تاریخ انتشار :دوشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۴۸
کد مطلب : 68580
معاون آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محیط زیست گفت: همه اسنادی که در حوزه محیط زیست موجود است نشاندهنده خطای ما در این حوزه است و باید آن را درست کنیم.
اسناد موجود نشان از خطای ما در حوزه محیط زیست دارد
به گزارش زیست آنلاین،  کاوه مدنی در همایش شیوه های نوین حفاظت از محیط زیست با استفاده از منابع انرژی تجدیدپذیر و نقش آن در سلامت انسان ضمن ابراز تاسف از وضعیت هوای استان خوزستان افزود: نفس کشیدن حق همه مردم ایران است و مردم خوزستان از این حق مستثنی نیستند و مردم ایران نیز از این حادثه متاثر هستند.

*** ضرورت تامین حقآبه های تالاب های خوزستان
مدنی افزود: وجود پدیده هایی مانند گرد و غبار به ما یادآوری می کند که تالاب ها نیز حق حیات دارند و باید برای تامین حقابه زیستی خوزستان بیشتر تلاش کنیم تا با باز گرداندن این حق به تالاب ها، وضعیت را بهبود دهیم.
وی با اشاره به اینکه نباید زیبایی‌های استان خوزستان به تاریخ بپیوندد، گفت: اگر بگوییم دیگر این زیبایی هایی را که امروز در کلیپ های تصویری وجود دارد نخواهیم دید یک اشتباه استراتژیک بزرگی است.
معاون سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به این که کار بزرگی در حوزه آموزش و پرورش و محیط زیست انجام شده است، افزود: در اسناد بالادستی در دهه ۵۰ قرار بود محیط زیست بخشی از منابع تحصیلی و حتی دانشگاه ها باشد اما متاسفانه تا به امروز محقق نشده است.

*** ضرورت تغییر تفکر برای داشتن محیط زیست سالم
مدنی با بیان این که فجایع زیست محیطی رخ داده به ما یادآوری می‌ کنند اهمیت محیط زیست را بفهمیم، گفت: آنچه باید تغییر کنند تا محیط زیست سالم و احیا شود تفکر است و اگر تفکر و آموزش اصلاح نشود محیط زیست سالم نخواهد شد.
معاون سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: متاسفانه تغییر تفکر به سختی صورت می گیرد و آنچه مسلم است این که اصلاح باید در سطوح پایین و در مدارس انجام شود که نیازمند سرمایه گذاری بزرگی است.

*** تدوین کتاب درسی با موضوع زیست محیطی کاری بسیار بزرگ و مهم است
مدنی با بیان اینکه تهیه و تدوین یک کتاب با موضوع زیست محیطی کاری بسیار بزرگ و مهم است که در حوزه آموزش و پرورش انجام شده است، افزود: اگر این کتاب نیازمند اصلاحات نیر باشد اما چون با همت و تلاش مجموعه محیط زیست و آموزش و پرورش وارد حوزه درسی شده کار بسیار با ارزشی است.
مدنی با اشاره به اینکه در دوران گذشته عنوان کتابی با موضوع محیط زیست وجود نداشته است اظهار داشت: آنچه ما آموخته ایم بر اساس آزمون و خطا بوده که هزینه‌های بسیاری برای مملکت داشته و فهمیده ایم امروز محیط زیست بسیار با ارزش است و امیدواریم نسل‌های بعدی که سکاندار هدایت جامعه هستند به خوبی از دانش های آموخته شده در این حوزه استفاده کنند.

*** خوزستان استان پیشرو در حوزه آموزش زیست محیطی
وی استان خوزستان را به عنوان یکی از استان های پیشرو در حوزه آموزش زیست محیطی برشمرد و گفت: کارهای بسیار خوبی در این زمینه انجام شده که می تواند الگویی برای سایر استان ها باشد .
معاون آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محیط زیست افزود: نزدیک به ۳۰۰ هزار نفر از اولیای دانش آموزان ، مربیان و دانش آموزان و مهدهای کودک در استان خوزستان با آموزش های زیست محیطی آشنا شدند و این دوره‌ها در قالب نشست با خانواده ها، حضور محیط بانان در کلاس های درسی و برگزاری جلسات برای خانواده‌های دانش‌آموزان برگزار شده است.
وی سرمایه گذاری در حوزه آموزش و پرورش و کودکان را بسیار با اهمیت تر از سرمایه گذاری در حوزه سازه های مهندسی دانست و گفت: آنچه در این گونه آموزش ها تغییر می یابد تفکر و تصمیم گیری است که اتفاقی بسیار خوب در راستای بهبود محیط زیست است.
معاون سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به مشکل گرد و غبار در سطح استان خوزستان گفت: در بیرون از این سالن هیچ چیزی وجود ندارد که بگوییم ما محیط زیست سالمی داریم همه اسناد طبیعی موجود گواه دارند که ما در حوزه حفاظت از محیط زیست خطا کرده‌ایم ما باید اشتباهات خود را جبران کنیم.
مدنی افزود: با دادن نشانی غلط و مسیر اشتباه و گم کردن مسیر نمی‌ توانیم به سر منزل مقصود برسیم، باید به بخش پژوهش هم توجه شود و برای حل مسائل بر اساس مستندات صحبت و تلاش کنیم تا مسائل به درستی پیگیری شود.
مدنی خاطر نشان کرد: اگر قرار است تفکر اصلاح شود باید با مستندات صحبت کنیم که چه بلایی بر سر محیط زیست کشور آمده است نه فقط خوزستان بلکه جای جای کشور از بلاهای زیست محیطی در امان نبودند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به اهمیت استان خوزستان اشاره کرد و گفت: خدماتی که استان خوزستان به کشور کرده بر هیچ کس پوشیده نیست و کسی نمی تواند منکر این خدمات شود اما باید گفت کشور برای خوزستان چه کرده است.

*** همه کشور شرمنده مردم خوزستان است
مدنی تصریح کرد: همه کشور شرمنده مردم خوزستان است، باید این اتفاقات زیست محیطی اصلاح شود و برای اصلاح و احیای محیط زیست تلاش کنیم؛ ما باید پاسخگوی مطالبات زیست محیطی نسل آینده باشیم و برای آنها سرمایه گذاری کنیم.
وی تالیف کتاب محیط زیست را کاری خوب دانست و یادآور شد: این کافی نیست و باید کاری کنیم محیط زیست وارد مدارس شود و با همکاری محیط زیست و آموزش پرورش فضای مدارس زیست محیطی شود .
به گفته مدنی ، دانش آموزانی که در مدارس با فضای زیست محیطی رشد کنند بیشتر نسبت به آن احساس تعلق دارند.
معاون آموزش سازمان حفاظت محیط زیست خاطر نشان کرد: سازمان محیط زیست در خصوص حمایت از برنامه آموزشی در حوزه آموزش و پرورش چه در بعد مادی، معنوی و تخصصی آمادگی دارد تا بتوانیم شاهد حضور محیط زیست در مدارس و آموزش و پرورش باشیم.
به گزارش ایرنا، همایش شیوه های نوین حفاظت از محیط زیست با استفاده از منابع انرژی تجدیدپذیر و نقش آن در سلامت انسان امروز با حضور کاوه مدنی معاون آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محیط زیست و حجت‌الاسلام محی‌الدین بهرام محمدیان معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش در اهواز برگزار شد.

 

 

 

https://zistonline.com/vdcgzn93.ak9774prra.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما