنی هم وجود داشته باشد باید به چالش کشیده شود تا مردم نسبت به آن آرامش خاطر و اطمینان پیدا کنند.

حسین زاده در پاسخ به اینکه آیا مجلس یا فراکسیون متبوعش به این موضوع ورود کرده اند، یادآورشد: ما که به صورت ارجاعی نمی توانیم به موضوع آب ورود پیدا کنیم، منتهی می توانیم در مورد این معضل تذکر بدهیم یا مسئولان ذیربط همچون وزیر نیرو،‌ رئیس شرکت آب و فاضلاب را فرابخوانیم تا از پاک بودن آب تهران اطمینان حاصل کنیم.

آلودگی آب تهران از نیترات تا فاضلاب

یکی از مسائلی که همواره درباره آلودگی اب تهران مطرح شده، مسئله وجود نیترات در آب شرب پایتخت است، به طوری که در رئیس کمیسیون محیط زیست شورای شهر تهران در سال گذشته اعلام کرد که در سال‌های گذشته ۷۵ درصد آب تهران توسط سدها و فقط ۲۵ درصد توسط چاه‌های عمیق پوشش داده می‌شد، اما متاسفانه امسال ۵۸ درصد از آب تهران توسط سدها و ۴۲ درصد توسط چاه‌ها تامین می‌شود.

حال این مسئله قابل توجه است که به علت تکمیل نشدن سیستم و شبکه فاضلاب، عملا پساب و فاضلاب انسانی به اب های زیرزمینی و چاه ها رسوخ و نفوذ می کند، که این مسئله زمینه ساز بروز آلودگی های آبی در پایتخت می شود.

پرونده وجود نیترات در دهه اخیر بارها از سوی مسئولان پایتخت مطرح شده است، به طوری که رحمت الله حافظی عضو شورای شهر تهران اعلام کرده است که به واسطه حفر چاه‌های عمیق در تهران، میزان نیترات موجود در آب‌ها به ۶۰ درصد رسیده است. برای تامین آب شرب پایتخت نیز آب چاه با سد تلفیق شده؛ طوری که به واسطه همین کار، هم اکنون نیترات موجود در آب تهران به ۳۰ درصد رسیده است، آن هم در حالی که آب پشت سدها زیر ۱۰ درصد نیترات دارند که برای مصرف انسانی بسیار مناسب است.

این در حالی است که بر اساس استاندارد «سازمان جهانی بهداشت» میزان مجاز نیترات و نیتریت در آب آشامیدنی به ترتیب ۵۰ و ۳ میلی‌گرم بر لیتر است. همچنین این استاندارد برای ترکیب نیترات - نیتروژن و نیتریت - نیتروژن به ترتیب ۱۱ و ۰.۹ میلی‌گرم در لیتر است.

پس طرح این مسائل از سوی برخی مسئولان، سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، در نشست خبری آبان‌ ماه ۹۳ سخنگوی دولت در جمع خبرنگاران درباره آب تهران گفته بود: «آب تهران خوشبختانه هیچ مشکلی ندارد و روزهایی که سطح آب سدها کاهش پیدا می‌کند، برای تأمین آب شرب از چاه‌هایی که میزان نیتریت آنها بیش از حد مجاز بود، استفاده می‌شود که ما نیز به آنها تذکر داده‌ایم اما در کل آب تهران سالم است.»

آب تهران آلوده است؟

جلودارزاده به عنوان نماینده تهران بر وجود آلودگی در آب تهران، اطمینان داشته و تاکید می کند که این موضوع را به وضوح می توان از طعم و رنگ آب تهران تشخیص داد.
سهیلا جلودارزاده نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در رابطه با رسانه ای شدن موضوع آلودگی آب تهران با تاکید بر اینکه بی تردید آب تهران آلوده است، افزود: بنده به عنوان شهروند تهرانی واقعا مطمئن هستم که آب تهران آلوده است، کمااینکه گاهی از طعم و رنگ آن نیز به خوبی می توان میزان آلودگی را تشخیص داد.

وی یادآورشد: البته میزان آلودگی در بعضی بخش های شهر کمتر بوده و برای سلامت افراد دارای علامت سفید است، اما در بعضی بخش ها میزان آلودگی بالا بوده و مصرف آن برای سلامتی شهروندان مضر است.

امینی‌فرد به عنوان پزشک فعال در نهاد قانونگذاری کشور، حساسیت نسبت به سلامت آب تهران را یک وظیفه حاکمیتی دانست و این اطمینان را داد که کمیسیون متبوعش به این موضوع ورود خواهد کرد.

محمدنعیم امینی‌فرد عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس دهم  در اظهارنظر نسبت به وضعیت کنونی آب تهران افزود: این از وظایف ذاتی مجلس و به صورت تخصصی کمیسیون بهداشت و درمان بوده که در ارتباط با تامین آب آشامیدنی سالم که از جمله وظیفه حاکمیتی دولت است،‌ حساس باشند.


وی یادآورشد: البته تا جایی که اطلاع دارم، آلودگی آب تهران فقط در حد یک هشدار است که باید حتما جدی گرفته شود، شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور و وزارت نیرو نیز حتما باید استانداردهایی که از طرف واحد بهداشت حرفه ای وزارت بهداشت و درمان در اختیار این موسسات قرار داده، در جهت حصول اطمینان از سلامت دائمی آب تهران، مورد توجه قرار دهند.

امینی‌فرد با بیان اینکه ضرورت توجه به بهداشت آب، نیاز به بازگویی ندارد، تصریح کرد: ما یک سرفصل بزرگ از بیماری ها را داریم که کاملا از راه آب به انسان منتقل می شوند، از این جهت باید در مورد هشداری که داده شده، با حساسیت برخورد کنیم.

برغم اعلام هشدار و تاکید تعدادی از بهارستان نشینان مبنی بر آلوده بودن آب تهران، برخی همچنان بر سلامت آن اصرار دارند.

کما اینکه خسرو صادق‌نیت رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت که مسئولیت نظارت بر سلامت آب شرب کشور را بر عهده دارد، به تازگی اطمینان داده،‌ نظارت‌های لازم درباره عاری بودن آب شرب کشور از آلودگی‌های شیمیایی و میکروبی انجام می‌شود و در حال حاضر سلامت آب شرب کشور مورد تایید است.

البته تعدادی از نمایندگان تهران نیز در این خصوص حامل اخبار خوبی هستند. علیرضا رحیمی یکی از این نمایندگان بوده، که در جلسات رسیدگی به موضوع وضعیت آب تهران که در کمیسیون اصل ۹۰ برگزار شده نیز حضور داشته است.

هیچ نگرانی در مورد وضعیت آب شرب تهران وجود ندارد

علیرضا رحیمی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی که در جلسات بررسی وضعیت آب تهران، که در کمیسیون اصل ۹۰ برگزار شده، حضور داشته است، در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با تاکید بر اینکه هیچ نگرانی در رابطه با وضعیت سلامت آب تهران وجود ندارد، افزود: کمیسیون اصل ۹۰ یک جلسه را با موضوع بررسی وضعیت آب تهران به صورت مبسوط با حضور مسئولان تمام دستگاه های ذیربط، برگزار کرد.
در این جلسه سازمان بازرسی کل کشور گزارشی را با عنوان ویژه آب تهران، تهیه کرده بود که برای رئیس جمهور و رئیس مجلس شورای اسلامی هم فرستاد. به دنبال آن رئیس مجلس نیز کمیسیون های اصل ۹۰ و کشاورزی را مامور کرد تا به این موضوع رسیدگی کرده و نتیجه را به وی اعلام کنند.

رحیمی اطمینان داد که وضعیت آب تهران در شرایط کنونی به تایید شرکت آب و فاضلاب و شهرداری تهران رسیده است و نشان می دهد به شدت کنترل شده و در آن آلودگی که برای سلامت شهروندان مخاطره آمیز باشد، وجود ندارد.

تشکیل ستاد ویژه آب شرب در استانداری تهران

وی تاکید کرد: هم اکنون در استانداری تهران، یک ستاد ویژه آب شرب تشکیل شده است که به نوعی بین دستگاه های مربوطه هماهنگی ایجاد می کند. البته در مورد شبکه فاضلاب یا توزیع آب ورود نمی کند اما نیترات آب را کنترل می کند به این صورت که وجود آن در آب، سلامت مردم را به خطر نیندازد، که این مساله بسیار مهمی است.

رحیمی خاطرنشان کرد: بر اساس گزارش هایی که از آبیاری مزارع تهران با آب فاضلاب هم رسیده بود، اقداماتی در جهت کنترل بر این بخش هم صورت گرفت. ضمن اینکه سازمان جهاد کشاورزی، اداره آب و فاضلاب و شهرداری تهران هم به طور متفق اقدامات قابل توجهی برای جمع آوری پمپ هایی که آب فاضلاب به مزارع توزیع می کردند، انجام دادند.

وی در اشاره به دیگر اقدامات صورت گرفته در استان تهران به منظور حصول اطمینان از سلامت آب گفت: هم اکنون سیستم پایش آنلاین در شرکت آب و فاضلاب استان تهران وجوددارد که ویژه آب شرب بوده و به صورت ۲۴ ساعته فعال است و به لحاظ آلودگی فیزیکی، کدورت آب و میزان آلودگی با مواد شیمیایی، نیترات و مواد سنگین، کنترل لازم را انجام می دهد، بنابراین در حوزه آب شرب جای هیچ نگرانی وجود ندارد.

البته پیگیری این موضوع از طریق نمایندگان مجلس نیز ابهام در این خصوص را باقی گذاشت. تایید و تکذیب این خبر حاکی از این است که روند بررسی ها در مورد سلامت آب شرب تهران، نقطه پایانی ندارد.

جلودارزاده درباره نقش نظارتی مجلس برای پیگیری پرونده آلودگی آب تهران می گوید که در این مورد باید مجمع نمایندگان تهران به این موضوع ورود پیدا کند، هرچند ما هم در تلاش هستیم، به صورت فردی برای رفع مشکل احتمالی در این زمینه ورود کنیم. ضمن اینکه کمیسیون بهداشت و درمان نیز باید به طور تخصصی به این موضوع بپردازد چراکه مساله آب با سلامت مردم ارتباط دارد.

همچنین امینی فرد عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اشاره بر اینکه احتمال دارد، بررسی مجدد وضعیت آب تهران در دستورکار کمیسیون متبوعش قرار بگیرد، خاطرنشان کرد: تعدادی از اعضای کمیسیون بهداشت و درمان درخواست کرده اند تا برای حصول اطمینان از سلامت آب تهران، این کمیسیون جلساتی را با حضور کارشناسانی از دستگاه های اجرایی مربوطه برگزار کند.

با این حال این مهم بر هیچکس پوشیده نیست که آلودگی آب تهران به دلیل نبود شبکه آب فاضلاب بوده و تا زمانی که این مشکل برطرف نگردد، نمی توان با اطمینان از سلامت آب تهران سخنی به میان آورد.

 

منبع:خبرگزاری خانه ملت

 

https://zistonline.com/vdcf1jdv.w6dmjagiiw.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما