تاریخ انتشار :پنجشنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۱۱
کد مطلب : 64756
دبیر انجمن طب سنتی ایران گفت: حاصل کار پژوهش و تحقیقاتی که طب سال‌های اخیر در دانشکده‌های طب ایرانی انجام گرفت در خصوص این علم بسیار قابل توجه است در واقع این نتایج تأکید می‌کند که افزایش کیفیت آموزش طب ایرانی باید با بازنگری‌ کریکلوم‌های آموزشی یا برنامه‌های آموزشی و توجه به مقاطع PH.D و دستیاری صورت بگیرد.
افزایش کیفیت آموزش طب ایرانی با بازنگری‌ برنامه‌های آموزشی
به گزارش زیست آنلاین،دکتر حسینی یکتا دبیر انجمن طب سنتی ایران در همایش دانشجویان و دانش‌آموختگان داروسازی و طب ایرانی و تاریخ پزشکی که امروز در دانشکده طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد درباره دغدغه‌های دانشجویان و اساتید این عرصه اشاره کرد و گفت: لازم است طب ایرانی ارزان و با قیمت مناسب در اختیار مردم قرار بگیرد و برای این کار باید خدمات دارویی طب سنتی ایرانی تحت پوشش مراکز بیمه قرار بگیرد.

دبیر انجمن طب سنتی ایران بر گسترش شیادی از طب سنتی ایرانی در جامعه انتقاد کرد و گفت: متأسفانه گسترش کمی غیرمتناسب متخصصان طب ایرانی موجب شیادی عده‌ای از این علم شده و بستر شکل‌گیری جریان‌های انحرافی را ایجاد کرده است، بنابراین لازم است ساماندهی اساسی در این عرصه اتفاق بیفتد.

دکتر حسینی یکتا در پایان بر استفاده از ظرفیت طب ایرانی در طرح تحول نظام سلامت تأکید کرد و افزود: متأسفانه در حال حاضر طب سنتی ایرانی در طرح تحول سلامت مغفول مانده است در حالی که می‌توان از این طب در کنار طب مدرن برای اصلاح سبک زندگی در جامعه استفاده کرد. اگرچه در حوزه آموزش قرار دادن دو واحد طب سنتی در کریکلوم آموزشی دانشجویان پزشکی و پیراپزشکی اقدامی موثر بود اما لازم است در حوزه درمان نیز توجه لازم در این عرصه صورت بگیرد.

 

ضرورت احیای طب سنتی ایرانی در کنار طب مدرن

دکتر مخبر دزفولی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز در این همایش طی سخنانی با تأکید بر اینکه طب سنتی و ایرانی امروزه با حساسیت‌های بیرونی مواجه است، گفت:‌ در واقع دلیل حساسیت‌های موجود در خصوص این طب که از بیرون وجود دارد شاهد موانعی برای پیشرفت طب سنتی ایرانی-اسلامی هستیم اما اگر این طب به جریان قطب‌بندی تبدیل شود بسیار مضر خواهد شد و باید از این نوع رویکرد پرهیز شود.

وی در ادامه تصریح کرد: خوشبختانه در حال حاضر طب سنتی ایرانی-اسلامی در جامعه باورپذیر شده و به عنوان یک طب مفید و مکمل مورد پذیرش قرار گرفته است. ضمن اینکه ما با حمایت از این طب دنبال نفی طب شیمیایی و مدرن نیستیم و باید هر دو طب در کنار هم مورد توجه قرار بگیرد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به پذیرش سالانه ۱۱۰ دانشجو در رشته طب سنتی ایرانی-اسلامی تأکید کرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی همواره از این نوع طب که دارای پیشینه علمی و تمدنی است حمایت می‌کند. در واقع زیباترین بخش تمدنی در دوران اوج تمدن‌سازی که در قرون اولیه اتفاق افتاد مربوط به ایرانیان و دانشمندان ایرانی است و لازم است مجددا این دوران شکوفایی علمی ایرانیان احیا شود.

دکتر مخبر تأکید کرد: احیای طب سنتی ایرانی و اسلامی با تعصب صورت نخواهد گرفت بنابراین عالمان، مسئولان و دانشمندان این عرصه باید با تعقل و تحمل دیدگاه‌ها و رویکردهای سایرین علم طب سنتی ایرانی-اسلامی را به خدمت بگیرند.

 

 

https://zistonline.com/vdch-qn-.23nkmdftt2.html
تگ ها
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما