تاریخ انتشار :سه شنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۵۸
کد مطلب : 66246
زیست آنلاین: نتایج دو پژوهش نشان داد که آلودگی هوا یکی از مهمترین عوامل پوکی استخوان، نرمی استخوان و در نتیجه افزایش احتمال شکستگی آن است.
عامل پوکی استخوان
به گزارش زیست آنلاین، زمانی که ما هوای سالم تنفس می کنیم تمام اندام های بدن و سیستم ایمنی دوباره قدرت خود را بدست می آورند. اما زمانی که هوای آلوده تنفس می کنیم، آنقدر مواد سمی و ذرات معلق وارد بدن ما می شود که دیگر بدن توان مقابله با آن ها و دفع آن ها را ندارد. این مواد آلاینده از بدن خارج نشده و در نهایت منجر به مرگ زودرس و سرطان می شود. اندام های بدن به همراه هم همکاری کاملاً سالمی دارند. اما اگر آلودگی وارد ریه ها شود، منجر به تأثیر آن بر تمامی اندام ها می شود. پوکی استخوان و شکستگی استخوان نیز یکی از نتایج آلودگی هوا است.

بر اساس نتایج این پژوهش، کاهش انتشار آلاینده ها با توسعه تکنولوژی و جایگزینی تکنولوژی های پاک و افزایش استانداردها منجر به کاهش اثرات آلودگی هوا بر پوکی استخوان و شکستن استخوان می شود. طبق اظهارات رئیس دپارتمان علوم سلامت محیط زیست آمریکا، بهترین گزینه برای کاهش آلودگی، استفاده از خودروهای برقی در حمل و نقل عمومی است.

ورود آلودگی به بدن همانند آن است که استخوان ها مانند یک ساختمان بخواهند خراب شده و شکل تازه ای به خود بگیرند. اما این قضیه مساله نگران کننده ای نیست، بلکه موضوع نگران کننده آن است که استخوان های بدن جهت بازسازی نیاز به کلسیم دارند که تنها از طریق تغذیه تأمین می شود. آلودگی هوا منجر می شود تا کلسیم موجود در مواد غذایی به درستی توسط بدن جذب نشده و در نتیجه بازسازی استخوان به درستی انجام نگیرد. علاوه بر این، ویتامین D که یکی از ویتامین های بسیار مؤثر در جذب کلسیم است، در بدن کاهش می یابد.

فلزات سنگین نیز یکی از مواد تشکیل دهنده ذرات معلق در هوا هستند. وقتی این فلزات از طریق هوا وارد ریه ها شوند، وارد جریان خون شده و به استخوان ها می رسند. در نتیجه در آنجا تجمع یافته و از بدن خارج نمیشوند. در نهایت زمانی که استخوان در حال ساخت و ساز است، این فلزات غلظت ویتامین D را کاهش داده و منجر به کاهش استخوان سازی و افزایش زوال استخوان می شود که در نهایت منجر به پوکی استخوان و حساس شدن آن به ضربه و شکستگی می شود./منبع: cleantechnica

https://zistonline.com/vdcd9x09.yt09o6a22y.html
تگ ها
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما