تاریخ انتشار :يکشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۲۷
کد مطلب : 64629
در این مطلب، ۱۳ روش و ترکیب ساده گیاهی برای درمان سرماخوردگی آموزش داده شده است.
چند ترکیب گیاهی ساده برای «درمان سرماخوردگی»
به گزارش زیست آنلاین،  معمولاً ابتلا به سرماخوردگی هنگام شروع سردی هوا (دگرگون شدن هوای پاییز) شروع می‌شود و بعد از آن ذات‌الجنب، ذات الریه، گرفتگى صدا، گلودرد، پهلودرد، پشت‏‌درد، بیمارى عصبى و سردرد مزمن پدید می‌آید و ممکن است حتی به سکته و صرع هم بی‌انجامد.

همه این بیماریها از محبوس شدن و افزایش مواد بلغمى در بدن ایجاد می‌شوند؛ حال سؤال این است که این مواد بلغمی از چه پدید می‌آیند؟ لازمه پاسخ به این سؤال، شناخت اجمالی از اخلاط چهارگانه است که پیشتر به آن پرداخته‌ایم اما به اجمال باید گفت که مواد بلغمی در معده تولید می‌شوند و با تبخیر این مواد به سمت مغز و برخورد سردی هوا از بیرون بدن با سطح پوست، آن بخاراتِ متصاعد شده در مغز منعقد شده و جاری می‌گردند و با عنایت پروردگار از مجاری بینی و دهان خارج می‌شوند که اگر مانع خروج آن نشویم به سلامتی بدن خود به صورت ریشه‌ای کمک کرده‌ایم.

بیشتر بخوانید: باورهای تغذیه ای برای درمان سرماخوردگیبه گزارش تسنیم، برای تکمیل درمان سرماخوردگی باید از همان ریشه یعنی معده و کبد مشروع کنیم و بسته به مزاج جبلی و سرشتی فرد از موارد زیر به‌صورت مفرد یا ترکیبی بهره می‌بریم:

ـ شربت آبلیموی طبیعی و عسلابلیمو عسل

به گزارش شفاف، به احتمال زیاد شما هم مانند اکثر مردم مایل هستید بیشتر از خودتان مراقبت کنید، اما زمان کافی ندارید. با احتساب ساعات کاری، رفت‌وآمدهای وقت‌گیر، کارهای منزل و مراقبت از فرزندان، مراقبت از خودتان معمولا در اولویت آخر قرار می‌گیرد. خبر خوب این است که با وجود همه‌ی اینها، راه‌های سریع و آسانی برای بهبود سلامتی‌تان وجود دارد، حتی اگر زمان زیادی نداشته باشید.

نوشیدن منظم آبلیمو و عسل فواید زیر را برای‌تان به دنبال دارد:

برای پوست‌ بسیار مفید استمی‌خواهید پوستی شفاف داشته باشید؟ نوشیدن آبلیمو و عسل یکی از بهترین راه‌های طبیعی موجود برای داشتن پوستی شفاف، بدون استفاده از لوازم آرایشی است. لیمو ویتامین C مورد نیاز را برای تولید کلاژن فراهم می‌کند، کلاژن نوعی بافت پیوندی مهم است که به استحکام و جوان ماندن پوست کمک می‌کند. بسیاری از ترکیبات موجود در عسل نیز به شادابی پوست کمک می‌کنند. در نتیجه شما پوستی سالم، جوان و شفاف خواهید داشت

به گوارش کمک می‌کندمشکلات گوارشی مانند نفخ، گاز معده، سوزش معده و یبوست، برای بسیاری از مردم مشکلات مزمنی هستند که می‌توانند زندگی‌ روزمره‌شان را دگرگون کنند. یکی از ساده‌ترین راه‌های بهبود این مشکلات گوارشی، نوشیدن روزانه‌ی آبلیمو و عسل است. لیمو سرشار از پکتین است که برای روده مانند صابون عمل می‌کند، عمل دفع را آسان‌تر می‌کند، سموم بدن را تخلیه می‌کند و کل فرایند گوارش را بهبود می‌بخشد.

سلامت قلب‌تان را افزایش می‌دهد

بیماری‌های قلبی همواره افرادی را در سراسر دنیا به سوی مرگ می‌کشاند و تهدیدی بزرگ برای سلامتی انسان محسوب می‌شود. اما آبلیمو و عسل می‌تواند احتمال بروز این بیماری‌های خطرناک را کاهش دهد. آبلیمو و عسل هر دو سرشار از پتاسیم هستند. مشاهده‌ شده پتاسیم، فشارخون را که از عوامل مهم حملات قلبی است، کاهش می‌دهد. همچنین خواص آنتی‌اکسیدان‌ و ضدالتهاب‌ این نوشیدنی، از قلب در برابر التهاب‌های عضلانی و دیگر فشارها محافظت می‌کند

به کاهش وزن کمک می‌کندرهایی از اضافه وزن سخت است. اگر دنبال روش‌های طبیعی کاهش وزن هستید، این نوشیدنی می‌تواند برای‌تان بهترین گزینه باشد. آب و فیبر موجود در لیمو، اشتهای‌ شما را کاهش می‌دهد و به شما کمک می‌کند بدون احساس گرسنگی، از حجم غذای مصرفی‌تان بکاهید. همچنین اسیدسیتریک موجود در لیمو، در چرخه‌ی زیستی نقش مهمی ایفا می‌کند و بازده‌ی فرایند تبدیل غذا به انرژی را افزایش می‌دهد.

احتمال وقوع بیماری‌های مزمن را کاهش می‌دهددر سال‌های اخیر روی رابطه‌ی بین اسیدیته‌ی بدن و رشد بیماری‌های مزمن، از جمله بیماری‌های قلبی، دیابت، مشکلات مفصلی و حتی بعضی سرطان‌ها، آزمایش‌های بسیاری انجام شده‌است. لیمو، pH بدن را افزایش می‌دهد و محیط آن را قلیایی می‌کند. لیمو با وجود اسیدی بودنش، حاوی مواد معدنی فراوانی است که اسیدیته‌ی بدن را خنثی می‌کنند.

سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کندکمبود خواب، استرس و رژیم غذایی بد، سیستم ایمنی بدن را مختل می‌کند و ضعف سیستم ایمنی با بروز انواع سرماخوردگی و آنفولانزا خودش را نشان می‌دهد.

خبر خوب این است که با نوشیدن آبلیمو و عسل می‌توانید آسیب‌های وارده را ترمیم کنید. ویتامین C لیمو و مواد معدنیِ عسل، سیستم ایمنی بدن‌تان را تقویت کرده و مبارزه با باکتری‌ها، ویروس‌ها و دیگر میکروب‌هایی را که موجب بیماری می‌شوند، آسان‌تر می‌کند. همچنین عسل شامل ضدمیکروب‌های طبیعی است که سلامتی شما را حفظ می‌کند.

احتمال بروز عفونت‌های ادرار را کاهش می‌دهدعفونت‌ ادرار دردناک است و در صورت پیشرفت می‌تواند بسیار خطرناک باشد. به‌خصوص برای زنان، عفونت ادرار می‌تواند مزمن شود و در صورت بدشانسی، برای رهایی از این عفونت لازم است آنتی‌بیوتیک‌های فراوان مصرف شود. مصرف منظم آبلیمو و عسل، برای این مشکل یک راه حل طبیعی است. عسل حاوی ضدباکتری‌های طبیعی است و آبلیمو با افزایش اسیدیته‌ی ادرار، امکان رشد باکتری‌ها را در محیط ادرار کاهش می‌دهد.

بدن را سم‌زدایی می‌کندهوایی که در آن نفس می‌کشیم، نوشیدنی‌هایی که می‌نوشیم و غذاهایی که میخوریم، ما را در معرض مواد شیمیایی و سموم گوناگونی قرار می‌دهند. گرچه بدن‌‌مان طبعا از ما در برابر این تهدیدها محافظت می‌کند، بد نیست ما هم با راهکارهای طبیعی این حفاظ را تقویت کنیم. آبلیمو و عسل در این راه به ما کمک می‌کند. لیمو عملکرد سم‌زدایی کبد را افزایش می‌دهد؛ عسل نیز، همانطور که گفته‌ شد، یک ضدمیکروب و ضدعفونی‌کننده‌ی طبیعی است.

ـ انار، آب انار(ملس)آب انار

آب انار برای سلامت قلبنوشیدن روزانه یک لیوان آب انار می‌تواند تا بیش از یک سوم، جریان خون به قلب را افزایش دهد.

خواص آنتی اکسیدانی این میوه، از ایجاد کلسترول بد پیشگیری می‌کند و سرخرگ‌ها را تمیز نگه می‌دارد و احتمال حملات قلبی و سکته مغزی را کاهش می‌دهد. 

نوشیدن آب انار به بیماران کلیوی کمک می‌کندآب انار مزایای بسیار زیادی برای بیماران کلیوی به خصوص بیماران در حال دیالیز به همراه دارد.

دکتر فرانک بروسیوس با اشاره به نتایج بررسی متخصصان دانشگاه میشیگان در این باره افزود: آب انار که شامل بالاترین سطوح آنتی اکسیدان پلی فنول است، قادر به کاهش تخریب سلول‌ها به وسیله ایجاد رادیکال‌های آزاد می‌شود. وجود چنین آنتی اکسیدانی در رژیم غذایی بیماران کلیوی می‌تواند به دلیل ایجاد رادیکال‌های آزاد در خون، امکان افزایش گردش خون به وسیله دستگاه دیالیز را فراهم کند.

بر این اساس محققان، ۱۰۱ بیمار دیالیزی را به طور تصادفی برای مصرف آب انار یا بدون مصرف این نوشیدنی انتخاب و بررسی کردند و نتایج آن نشان داد: آن‌هایی که هفته‌ای ۳ بار نصف فنجان آب انار مصرف می‌کردند، نسبت به سایرین دچار کاهش التهابات مولکول و عفونت‌ها در خون خود شدند.

بیماران کلیوی که هر هفته از نوشیدنی‌های ترش استفاده می‌کنند، احتمال عفونت که دومین عامل کشنده بیماران دیالیزی است را کاهش می‌دهند.

تاکنون هیچ نوشیدنی دیگری که چنین خاصیت از بین برندگی عفونت را داشته باشد، مشاهده نشده است.

ـ لیمو شیرین لیمو شیرین

مصرف لیمو شیرین در زمان سرماخوردگی و گلودرد بسیارمفید است ومصرف آن درآنفولانزا وافرادی که دچار تب ناشی از بیماری شده اند توصیه می شود چرا که این میوه خاصیت سم زدایی داخل بدن را از خود نشان داده است.

ارزش غذایی ‪ ۱۰۰‬گرم لیموشیرین که معادل یک عدد لیمو شیرین بزرگ است حاوی ‪ ۲۹/۸‬کالری، ‪ ۰/۷۴‬گرم پروتئین ‪ ۱۰/۵‬گرم قند ‪ ۰/۱۴‬گرم چربی ‪ ۲/۸‬گرم فیبر ‪ ۱۰‬میکروگرم اسید فولیک ‪ ۱۵۰‬میلیگرم پتاسیم و ‪ ۵۳‬میلیگرم ویتامین ‪ C‬است.

ـ دمکرده انجیر، عناب، سپستاندمکرده انجیر، عناب، سپستان

عناب ضد سرفه  است‌ و درد‌ سینه را برطرف‌ می‌کند، افراد‌ برای رفع‌ سرفه‌، سرما‌خوردگی‌، خلط‌ و تسکین‌ علائم‌ آسم‌ باید‌ به مقدار‌ مساوی‌ از گیاهانی مانند آویشن‌ شیرازی، پونه کوهی، گل پنیرک، گل ختمی، قدومه‌ شیرازی‌، بارهنگ‌ و هفت عدد عناب‌ را با هم ترکیب‌ کنند و در طول روز‌ این معجون را‌ میل‌ کنند‌، اشخاص‌ باید‌ استفاده از این ترکیب‌ را به مدت سه تا هفت روز‌ ادامه بدهند‌ این معجون مانند یک‌ آنتی‌بیوتیک‌ گیاهی‌ عمل‌ می‌کند‌.

سه پستان گياهی درختی، با برگ های بدون کرک است. اين گياه از خانواده گاوزبان می‌باشد و در سواحل خليج فارس، جزيره خارک، هند، چين و تايوان می‌رويد. میوه آن (شفت) مثل گردو و بادام است و شفت آن به بزرگی یک گیلاس است و به رنگ زرد، این میوه‌ها مزه‌ای شیرین و طعمی موسیلاژی (لزج) دارند و حاوی یک تا دو دانه است. میوه‌ها به شکل خوشه انگور هستند. میوه پس از خشک شدن خاکستری و سیاه رنگ می‌شود. در درون آن شیره‌ای لزج و بی‌مزه وجود دارد که کاربرد دارویی دارد.

خواص دارویی این گیاه به طور خلاصه عبارتند از: 

میوه، برگ و ریشه این گیاه به درمان سرماخوردگی، گلو درد و مشکلات سوء هاضمه کمک می‌کند.
جوشانده درخت سه پستان برای رفع سوء هاضمه و کاهش تب موثر است.
میوه سه پستان دارای خاصیت آنتی اکسیدانی است.
از خواص سه پستان محافظت از کبد است.
میوه رسیده سه پستان دارای مقدار زیادی ویتامین است، به همین دلیل برای تقویت و رشد مو مفید می‌باشد.
سه پستان از قدیم با تخم مرو، به‌دانه و بارهنگ که آنها نیز دارای موسیلاژ هستند، به نام چهار تخمه معروف بود و به عنوان ضد سرفه و برای نرم کردن سینه مصرف سنتی داشته است.
از خواص سه پستان برطرف کردن گرفتگی صدا است.
سه پستان باعث کاهش فشار خون می‌شود.
از دم کرده سه پستان برای کاهش سرفه و برطرف کردن تشنگی استفاده می‌شود.
میوه این گیاه برای بیماران ریوی و طحال تجویز می‌شود.
پودر دانه این گیاه به صورت موضعی برای بیماری‌های قارچی مصرف می‌شود.
از برگ سه پستان برای بهبود زخم‌ها استفاده می‌شود.
جوشانده سه پستان برای قطع اسهال موثر است.
از عصاره پوست درخت سه پستان برای تسکین قولنج روده‌ها استفاده می‌شود.
یکی دیگراز خواص سه پستان درمان و تسکین دردهای قفسه سینه و درمان زخم گلو است. 
 

ـ آب سیبـ آب سیب

آب سیب یکی از انواع آب میوه‏هاست که برای سلامتی بدن بسیار مفید است. دانشمندان معتقدند نوشیدن آب سیب نسبت به‌ ‌خود سیب، در حفظ ‌سلامتی موثرتر است.

 

محققان‌ ‌دریافتند كه مواد شیمیایی موجود در آب سیب، فرد را در ‌برابر سكته، بیماری ‌های‌ ‌قلبی و سرطان مصون می‌كند.‌

‌آب سیب همچنین مملو از آنتی‌‌ ‌اكسیدان‌هایی به‌نام "فنولیكس" ‌است. فنولیكس نقش مهمی در طعم و رنگ‌ دهی به آب سیب دارد، ولی محققان در ‌مورد مزایای عمده‌ سلامت بخشی آن تردید دارند.

مطالعات قبلی حاكی از ‌وجود ارتباط بین فنولیكس و مصونیت در برابر‌ ‌چند بیماری عمده بود.‌ به گفته وی، آب سیب نسبت به خود سیب، فنولیكس‌‌ ‌بیشتری دارد.

 

 

 

https://zistonline.com/vdcgy393.ak9tx4prra.html
تگ ها
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما