تاریخ انتشار :يکشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۰۰
کد مطلب : 63775
معاون آبخیزداری، امور مراتع و بیابان سازمان جنگل ها تاکید کرد

تفاوت 50 درصدی بیابانزایی با برنامه ششم توسعه

زیست آنلاین :با وجود اهمیت بیابانزایی و تاکید رئیس جمهور بر اولویت بودن بیابانزایی در دولت دوازدهم ،مسولان سازمان جنگل ها معتقدند که هنوز با برنامه ششم توسعه ۵۰ درصد فاصله دارند .
تفاوت 50 درصدی بیابانزایی با برنامه ششم توسعه

پرویز گرشاسبی معاون آبخیزداری، امور مراتع و بیابان سازمان جنگل ها در گفت و گو با زیست آنلاین می گوید : یکی از محورهای گفت و گوی ریاست جمهوری در جلسه معرفی وزرا توجه به کاهش بیابانزایی بود در کشور ما ۳.۱۴ میلیون هکتار جنگل قرار دارد و در کنار ان ۵.۸۴ میلیون هکتار مرتع نیز قسمتی از خاک کشور ما را تشکیل می دهد  اما در کنار انها  ۵.۳۲ میلیون هکتار بیابان نیز وجود دارد که می تواند خطر ساز باشد.
وی معتقد است که این میزان بیابان در کشور ما دو برابر میانگین جهانی است و سرانه بیابان در کشور ما ۴ هزار و ۳۰۰ متر مکعب است در حالی که این میزان در جهان دو هزار متر مکعب است .
گرشاسبی در ادامه می گوید : اهمیت بیابان زایی به اندازه ای است که رئیس جمهور منتخب آن را به عنوان اولویت خود مطرح کرده است و به همین دلیل  در ۹۰ شهر،۴ هزار و ۳۰۰ روستا، ۱۰ هزار کیلومتر جاده بین شهری و راه آهن و ۶۰۰ هزار هکتار اراضی در مقابله با بیابان زایی ایمن سازی شدند و تنها از ۷ میلیون هکتار مناطق بیابانی باقی مانده ۳ میلیون هکتار تولید گرد و غبار می کند  که امید داریم در دو برنامه آینده این موضوع را نیز مرتفع کنیم .
وی با اشاره به اینکه جلوگیری از بیابانزایی از اولویت های دولت است در ادامه می گوید : با توانمند سازی جوامع محلی می توانیم بیابانزایی را کنترل کنیم .
گرشاسبی در ادامه می گوید : .در سال ۹۶، اعتباراتی معادل۹۸۰ میلیارد تومان برای مقابله با ریزگردها در نظر گرفته شده تا  راههای مختلف را در مورد این پدیده نامیمون امتحان کنیم و به نتیجه برسانیم
وی در ادامه می گوید : این طرح با همکاری سازمان های بین المللی و فائو بیابان زدایی در ۸ استان انجام شده است .
این مقام مسول با اشاره به برنامه ششم توسعه جهت مقابله با بیابان زایی در ادامه می گوید:  در برنامه ششم توسعه پیشنهاد داده شده است که ۳ میلیون هکتار بیابان زایی انجام شود که متاسفانه در زمان تصویب به یک میلیون و ۲۴۰ هزار هکتار کاهش یافت.
امسال نیز  در سطحی حدود ۲۴۷ هزار هکتار مقابله با بیابان زایی، کنترل گرد و غبار صورت  می گیرد.
وی می گوید پیشنهاد دادیم تا عملیات مقابله با بیابانزایی در طول سال در سطح ۶۰۰ هزار هکتار انجام می شد که بر اساس اسناد بالادستی و ماده ۱۱ قانون  افزایش بهره وری باید میزان فرسایش خاک را کاهش دهیم . بر طبق این برنامه اگر در کنار ۶۰۰ هزار هکتار بیابانزایی  ۳ میلیون هکتار نیز عملیات آبخیزداری انجام می شد جمعا ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار هکتار باید انجام می شد .اما در برنامه ششم توسعه به دو میلیون و ۲۴۰ هزار هکتار کاهش پیدا کرده است که این کاهش به شدت محسوس است
این مقام مسول در ادامه می گوید: با این وجود آنچه هم که محقق می شود ۱۲۰ هزار هکتار است و این کاهش به میزان ۳/۱ می شود و به دلیل کاهش اعتبارات به نتیجه کیفی نمی رسیم . این در حالی است که میزان اعتبارات به ۹۸۰ میلیارد تومان رسیده است اما این اعتبار در مرحله تخصیص است و هنوز به سازمان تزریق نشده است

https://zistonline.com/vdchmqn-.23nxqdftt2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما