تاریخ انتشار :چهارشنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۰۸
کد مطلب : 65509
سرپرست معاونت محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: صدور مجوز پرورش و تکثیر ماهی تیلاپیا در مرکز تحقیقات بافق استان یزد به عنوان پایلوت در این منطقه و برای انجام برنامه‌های تحقیقاتی و پژوهشی صورت گرفته و سیاست محیط زیست کمافی السابق جلوگیری از تکثیر و ورود تیلاپیا به اکوسیستم های طبیعی است.
سیاست محیط زیست جلوگیری از تکثیر و ورود تیلاپیا به اکوسیستم‌های طبیعی است
به گزارش زیست آنلاین،  حمید ظهرابی با رد برخی اخبار مبنی برموافقت کلی سازمان حفاظت محیط زیست با پرورش و تکثیر ماهی تیلاپیا در کشور گفت: بر اساس تفاهم‌نامه‌ای که سال ۱۳۹۴ بین سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان شیلات ایران منعقد شد، مقرر شد پرورش ماهی تیلاپیا به صورت پایلوت در محدوده مرکز تحقیقات بافق یزد آغاز شود و پس از مشخص شدن نتایج در خصوص پرورش آن در کل کشور تصمیم گیری شود.

وی در ادامه گفت: اخیرا در جلسه‌ای که بین مقامات دو سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان شیلات برگزار شد، نحوه اجرای این تفاهم‌نامه و مشکلات و موانع طرح‌های مربوط به تکثیر و پرورش تیلاپیا در بافق یزد بحث و بررسی شد .

ظهرابی افزود: با توجه به اینکه مرکز تحقیقات بافق یزد به هیچ یک از اکوسیستم‌های طبیعی کشور دسترسی ندارد،بر اساس تفاهمنامه مذکور با موافقت محیط زیست قرار شده است به شیوه بسته و سرپوشیده تکثیر و پرورش تیلاپیا آن‌هم ماهی‌هایی که قابلیت تکثیر و باروری ندارند، صورت بگیرد.

وی تاکید کرد: در این جلسه تصمیم جدیدی درباره تکثیر و پرورش ماهی تیلاپیا در کشور اتخاذ نشد و در مورد ماهی تیلاپیلا بحث جدیدی در سازمان نداریم و آخرین تصمیمات همچنان به قوت خود باقی است و هم‌اکنون مجوز تکثیر و پرورش تیلاپیا تنها به مرکز تحقیقات بافق یزد داده شده تا بتواند اقدامات تحقیقاتی و پژوهشی خود را در این زمینه انجام دهد.

سرپرست معاونت محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست خاطر نشان کرد: صدور مجوزهای جدید در مورد پرورش و تولید ماهی تیلاپیا منوط بر انجام ارزیابی اثرات ریسک این گونه ماهی است و در صورتی که این ارزیابی‌ها انجام شود، در نهایت می‌توانیم راجع به صدور مجوز تصمیمات نهایی را بگیریم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی محیط زیست ،تیلاپیا Tilapia نوعی ماهی یوری هالین است که قابلیت زندگی در همه نوع آب اعم از آب دریا، آب لب شور و حتی رودخانه‌ها را دارد. ماهی یوری هالین تحمل بالایی نسبت به تغییرات شوری آب دارد. زیستگاه اصلی این ماهی شرق آفریقا به ویژه کنیا است. ژاپنی‌ها به عنوان ماهی خوراکی تیلاپیا را از مالزی به کشور خود بردند و به عنوان گونه پرورشی معرفی کردند. امروزه تیلاپیا در ژاپن، روسیه، هند و بخش هایی از آمریکا و اروپا پرورش داده می شود. این ماهی گونه‌ای مهاجم است از این رو سازمان حفاظت محیط زیست با پرورش انبوه آن در داخل کشور مخالف است و بارها نیز این مخالفت خود را اعلام کرده است.

 

 

 

https://zistonline.com/vdceon8p.jh8n7i9bbj.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما