تاریخ انتشار :سه شنبه ۹ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۲۶
کد مطلب : 65271
زیست آنلاین :تحریم ها در آینده تحریم های زیست محیطی است و از اینرو مسئولان باید با سیاست های تشویق و نه الزام و اجبار، سرمایه ها را به سمت صنایع سبز سوق دهند و در این راه بانک ها با ارائه تسهیلات ویژه می توانند راه گشا باشد.
تحریم های آینده، تحریم های محیط زیستی است
به گزارش زیست آنلاین ،اواخر سال ۲۰۱۵ بود که ۲۰۰ کشور جهان به توافقی تاریخی تحت عنوان پیمان پاریس رسیدند. این معاهده برای کاهش گازهای گلخانه ای و کنترل و کاهش میزان تغییرات اقلیمی امضا شده بود. کارشناسان داخلی در همان زمان گفتند تعهداتی که در این سند مطرح شده، ایران را چند سالی از برنامه های توسعه ای خود عقب می اندازد از اینرو این مسئله و برخی ایرادات سبب شد شورای نگهبان به کلیات طرح تصویب شده مجلس اعتراض داشته باشه و آنرا به کمیسیون کشاورزی مجلس بازگرداند.
در این خصوص زیست آنلاین با مجيد سرايداريان، رئيس انجمن مديريت سبز ايران به گفتگو نشسته است. وی در این باره می گوید: موضوع معاهده پاریس در مجلس مطرح و مجلسی ها تعهدات ایران را در قبال کاهش گازهای گلخانه ای پذیرفته اند و به دنبال پذیرش آن از سوی شورای نگهبان هستند.
وی در جواب سوالی پیرامون این موضوع که فرض کنیم شورای نگهبان نیز این معاهده را بپذیرد، پذیرش این معاهده تا چه میزان صنایع را تحت فشار قرار می دهد و اینکه در همین راستا به بانک ها ابلاغیه ای برای در نظر گرفتن معاهده پاریس شده است؟ خاطرنشان کرد: اینکه بانک ها از صنایعی حمایت کنند که کربن کمتری تولید می نمایند منطقی است، اما در کشور ما هنوز این بلوغ ایجاد نشده است. برای دستیابی به این مهم در ابتدای امر نیازمند فرصت های داوطلبانه و تشویقی هستیم و بانک ها می تواند با ارائه تسهیلات کم بهره این مشوق ها را ایجاد نماید.
سرایداریان تصریح کرد: صنایع ایران صنایع پیر و آلاینده ای هستند که نیازمند تشویش و نه اجبار برای بروز شدن هستند.


وی به سوال "آیا بانک هایی که در بورس پذیرش شده اند چنانچه به صنایع با تولید کم کربن تسهیلات بدهند می توانند در بورس بین المللی کربن نیز وارد شوند؟" چنین پاسخ گفت: درواقع این صنعت یا صنایع هستند که می توانند با کاهش ردپای کربن خود از تسیهلات بورس کربن استفاده نمایند مگر آنکه بانک ها سرمایه گذاری مستقیمی در آن صنعت یا کسب و کار داشته باشند که البته بانک ها عموما به عنوان تسهیل گر عمل می کنند و نقش تسهیلات دهنده مالی یا فاینانسر را ایفا می کنند.


رئيس انجمن مديريت سبز ايران خاطرنشان کرد: به عقیده من بانک ها برای کاهش ریسک های سرمایه گذاری بایستی به سمت کسب و کارهای سبز بروند. صنایعی که انرژی بر بوده یا آلاینده هستند به شدت ریسک سرمایه گذاری را برای بانک ها در آینده بالا می برد. توصیه من این است که شتاب بیشتری برای حرکت به سمت بانکداری سبز داشته باشیم و حتی بیمه ها نیز باید سریع تر به این سمت بروند.
وی ادامه داد: در حقیقت ورشکستگی بسیاری از مشتریان بانک ها ناشی از همین عدم توجه به هزینه های انرژی و مصرف سایر منابع در سرمایه گذاری های جدید است. علاوه براین بانک ها باید بدانند و این موضوع را جدی بگیرند که وارد سرمایه گذاری های با آینده مبهم و سیاه نشوند.
سرایداریان در خاتمه با تصریح دوباره این مطلب که صنایع ما صنایعی کهنه هستند که قدرت رقابت با رقبای خارجی خود را ندارد گفت: برای مثال صنعت خودرو که سرمایه گذاری اعظم آن از طریق بانک ها صورت می گیرد از تکنولوژی های بهره می گیرد که حداقل ۱۵ سال از تکنولوژی های روز دنیا عقب تر است و همچنان در حال سرمایه گذاری در ساخت خودروهایی با سوخت های فسیلی هستند درصورتی که راهبرد اصلی سرمایه گذاری درکشورهای پیشرو برای آینده بر روی خودروهای الکتریکی و برقی است. باید بدانیم اگر اشتباهی بکنیم دیگر جایی برای بازگشت نداریم چراکه تحریم های آتی تحریم های زیست محیطی خواهند بود.

 

https://zistonline.com/vdca6uni.49nm015kk4.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما