تاریخ انتشار :شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۴:۳۳
کد مطلب : 65846
نشست خبری اعضای مجمع نمایندگان استان خوزستان امروز به منظور ارائه گزارش از وضعیت ریزگردهای این استان در مجلس برگزار شد.
مهاجرت نخبگان آفت اصلی تشدید گرد و غبار
به گزارش زیست آنلاین، نشست خبری مجمع نمایندگان استان خوزستان به منظور بررسی معضل ریزگردها که در روز گذشته وضعیت سلامت و محیط زیست این منطقه را تحت شعاع قرار داده است، امروز چهارشنبه اول آذرماه در مجلس برگزار شد.

مشکلات زیست محیطی نخبگان خوزستان را ناچار به مهاجرت کرده است

در ابتدای این نشست هدایت‌الله خادمی با یادآوری اینکه سالهاست استان خوزستان با مشکل ریزگردها روبرو بوده که از عدم توجه مسئولان نسبت به وضعیت این استان نشات گرفته است، در بیان علل ایجاد ریزگردها گفت: وجود خاک فرسوده و آسیب‌دیده فاقد رطوبت لازم، خشک شدن تالاب‌ها و ندادن حقابه‌ها عامل ایجاد ریزگردها در استان خوزستان شده است.

نماینده مردم ایذه و باغملک در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: هم‌اکنون سدهایی که در استان خوزستان ساخته شده، زمین‌ها را به شوره‌زار تبدیل کرده و نخلستان‌ها و بوته‌های گیاهی را در استان از بین برده است و همین وضعیت عاملی برای مهاجرت افراد نخبه و کارآمد از این استان به سایر نقاط کشور شده است.

وی با تاکید بر اینکه مسئولان باید به استان خوزستان به عنوان مرکز تولید ثروت توجه ویژه‌ای داشته باشند، تصریح کرد: اگر مسئولان تدابیری در این خصوص نیندیشند و مصوبه خوبی را که دولت داشته اجرایی نکنند، بی‌تردید ریزگردها که از جنوب غربی به مرکز رسیده، بعد از این به شمال شرقی استان خوزستان راه یافته سپس شرایط تسهیل روند بروز این مشکل تا پایتخت را نیز فراهم می‌کند.

خادمی خاطرنشان کرد: میزان گرد و غبار در روز گذشته قدرت دید را تا فاصله صد متری محدود کرده و ضمن تعطیلی بخش‌های مختلف، افراد بسیاری را روانه بیمارستان‌ها کرده بود، بنابراین بی‌توجهی به این امر نه تنها به اقتصاد کشور لطمه وارد می‌سازد، بلکه هزینه بسیاری را به حوزه سلامت نیز تحمیل می‌کند.

این نماینده مردم در مجلس دهم یادآورشد: دولت باید از مدیرانی برای اداره استان خوزستان استفاده کند که در حد وزرا دارای آگاهی و قدرت اداره باشند، تا مانع از هدررفت هزینه‌ها شوند، چراکه این منطقه نه تنها از نظر اقتصادی و درآمدزایی برای کشور از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، بلکه از نظر تامین امنیت کشور نیز از اهمیت خاصی برخوردار است.

عضو مجمع نمایندگان استان خوزستان با ابراز نگرانی که در مورد وضعیت راه‌های استان خوزستان وجود دارد که کمترین اعتبارات بدان تخصیص یافته است، وضعیت چاه‌های نفتی و آلودگی ناشی از آنها در وضعیت ریزگردها را اثرگذار دانست و افزود: ایجاد باران‌های اسیدی می‌تواند موجب آلودگی آب رودخانه کارون شود که یکی از مهم‌ترین منابع آب شرب این منطقه محسوب می‌شود، بنابراین این به نفع خود دولت است که به سرعت با اجرای مصوبه خود برای حل مشکلات این بخش چاره‌اندیشی کند.

 

ریشه اصلی مشکلات زیست محیطی استان خوزستان به کمبود آب برمی‌گردد

در ادامه این نشست همایون یوسفی مشکلات زیست محیطی کنونی استان خوزستان را ناشی از کمبود منابع آب در این استان دانست و افزود: ریشه اصلی مشکلات زیست محیطی استان خوزستان به کمبود آب، کاهش رطوبت خاک و میزان کشاورزی برمی‌گردد که این منطقه را به کانون گرد وغبار تبدیل کرده است.

نماینده مردم اهواز، حمیدیه، باوی و کارون در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دو کانون گردغبار داخلی و خارجی وجود دارد ادامه داد: هم‌اکنون بیشتر مشکلات استان خوزستان به کانون داخلی برمی‌گردد که گردو غبار شدید و ماندگار را در این منطقه ایجاد کرده است و چون این کانون در نزدیکی شهرها قرار دارد، موجب افزایش سرعت گرد وغبار شده  و بارش باران نیز بر این مشکل دامن زده است.

وی با تاکید بر اینکه انتظار می‌رود دولت برای کنترل کانون داخلی به سرعت اقدام کند تصریح کرد: کانون داخلی گرد و غبار در هفت نقطه به مساحت سیصد و پنجاه هزار هکتار متمرکز شده است که اگر با اجرای مصوبه دولت و آنچه در برنامه ششم توسعه بر آن تاکید شده این کانون کنترل شود حداقل پنجاه درصد از میزان گرد و غبار کاهش می‌یابد.

این نماینده مردم در مجلس دهم، تصریح کرد: در بودجه برای پرداخت حقابه‌ها و بهبود وضعیت تالاب ها صد میلیون دلار دیده شده است ضمن اینکه از اسفندماه سال ۹۵ برای کنترل کانون گرد و غبار اقداماتی در حوزه فوق بحرانی از جمله نهال کاری در اولین محل که در امتداد جاده اهواز-ماهشهر قرار داشته و برخی اقدامات در حوزه های آبگیری انجام شده است.

وی تاکید کرد: بر اساس مصوبه ۱۵/۱/۹۶دولت باید تا پایان برنامه ششم چهل و دو هزار هکتار نقاط فوق بحرانی کنترل شود و با اینکه مسئولان تا دو سال گذشته احتمال کمی برای تحقق این مهم می دادند، اما در پی استدلال های صورت گرفته و مباحث مطرح شده به این نتیجه رسیدند که این امر قابل تحقق است، از سوی دیگر وزیر کشاورزی در ماه قبل طی بازدیدی که از کانون های گرد و غبار در استان خوزستان داشت قول داد که وضعیت در دو سال آینده بهتر شود، همچنین اعضای مجمع نمایندگان استان خوزستان و دولت نیز اهتمام ویژه ای برای کنترل این کانون ها از طریق عملیاتی کردند طرح آبگیری تالاب ها دارند.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، عضو مجمع نمایندگان استان خوزستان، در بیان آمار مقایسه ای با یادآوری اینکه از ابتدای سال ۹۶ میزان بروز گرد وغبار در استان خوزستان کمتر شده بود اما از روز گذشته میزان گرد و غبار شدت یافته است خاطرنشان کرد: به دلیل اینکه امکان کاشت در استان خوزستان تنهادر زمان خنک بودن هوا میسر است که این امر نیز تاثیر مستقیم بر کنترل کانون های گرد و غبار دارد از اسفندماه سال ۹۵ کنترل شروع شده و تا پایان فروردین ۹۶ ادامه داشت که این امر موجب کنترل شش هزار هکتار شد و بعد از آن هم از مهر ماه کاشت نهال شروع شده که تا پایان سال ۹۷ نیز تداوم خواهد داشت که پیش بینی شده به کنترل چهل و دو هزار هکتار منتهی شود.

 

 

https://zistonline.com/vdciqvaq.t1aw52bcct.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما