تاریخ انتشار :چهارشنبه ۲۲ شهريور ۱۳۹۶ ساعت ۰۵:۳۱
کد مطلب : 64138
زیست آنلاین :اکتشاف و بهره‌برداری از آنومالی «دی۱۹» توسط دو شرکت چادرملو و سنگ‌آهن مرکزی هنوز در هاله ای از ابهام قرار دارد و بهره‌برداری از این محدوده را از سال ۸۴ تا به امروز به تعویق انداخته است. معضلی که قرار بود تا پایان سال ۹۴ حل و فصل شود ولی نشد.
 آنومالي D19 هنوز هم در انتظار مجوز اکتشاف از سوی  محيط زيست است/ تعامل خوب صنعت و معدن و محیط زیست

به گزارش زیست آنلاین،محیط زیست می گوید بخشی از آنومالی «دی ۱۹» در محدوده حیات وحش قراردارد و امکان بهره برداری از این معدن سنگ آهن نیست،  از طرفی سنگ آهنی ها خود را متعهد می دانند تا شرایط زیست اندک جانداران وحشی این منطقه را فراهم سازند و به ازای محدوده تحت بهره برداری معدن، حریم زیستگاه جانداران این منطقه را گسترش داده و تحت حفاظت قرار دهند. اما تاکنون این اختلاف حل و فصل نشده است .  
محمود نوریان، مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو، درباره بهره‌برداری از آنومالی «دی۱۹» اظهار کرد: آنومالي دي ۱۹ هنوز هم در انتظار مجوز اکتشاف از سوی  محيط زيست است.
محمود نوريان با اشاره به انجام اقدامات لازم براي اخذ مجوز بهره برداري از آنومالي دي ۱۹ گفت: بخشي از محدوده مورد بهره برداري شركت های  چادرملو و سنگ آهن مرکزی ایران در بحث آنومالي دي ۱۹ در محدوده تحت حفاظت محيط زيست است كه نياز به بررسي بيشتر براي اخذ مجوز دارد.
وي با بيان اينكه  تعامل خوبی بین بخش صنعت و معدن با سازمان محيط زيست وجود دارد اظهار امیدواری کرد: با تجربه و توانایی جناب آقای کلانتری و همراهی ایشان امیدوار هستیم هرچه زودتر به راهکار مشخص و عملی در این زمینه دست یابیم .
مدير عامل شركت معدني و صنعتي چادرملو با اشاره به لزوم حفاظت از محيط زيست در بهره برداري از معادن در استان يزد و حتي ساير نقاط كشور گفت: محدوده اكتشافي آنومالي دي ۱۹ با محدوده تحت حفاظت و پناهگاه حيات وحش كه يوزپلنگ در آن زيست دارد تداخل پيدا كرده و اين موضوع مقداري كار و زمان بهره برداري را با دشواري همراه ساخته است.
وي با اشاره به اينكه پيشتر نيز موضوعي مشابه براي چادرملو پيش آمده بود و چادرملو از شكار غيرمجاز در يك منطقه جلوگيري كرد، بيان داشت: اين آمادگي را داريم تا براي اخذ مجوز فعاليت تعهدي بدهيم كه تعادل منطقه تحت حفاظت و پناهگاه حيات وحش بر هم نخورد و شرايط زندگي حيات وحش و يوزپلنگي كه در آن منطقه زيست دارد، دچار تغيير نشود. در واقع ما هم همانند سایر کشورهای توسعه یافته هم می توانیم معدن و صنعت داشته باشیم و هم محیط زیست را حفظ کنیم .


 چادرملو متعهد به ایجاد محیطی مناسب و منطبق با اکولوژی زیستی منطقه می شود


سیدمحمد ابریشمی، مدیر مجتمع معدنی و صنعتی چادرملو نیز می گوید: همانطور که با آغاز بهره برداری از معدن چادرملو در دل کویر مرکزی و در فاصله ۱۸۰ کیلومتری یزد اقدام به ایجاد بیش از ۸۰ هکتار فضای سبز نمودیم و نه تنها حیات وحش منطقه را برهم نزدیم بلکه امکان امنیت بیشتر فراهم کردیم، اکنون نیز در صورت موافقت سازمان محیط زیست ما متعهد به ایجاد محیطی مناسب، منطبق با اکولوژی زیستی منطقه می شویم .
وی گفت : ۵ سال دیگر از عمر معدن چادرملو باقی مانده است. به همین دلیل از سال ۱۳۸۴ از مسئولان کشور بارها درخواست کرده‌ایم تا مجوز برای فعالیت در «دی۱۹» صادر شود. این در حالی‌است که با وجود تامین منابع مالی، بهره‌برداری از دی۱۹ حداقل ۴ سال زمان نیاز دارد.
وی افزود: در واقع اختلاف نظر میان بخش معدن و محیط‌زیست نباید منجر به رکود در فعالیت های اقتصادی و بیکاری شاغلین شود. بلکه باید راهکارهای مناسب برای تعامل هر چه بیشتر در اختیار هر دو بخش قرار گیرد. امروز با توسعه فعالیت‌ها معدنی در کشورهایی همچون برزیل، استرالیا و... رعایت الزامات محیط‌زیست بیش از گذشته اهمیت پیدا کرده است. معدنکاران در کنار فعالیت خود به‌دلیل ایجاد توسعه پایدار به‌دنبال جبران خسارت‌های زیست‌محیطی هستند. معادنی هستند که در دل یک جنگل فعالیت می‌کنند اما با اقدامات زیست‌محیطی، کمترین آسیب را به محیط وارد می نمایند .
 رییس فراکسیون محیط زیست مجلس می گوید: چادرملو با برخورداری از پیشرفته ترین فناوری های صنعتی، شرکتی شاخص در حفاظت از محیط زیست است .
محمدرضا تابش پیشتردر جریان بازدید از مجتمع صنعتی چادرملو در اردکان گفته بود: ‌مجموعه چادرملو از موفق ترین شرکت های صنعتی و معدنی طی سال های اخیر بوده که توانسته در روند توسعه کشور ایفای نقش کند. این مجموع با وجود محدودیت مالی سال های اخیر موفق شده پروژه های خود را با استفاده از کمترین اعتبارات و تسهیلات و با خلق فرصت و موقعیت به انجام برساند.
رئیس فراكسيون محیط زیست مجلس با بیان اینکه مجموعه چادرملو از نظر زیست محیطی کمترین آسیب را به طیبعت وارد می‌کند یادآور شد: این مجموعه از تکنولوژی پیشرفته‌ای استفاده می‌کند و موفق به کاهش ۳۰  درصدی مصرف انرژی و کاهش ۶۰  درصدی مصرف آب شده است و در کنار استفاده از  انرژی های نوین اقدام به ایجاد فضای سبز کرده است و به جرأت می توان گفت، شرکتی شاخص در حفاظت از محیط زیست است.
تابش با اشاره به مشکلات  موجود در صنایع ، ثبات مدیریت، تخصص گرایی، علم گرایی، تعهد و دلبستگی به کشور را از دلایل موفقت این مجموعه در سالهای اخیر عنوان کرد.
گفتنی است از جمله مهمترین اقدامات زیست محیطی در مجتمع معدنی و صنعتی چادرملو می توان به استانداردهای بالای زیست محیطی ماشین آلات، ایجاد فضای سبز در مجتمع صنعتی چادرملو، استفاده از تجهیزات غبار گير، فيلترهاي كيسه اي، غبارگيرهاي سيكلوني، غبارگيرهاي مرطوب در کارخانه گندله سازی اردگان اشاره کرد. همچنین این مجتمع آبشخور برای حیوانات و حیات وحش ایجاده کرده و ساخت ابنیه برای محیط بانان پناه گاه حیات وحش دره انجیر – نی باز، بهره برداری از آب شور چاله ساغند و تصفیه آن و جایگزین با آب شیرین بهاباد، همکاری در تامین نیروی محیط بانان منطقه، همکاری در تامین نیروی محیط بانان منطقه، همکاری در تامین ماشین آلات درخواستی محیط بانان منطقه، خرید و نصب ایستگاه کامل سنجش آلودگی هوا در شهر اردکان، ارتقاء فرهنگ زيست محيطي با اجراي كلاس هاي آموزشي، فعال نمودن بخش HSE مجتمع چادرملودر خصوص تقليل اثرات زيست محيطي، ايجاد و راه اندازي سيستم تصفيه خانه فاضلاب انساني، سیستم جدا سازی آب و روغن حاصل از شستشویی ماشین آلات معدن جهت جلوگیری از آلودگی خاک، اجراي برنامه جداسازي زباله هاي خانگي شامل پسماندهاي آلي ، شيشه و كاغذ (ازمبدا توليد)، ارایه پروژ ه های مرتبط با حفاظت از محیط زیست  در بخش تحقیق و توسعه R&D))، استفاده از سیستم تر در کارخانجات فراوری سنگ اهن جهت کاهش ورود ذرات گرد و غبار به محیط بیرون، استفاده از سیستم الکترونیکی جهت مکاتبات اداری و گزارشات فنی برای صرفه جویی در مصرف کاغذ، استفاده از آب حاصل از تصفیه فاضلاب بهداشتی برای نگهداری فضای سبز، ایجاد سیستم آبیاری تراوشی برای صرفه جویی در مصرف آب، استقرار خدمات سیستم مدیریت سبز و استقرار سیستم IMS و ۵S در راستای بهبود شرایط کار و تمیزی و زیبایی محیط از دیگر فعالیت های محیط زیستی این شرکت می باشد.

 

https://zistonline.com/vdcbw8b0.rhbafpiuur.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما