تاریخ انتشار :جمعه ۶ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۰۰
کد مطلب : 63478
مدیر کل دفتر مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در ایران سالانه ۵۶ میلیارد دلار از پول کشور به خاطر صنعت، کشاورزی، معادن ناپایدار و جانمایی نادرست جاده ها از دست می رود.
از بین رفتن سالانه 56 میلیارد دلار خاک کشور به‌خاطر صنعت و کشاورزی
محمد درویش در همایش «شاهرود، گامی به سوی شهر انسان محور» در تالار پورسینای دانشگاه علوم پزشکی شاهرود در استان سمنان، با اشاره به از دست دادن سالانه ۲ میلیارد تن خاک در کشور، گفت: شدت از دست دادن خاک ۶ تا هفت برابر خاک‌زایی در ایران است و هر تن خاک ۲۸ دلار ارزش دارد. 
درویش ادامه داد: افتخار ما از دوران دفاع مقدس این است که تنها جنگی است که حتی یک وجب از خاک این کشور به بیگانگان داده نشد، اما باید توجه داشت هر سال به اندازه تنب کوچک و بزرگ و ابوموسی خاک از دست می دهیم، چگونه اجازه می دهیم که نرخ فرسایش به بیش از ۵۰ تن در هکتار برسد.
مدیر کل دفتر مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: ایران کشوری است که در کمربند خشکی جهان قرار گرفته، ریزش های آسمانی کشور یک سوم میانگین جهانی و میزان تبخیر آن دست‌کم ۵۰ درصد بیشتر از میانگین جهانی است.
وی با بیان این که ایران بیش از ۱۵۰ رودخانه و برخی از مهم ترین تالاب های ثبت شده در کنوانسیون های بین المللی و تعدادی گونه های کمیاب جانوری دارد ، بیان کرد: تمام این منابع آب دائم به خاطر وجود کوه هایی چون شاهوار، دنا، سهند و سبلان است و باید قدر آن را بدانیم.
درویش درباره شهرهای انسان محور با اشاره به گزارش آژانس محیط زیست اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۶، بیان کرد: بر اساس این گزارش در سال میلادی گذشته بیش از ۴۰۰ هزار تن بر اثر آلودگی هوا در کشورهای عضو این اتحادیه دچار مرگ زودرس شدند.
وی ادامه داد: این آمار از این نظر دارای اهمیت است که اتحادیه اروپا شامل کشورهایی می شود که از بهترین استانداردهای سوخت و خودرو برخوردارند.
مدیر کل دفتر مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه در بریتانیا که جمعیتی نزدیک به جمعیت ایران دارد، در سال ۲۰۱۶ حدود ۴۰ هزار تن بر اثر آلودگی هوا کشته شدند، تاکید کرد: وقتی که در لندن ۹ هزار و ۵۰۰ نفر به همین دلیل کشته می شوند و در تهران اعلام می کنیم که سالانه پنج هزار نفر در اثر آلودگی هوا دچار مرگ می شوند چیزی شبیه به لطیفه است.
وی با بیان اینکه آمار وزارت بهداشت مبنی بر کشته شدن فقط ۳۵ هزار نفر بر اثر آلودگی هوا با واقعیت تفاوت بسیار دارد، افزود: از مسوولان این وزارت خانه خواهش کردیم آمارهای شفاف و روشنی در این خصوص اعلام کنند، با این که ممکن است مردم را نگران کند، اما باعث می شود دولتمردان و مدیران شهری، با عزمی راسخ تر برای حرکت از خودرو محوری به سوی انسان محوری گام بردارند.
مدیر کل دفتر مشارکت های مردمی سامان حفاظت محیط زیست، با تاکید بر لزوم تشویق مردم به تحرک بیشتر، بیان کرد: پرترافیک‌ترین شهر جهان در سال گذشته لس آنجلس اعلام شد که مردم آن ۱۰۱ ساعت از عمر خود را در یک سال در ترافیک تلف می کنند، البته این موضوع برای ما جای خوشحالی دارد چون هیچ یک از شهرهای ایران در این رده بندی مورد قضاوت قرار نگرفته است.
درویش اضافه کرد: بنابر گزارش شهرداری تهران، تهرانی ها در روز ۲۰ میلیون ساعت از عمرشان را در ترافیک از دست می دهند که چندین برابر شهر لوس آنجلس است.
وی با بیان اینکه شهری که در آن میزان آلودگی صوتی بیش از ۶۰ دسی بل باشد کودکانش دچار کند ذهنی و مردمش دارای مشکلات گوارشی و پرخاشگری می شوند، افزود: بنابر اندازه گیری های سازمان حفاظت محیط زیست، زیر پل سید خندان تهران میزان آلودگی صوتی ۸۲ و زیر پل فردیس کرج این میزان ۹۱ دسی بل بود.
وی با اشاره به آسیب های برداشت و ازبین بردن خاک در نقاط مختلف کشور، با انتقاد از روند تخریب کوه شاهوار در شهر شاهرود در استان سمنان، تاکید کرد: ارزش هر هکتار از کوه شاهوار ده ها برابر بیشتر از برداشت هایی است که از معدن بوکسیت آن برداشت می شود.
درویش افزود: کم ترین آسیب سیلاب های احتمالی کوه شاهوار دفن شدن روستای تاش در زیر گل و لای است، اگر امروز در دامنه کوه شاهوار به خاطر برداشت مواد معدنی ، سیل ویرانگر رخ دهد، همه در بروز آن و خسارت هایش مقصر هستیم.
مدیر کل دفتر مشارکت های مردمی سامان حفاظت محیط زیست، تاسیس مدرسه طبعیت را در شاهرود خواستار شد و گفت: پنجاهمین مدرسه طبیعت کشور روز سه شنبه با حضور رییس سازمان حفاظت محیط زیست و وزیر آموزش و پرورش در پردیسان تهران گشایش می یابد.
کوه شاهوار که ارتفاع آن حدود چهار هزار متر است در شمال غربی شاهرود قرار دارد و بلندترین قله استان سمنان است، این کوه یکی از جاذبه های گردشگری شاهرود به شمار می رود.
در چند ماه گذشته ، برداشت هایی که از معدن بوکسیت این کوه انجام می شود، اعتراض برخی از دوستداران محیط زیست را در پی داشته است، به عقیده معترضان، روزانه حدود سه هزار تن مواد معدنی برداشت می شود که این برداشت ها از ضابطه خاصی برخوردار نبوده و موجب تخریب آن می شود. 

 

منبع: ایرنا

 

https://zistonline.com/vdch6kn-.23nxqdftt2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما