تاریخ انتشار :شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۶ ساعت ۰۸:۳۹
کد مطلب : 67734
وزیر ارتباطات گفت: بخشی از اعتبار ۵۰۰ میلیارد تومانی که به کسب و کارهای نوپا اختصاص می یابد در قالب وام های کم بهره و کم حجم خواهد بود.
نحوه اختصاص اعتبار ۵۰۰ میلیاردی به کسب و کارهای نوپا
به گزارش زیست آنلاین،  محمدجواد آذری جهرمی در نشست هم اندیشی با فعالان استارتاپی کشور که در راستای حل معضلات و مشکلات این کسب و کارها تشکیل شد، گفت: رقم ۵۰۰ میلیارد تومان اعتباری که قرار است به کسب و کارهای نوپا اختصاص پیدا کند، در قالب مدل های مختلف منابع در اختیار متقاضیان قرار می گیرد.

وی گفت: قرار نیست تمام این مبلغ را وام دهیم بلکه بخشی از آن به صورت وام های کم حجم و کم بهره بخصوص در شهرستانها و متناسب با مدل کسب و کارها و توانمندی هر یک از طریق مراکز توانمندسازی کسب و کارهای نوپا اختصاص می یابد.

وزیر ارتباطات اضافه کرد: بخشی از این اعتبار نیز در اختیار صندوق های سرمایه گذاری خطرپذیرکه در این حوزه فعال هستند، قرار می گیرد که این منابع را برای سرمایه گذاری در عرصه استارتاپ ها و با سود کم هزینه کنند.

 

ورود فناوری بلاک چین و تغییر جدی در فضای مجازی

وزیر ارتباطات با بیان اینکه فناوری اطلاعات تاثیر جدی بر فرهنگ و زندگی بشر داشته و ایستادگی در برابر موج تغییر بوجود آمده منطقی نیست، گفت: به زودی و با بوجود آمدن فناوری بلاک چین تحولی شگرف در فضای مجازی بوجود خواهد آمد و موضوعاتی مانند ثبت احوال، ثبت اسناد و مفاهیم بانکی تحت تاثیر این فناوری قرار می گیرد.

آذری جهرمی تصریح کرد: اگر منطبق با این تغییرات حرکت نکنیم دوباره در عرصه رقابت میان فناوری و فرهنگ بازنده خواهیم بود و مغلوب فناوری خواهیم شد که بر ما تحمیل می شود.

وزیر ارتباطات با اشاره به ادغام فناوری اطلاعات و اقتصاد و سرمایه گذاری جدی کشورها در این زمینه گفت: با ورود فناوری اطلاعات در عرصه اقتصاد شاهد از دست دادن قدرت حاکمیت ها و افزایش قدرت شرکت های فعال در این حوزه هستیم.

آذری جهرمی  با تاکید بر اینکه با ایستادگی و مقاومت در برابر این حوزه نمی توان موفق بود، خاطرنشان کرد: با وجود اینکه شاخص خلاقیت ایران از کل کشورهای دنیا بالاتر است، می توانیم در مقابل این  تحولات، استفاده حداکثری داشته باشیم.

 

۹۰ درصد دستگاههای اجرایی درک صحیح از فناوری های آینده ندارند

وزیر ارتباطات با اشاره به اینکه همراستا با تحولات فناوری هایی همچون اینترنت اشیا، واقعیت مجازی و بیگ دیتا حرکت کنیم، در این زمینه مرکز تحقیقات مخابرات موظف شده است که جلسات توجیهی در مورد این فناوری های آینده برای دستگاههای اجرایی برگزار کند. بر اساس آماری که داشته ایم در این جلسات مشخص شد که ۹۰ درصد دست اندرکاران این دستگاهها درک صحیحی از این مسئله و فناوری های پیش رو نداشتند و ما باید این سواد را در بدنه حاکمیت ایجاد کنیم.

وی گفت: در همین حال بر اساس گزارشی که در هیئت دولت نیز ارائه شد بدنه دولت پذیرش بالایی نسبت به این موضوع دارد و ما برای فرهنگ سازی، ایجاد کارگاههای آموزشی و آگاهی رسانی را به شرکت های این حوزه برون سپاری می کنیم.

 

سازمان فناوری اطلاعات به سازمان توسعه ای تبدیل می شود

وزیر ارتباطات از تغییر اساسنامه سازمان فناوری اطلاعات ایران و تبدیل این شرکت حاکمیتی به یک سازمان توسعه ای خبر داد و گفت: به زودی این موضوع در هیئت دولت به تصویب می رسد و این سازمان در کنار مرکز تحقیقات و مخابرات، دانشکده مخابرات و شرکت پست بانک، اکوسیستم مشارکت کسب و کارهای نوپا در کشور را بوجود خواهند آورد.

وی ادامه داد: در همین حال قرار است شرکت های دانش بنیان آزمایشی با مشارکت معاونت علمی، وزارت اقتصاد، وزارت صنعت و بانک مرکزی ایجاد شود و دو سال تحت حمایت دولت قرار گیرند و از فرایند مالیات خاصی برخوردار باشند تا بتوانند شکل گرفته و وارد بازار شوند.

آذری جهرمی همچنین با اشار به دستورالعمل های صندوق های سرمایه گذاری خطرپذیر نیز گفت: این دستورالعمل برای تامین مالی جمعی به تصویب رسیده تا موضوع تامین مالی استارتاپ ها و کسب و کارهای نوپا حل شود.

وزیر ارتباطات با تاکید بر اینکه به تدریج برخی از محدودیت ها اصلاح می شود، خاطرنشان کرد: اگر با استفاده از ظرفیت های موجود، موانع را از سر راهمان برنداریم عرصه را به کسب و کارهای خارجی واگذار خواهیم کرد.

وی تاکید کرد: اصل مسئله این است که راه حل های سلبی زمانی معنی دارد که راه حل های ایجابی با چندین برابر قدرت وجود داشته باشد.

آذری جهرمی با بیان اینکه سند استراتژی ایران در اقتصاد دیجیتال تا یک ماه آینده نهایی می شود، افزود: هم اکنون سهم فناوری اطلاعات و اطلاعات در اقتصاد کشور مشخص نیست و تا زمانی که این سهم مشخص نباشد هدفی برای پیگیری آن نیز وجود نخواهد داشت.

وزیر ارتباطات تاکید کرد: تمامی سعی مان این است که در بودجه سال آینده فناوری اطلاعات سرفصل جداگانه ای در اقتصاد داشته باشد تا بتوان اهداف را متناسب با این چهارچوب پیش برد.

وی در مورد انتقادات کسب و کارهای نوپا به فیلترینگ شبکه اجتماعی تلگرام در پی اغتشاشات اخیر گفت: در زمانی که اغتشاش پیش می آید امنیت حکم می کند که به اقتضاء موضوعات، تصمیماتی گرفته شود. ما متوجه هستیم که کسب و کارهای نوپا دچار خسران شدند اما به هر ترتیب با توجه به اقتضائات مجبور به برخی اقدامات شدیم.

آذری جهرمی با اشاره به اینکه بنای دولت بر شفافیت است، ادامه داد: آمار دقیقی از ضرر و زیان های این حوزه و به طور کل کسب و کارهای  فعال روی پیام رسان ها وجود ندارد و این، یک ایراد است.

 

انتقاد وزیر از بی اعتمادی به سیستم های بومی

وزیر ارتباطات از فضای رسانه ای ایجاد شده برای بی اعتماد کردن مردم به سرویس های بومی انتقاد کرد و گفت: باید در عرصه پیام رسان ها اعتماد عمومی مردم را جلب کنیم و پروپاگاندای رسانه ای ایجاد شده در زمینه این سیستم های بومی باعث بی اعتمادی مردم شده است که این موضوع باید حل شود.

وی با اشاره به اتکاء کسب و کارها به شبکه پیام رسان تلگرام گفت: نباید نظام اقتصادی ما به زیرساختی پیوند بخورد که به هر حال ممکن است در حال تهدید باشد. درست مانند گوگل و اپل که کسب و کارهای ما را تحریم کردند واگر این اتفاق برای تلگرام نیز بیافتد، تکلیف چیست. هیچ عقل سلیمی نمی پذیرد که نظام اقتصادی کشور را روی این زیرساخت پیاده کند.

آذری جهرمی با تاکید بر اینکه باید روی شبکه های پیام رسان اعمال حاکمیت صورت گیرد، ادامه داد: در همه جای دنیا احکامی برای این موضوع وجود دارد. به عنوان مثال اگر روی این پلتفرم کلاهبرداری صورت گیرد و پولی برداشت شود این پلتفرم پاسخگو نیست اما در همه جای دنیا در این زمینه احکام قانونی وجود دارد.

وزیر ارتباطات با بیان اینکه چه بخواهیم چه نخواهیم آینده کشور به سمت اقتصاد دیجیتالی درحرکت است، خاطرنشان کرد: برای رشد اکوسیستم استارتاپ ها در ایران نیازمند تعامل هستیم و با برخورد رادیکالی مشکلی حل نمی شود.

وی با اشار به راه اندازی شبکه ملی اطلاعات و تاکید بر اینکه هدف از راه اندازی این شبکه دیوار کشیدن و محدود کردن نبوده است، گفت: همه موانع موجود در سر راه کسب و کارهای نوپا را می پذیریم اما توسعه این بخش نیازمند حرکت مرحله به مرحله است.

آذری جهرمی تاکید کرد: در همین حال برخوردهای لحظه ای، ثانیه ای و احساسی را نمی پذیریم.

به گزارش مهر، در این جلسه کسب و کارهای نوپا و استارتاپ ها مشکلاتی از جمله بیمه، مالیات، نبود سرمایه در دسترس، مشکلات ثبت شرکت ها، فیلترینگ کسب و کار، نبود مجوز تفکیک جرم کاربر از ارائه دهنده خدمات و نبود اعتماد کاربر از سرویس ایرانی را از جمله مشکلاتی عنوان کردند که مانع رشد کسب و کارهایشان شده است.

 

 

 

https://zistonline.com/vdcgtu93.ak9uw4prra.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما