تاریخ انتشار :شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۲۵
کد مطلب : 67738
رشد بي پايه و اساس بیت کوین باعث شد بسياري از افراد براي سرمايه گذاري در آن وسوسه شوند.
آيا سرمايه گذاري در بيت کوين کار درستي است؟
به گزارش زیست آنلاین، در طول ماه هاي گذشته، بيت کوين با روند سرسام آوري رشد کرد. رشد بي پايه و اساس اين ارز رمزپايه باعث شد بسياري از افراد براي سرمايه گذاري در آن وسوسه شوند اما چنين سرمايه گذاري چقدر مي تواند سودآور باشد؟ به عبارت ديگر، آيا اين کار مي تواند از نظر اقتصادي براي افراد معمولي توجيه داشته باشد؟ پروفسور «رابرت متيور» (Rrof. Matthews Robert) در اين مقاله تلاش دارد پاسخي منطقي براي اين پرسش پيدا کند.

۱. پول مجازي
در ماه هاي اخير، تقريبا در هر نقطه اي از جهان فيزيکي و مجازي، مي توان ردي از بيت کوين مشاهده کرد. بيت کوين براي برخي از مردم برابر است با آينده پول و براي برخي ديگر هم فاجعه اي است که هر لحظه، انتظارش را مي کشند. با اين حال، هيچ کس نمي تواند توجه جهانيان به آن و ديگر ارزهاي رمزپايه و تاثيرشان را ناديده بگيرد.
طيف بسيار متنوعي از بيش از هزار ارز رمزپايه در جهان امروز وجود دارد؛ از «بيت کوين» (Bitcoin) و «لايت کوين» (Litecoin) گرفته تا «اتريوم» (Etherium) و «زدکش» (Zcash) و «يوبيگ» (Ubig). آيا بايد در بازار اين ارزهاي رنگارنگ و جذاب، سرمايه گذاري کنيم يا از آنها دوري کنيم؟ اين پرسش از ژانويه ۲۰۰۹ يعني درست زماني که بيت کوين ناگهان به جهان معرفي شد، مطرح بوده است.
در ابتدا، اين پديده آن قدرها هم مورد توجه قرار نگرفت. در اين چند سال، انواع مختلفي از ارزهاي رمزپايه ابداع و معرفي شدند، اما هيچ يک نتوانستند به اندازه بيت کوين شهرت پيدا کنند. البته به باور مخترع بيت کوين يعني آقاي «ساتوشي ناکاموتو» (Sattoshi Nakamoto)، بيت کوين با تمام نمونه هاي مشابهش تفاوت دارد. او مدعي بود که بيت کوين به طرز کاملا متفاوت و مستقل از دولت ها، بنگاه هاي نظارتي و بانک ها کار خواهد کرد و در عين حال قابل اعتماد خواهد بود.
آيا سرمايه گذاري در بيت کوين کار درستي است؟
اين ادعا زماني اهميت بيشتري پيدا خواهد کرد که بدانيم پول واقعي چگونه عمل مي کند. پول معمولي که به صورت اسکناس و سکه در دسترس همه است، به وسيله بانک هاي مرکزي توليد مي شود و با روش هاي مختلف از امکان جعل شدن آن جلوگيري مي شود تا هر کس بنا به نيازش، پول جعلي توليد نکند اما پول هاي الکترونيکي مانند سهام و وجوهي که در اينترنت رد و بدل مي شوند، واقعيت فيزيکي ندارند. آنها تنها سيگنال هايي الکترونيکي هستند که مي توانند به وسيله عواملي به غير از صاحب اصلي پول، ضبط و تکرار شوند.
براي مبارزه با اين مسئله، سيستم هاي نظارتي از واحدهايي که به نام «شرکت هاي تسويه وجوه» (Clearing Houses) استفاده مي کنند که اطلاعات مربوط به تک تک تراکنش هاي الکترونيکي را ثبت و ضبط و بر فعاليت هاي غير عادي در اين زمينه نظارت مي کنند. آنها تمام تلاش خود را مي کنند تا جاعلان و کلاهبرداران نتوانند به اهداف خود برسند. با اين حال، کلاهبرداران هم راه هايي براي دور زدن اين سيستم ابداع کرده اند.
حال، ناکاموتو مدعي است راهي پيدا کرده که مي تواند امنيت جابجايي وجوه را تضمين کند. اگر بخواهيم آن را به صورت ساده توضيح دهيم، بايد بگوييم که فرايند جابجايي بيت کوين به شکلي اتفاق مي افتد که از نظر رياضي، امکان دسترسي ديگران به آن وجود ندارد. سپس اين تراکنش در دفتري الکترونيکي به نام «بلاک چين» (Blockchain) ثبت مي شود.
۲. دلايل محبوبيت
زماني که بيت کوين آغاز به کار کرد، جهان در يکي از بدترين موقعيت هاي اقتصادي بعد از دهه ۱۹۳۰ به سر مي برد. در آن زمان بانک ها به طور گسترده، به عنوان سازمان هايي پليد و خطاکار شناخته مي شدند. با اين حال دولت ها به آنها در بازپرداخت بدهي هاي شان کمک مي کردند. بسياري از مردم که معتقد بودند بانک ها بايد تاوان اشتباهات خود را بپردازند، از اين مسئله عصباني بودند.
آيا سرمايه گذاري در بيت کوين کار درستي است؟
«ديويد اورل» (David Orrel) که يکي از نويسندگان کتاب «تکامل پول» (Evolution of Money) است، در اين باره مي گويد: «يکي از دلايلي که باعث محبوبيت بيت کوين در ميان مردم شد اين بود که اين ايده را در ذهن آنان القا کرد که بيت کوين، توان دموکراتيک کردن اقتصاد را دارد و مي تواند تا حد زيادي، قدرت را از بانک هاي بزرگ و قدرتمند به مردم برگرداند.»
براي بسياري از مردم يکي از قدرتمندترين جاذبه هاي ارزهاي رمزپايه، توانايي انجام تراکنش ها خارج از چهارچوب سيستم بانکي است. از طرف ديگر در اين تراکنش ها از ماليات، ارزش افزوده و هزينه ها و کارمزدهاي سنگين بانکي هم خبري نيست.
جالب است بدانيد زماني که نخستين بيت کوين ها استخراج شدند، روزنامه هاي انگليس از پرداخت بدهي هاي چند بانک خبر دادند. البته هيچ راهي وجود ندارد که بفهميم آيا ناکاموتو از اين مسئله الهام گرفته بود يا خير. دليلش هم اين است که هيچ کس نمي داند ناکاموتو کيست يا جاست؟ آقا يا خانم ناکاموتو در سال ۲۰۱۰ از صحنه روزگار ناپديد شد.
۳. گسترش بيت کوين
در ابتدا بيت کوين در اختيار عده کمي قرار داشت، اما به دليل نبود تقاضا، تقريبا بي ارزش بود. زماني که اولين فرد از بيت کوين براي خريد استفاده کرد، جنس معامله شده دو پيتزا به قيمت ۱۰ هزار بيت کوين بود. اما در طول چند ماه کم کم توجه رسانه ها به آن جلب شد. در فوريه ۲۰۱۱ قيمت هر بيت کوين به يک دلار رسيد. سپس در عرض چهار ماه قيمت آن به حدود ۳۰ دلار افزايش پيدا کرد. بله، ما هم داريم به آن دو پيتزا که گران قيمت ترين پيتزاهاي تاريخ بودند، فکر مي کنيم.
آيا سرمايه گذاري در بيت کوين کار درستي است؟
تنها چند روز بعد، يکي از مراکز معامله بيت کوين به نام «مانت گاکس» (Mt Gox) در توکيو اعلام کرد که صدها هزار بيت کوين را از دست داده (احتمالا به سرقت رفته است. اين براي اعتبار بيت کوين ضربه مهلکي بود. ارزش بيت کوين ناگهان سقوط کرد. همه تصور مي کردند کار بيت کوين ديگر تمام است.
۴. ورود به دنياي تبهکاران
در مرحله بعد، تبهکاران توجه شان به آن جلب شد. آنها از اين که کسي نمي توانست رد تراکنش هاي بيت کوين را بگيرد، بسيار خوشحال بودند. بيت کوين به پول محبوب فروشندگان مواد مخدر بدل شد زيرا به راحتي امکان پولشويي را براي بزهکاران فراهم مي کرد. در مرحله بعد، کم کم سروکله ارزهاي رمزپايه ديگر هم پيدا شد. کارايي آنها بيشتر بود زيرا به اندازه بيت کوين وجهه و شهرت نداشتند.
۵. ظهور اتريوم
در سال ۲۰۱۵ گروهي از برنامه نويسان به رهبري يک نابغه بيست و يکساله روس و کانادايي به نام «ويتاليک بوترين» (Vitalik Buterin)، اتريوم را به جهان معرفي کردند. اتريوم ترکيبي عجيب از يک ارز رمزپايه به نام «اتر» (Ether) و نوعي قرارداد مجازي بود. اين ترکيب به افراد اجازه مي داد که به عنوان نمونه، کمپين هاي جذب سرمايه گروهي را راه اندازي کنند.
آيا سرمايه گذاري در بيت کوين کار درستي است؟
با اين حال اتريوم هم مانند بيت کوين مي تواند به وسيله هکرهاي مختلف به راحتي و بدون هيچ ردي، دزديده شود. البته به دليل اين که واحدها و سازمان هاي نظارتي و قانوني بر آن کوچک ترين نظارت و اشرافي ندارند، امکان به سرقت رفتن و دنبال کردن قانوني بيت کوين ها به عنوان يک دارايي وجود ندارد.
۶. آينده بيت کوين
حال بايد پرسيد که آيا بيت کوين همان پديده عظيمي است که بسياري آينده را از آنش مي دانند؟ از آنجا که بانک مرکزي ژاپن، آن را براي برخي معاملات مجاز مي داند و شرکت هاي بزرگي مانند «مايکروسافت» (Microsoft) و «اکسپديا» (Expedia) هم آن را براي فروش خدمات و محصولات قبول کرده اند، بايد گفت که احتمالا گذشته تاريک بيت کوين، کم کم به فراموشي سپرده خواهد شد. با اين حال، بسياري از متخصصان هنوز قانع نشده اند ارزهاي رمزپايه مي توانند قابليت و کارکرد پول هاي واقعي را داشته باشند اما قطعا نوسانات شديد ارزش اين پول ها، محبوبيت آن را براي بسياري از کاربران پايين خواهد آورد.
آيا سرمايه گذاري در بيت کوين کار درستي است؟
همين طور، اين ارزها نخواهند توانست جاي پول هاي رسمي و واقعي را بگيرند، زيرا دولت ها و بانک هاي مرکزي قادر به نظارت بر آنها نخواهند بود، در نتيجه امنيت لازم را براي به رسميت شناختن، نخواهند داشت. بنابراين آنها در کل، آن قدرها هم گزينه خوبي براي سرمايه گذاري نخواهند بود. با اين حال مي توانيم مطمئن باشيم که خاطره آن دو پيتزاي ده هزار بيت کويني تاريخي، تا ابد در ذهن آن مشتري باقي خواهد ماند.
۷. سرمايه گذاري
در حال حاضر، بيت کوين، بيت کوين کش، اتريوم، لايت کوين و ريپل جزء مشهورترين ارزهاي رمزپايه هستند. در زمان نوشتن اين مقاله بيش از ۱۷ هزار بيت کوين استخراج شده و در گردش است. در اواسط دسامبر ۲۰۱۷ ارزش هر بيت کوين به حدود ۱۹ هزار دلار رسيد. در لحظه نگارش اين مقاله هم ارزش هر بيت کوين حدود ۱۵ هزار دلار است. تنها چيزي که باعث اين رشد ناگهاني و شديد شد، حدسي مبتني بر شايعه افزايش قيمت به وسيله سرمايه گذاران بود. بسياري تصور داشتند که ارزش آن به صورت مستمر افزايش پيدا خواهد کرد. اما بيت کوين، پس از رسيدن به قله نوزده هزار دلاري، ناگهان به حدود ۱۱ هزار دلار سقوط کرد، مسئله اي که سرمايه گذاران بي تجربه از آن اطلاعي ندارند، اين است که به دليل نداشتن پشتوانه معتبر، ممکن است حباب قيمتي آن، هر لحظه و با هر خبر يا شايعه اي بترکد و سرمايه گذاران را متضرر کند.
آيا سرمايه گذاري در بيت کوين کار درستي است؟
چيزي که ارزش پول هاي واقعي را تعيين مي کند، سياست هاي کلي بانک مرکزي کشور يا کشورهاي موطن آن ارز است. معمولا هر چه ميزان ثبات و استحکام اقتصادي کشوري بيشتر باشد، امکان و ارزش معامله ارز آن کشور هم بيشتر خواهد بود زيرا ارزش آن، متاثر از يک سيستم قدرتمند و تزلزل ناپذير اقتصادي است. واقعيت اين است که ارزهاي رمزپايه از چنين پشتيباني برخوردار نيستند و هيچ يک از بانک هاي مرکزي بر فعاليت هاي انجام شده با آن نظارت ندارند، در نتيجه با هر شايعه اي قيمت اين ارزها مي تواند دچار نوسانات بي دليل و ناگهاني شود و در روند رشد آنها تغييري بنيادين و شديد رخ بدهد./ منبع: بانکداری الکترونیک

 

 

 

 

https://zistonline.com/vdcaa0ni.49n0e15kk4.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما