تاریخ انتشار :سه شنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۲۵
کد مطلب : 66385
رئیس محیط زیست شهر تهران با بیان اینکه حدود ۳۰ درصد مساحت ایران را کوهستان‌ها تشکیل می‌دهند، گفت: کوهستان‌ها زیستگاه انسان‌ها هستند و بسیاری از روستاها و شهرها داخل همین کوه‌ها بنا شده‌اند.
30 درصد مساحت ایران کوهستانی است
به گزارش زیست آنلاین، محمدحسین بازگیر رئیس محیط زیست شهر تهران  با اشاره به روز جهانی کوهستان اظهار کرد: طبیعت و کوهستان نه تنها آسیب رسان و خشن نیست، بلکه سخاوتمند و مهربان است مشروط بر اینکه ما آن را خوب بشناسیم.

وی با بیان اینکه کوهستان امکانات ارزشمند و مفیدی برای ارتقاع کیفیت و وضعیت محیط زیست در طبیعت دارد، افزود: کوهستان موجب به دام انداختن بخارات و ابرها برای تولید بارش در ارتفاعات می‌شوند.

بازگیر با اشاره به اینکه کوهستان‌ها سرچشمه رودها و آب‌های جاری در جهان هستند، گفت: کوه‌ها منبع تامین آب شیرین و شرب برای کشاورزی و فعالیت های دیگر هستند.

۳۰ در صد مساحت ایران کوهستانی است
وی با بیان اینکه حدود ۳۰ درصد مساحت ایران را کوهستان‌ها تشکیل می‌دهند، ادامه داد: کوهستان ها زیستگاه انسان ها هستند و بسیاری از روستاها و شهرها داخل همین کوه ها بنا شده اند.

رئیس محیط زیست شهر تهران اظهار کرد: کوهستان ها پناهگاه گونه های گیاهی و جانواری و خزانه ژنتیکی هستند، یعنی همه ژن های گیاهی و جانوری داخل کوهستان ها دیده می شوند.

۳۰ در صد مساحت ایران کوهستانی است
وی افزود: کوهستان ها جاذبه ها و مناظر و میراث های طبیعی یک سرزمین اند و گردشگری، تفریح و طبیعت گردی همه در کوهستان تعریف می‌شود.

بازگیر تصریح کرد: اشعار و داستان های همه شاعران و نویسندگان همه الهام گرفته از کوهستان‌ها و کوه ها است، چرا که کوهستان‌ها در شعرها مظهر استقامت و سرافرازی و جزیی از فرهنگ و ادبیات کهن ما هستند.

وی ادامه داد: سازمان های جهانی از جمله مجمع جهانی سازمان ملل متحد کوهستان را به عنوان یک اکوسیستم و زیستگاه معرفی می کنند، به همین علت روز ۱۱ دسامبر (۲۰ آذرماه) را به عنوان روز جهانی کوهستان معرفی کردند.

رئیس محیط زیست شهر تهران گفت: این نامگذاری‌ها فرصت مناسبی را برای شناخت کوه‌ها و کوهستان‌ها که از ارزش و اهمیت زیادی برای محیط زیست برخوردار هستند، فراهم می‌کند تا ما قدردان این موهبت‌های الهی باشیم و به شیوه مناسب از آن‌ها استفاده کنیم.

۳۰ در صد مساحت ایران کوهستانی است

وی با بیان اینکه عوامل متعددی از جمله گردشگری نقش مهمی در نابودی کوهستان‌ها دارند، افزود: اگر گردشگری در کوهستان‌ها و مناظر طبیعی کشور به شکل غیر مسئولانه انجام شود باعث نابودی کوه‌ها می‌شود، چراکه استفاده از ماشین‌های بزرگ از جمله آفرود و موتورسیکلت‌ها برای گردشگران در کوه‌های اطراف تهران در آینده نه چندان دور باعث نابودی گیاهان و فرسایش خاک های کوهستانی می شود.

بازگیر اظهار کرد: ایجاد سر و صدا و جاده سازی در مناطق کوهستانی موجب سلب آرامش و نابودی کوه‌ها می‌شود.

وی افزود: به جا گذاشتن زباله و رها سازی پسماندها در کوه‌ها توسط گردشگران خود یکی از عوامل تخریب طبیعت کوهستان‌ها است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، رئیس محیط زیست شهر تهران تاکید کرد: با توجه به شعار امسال مجمع جهانی سازمان ملل متحد در رابطه با کوهستان‌ها(آب و هوا، گرسنگی، مهاجرت) باید در راستای حفظ و بقای طبیعت کوهستان‌ها به عنوان منبع تولید آب اقدام کنیم.

 

 

 

https://zistonline.com/vdchmxn-.23n-6dftt2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما