تاریخ انتشار :چهارشنبه ۸ آبان ۱۳۹۲ ساعت ۰۷:۵۰
کد مطلب : 7775
طالقان منطقه​ای خوش‌آب و هوا با مردمی مهربان و مهمان‌نواز است که در دامنه سلسله جبال البرز واقع شده است. آب و هوایی کوهستانی دارد. بواسطه وجود آثار ارزشمند تاریخی، طبیعت زیبا، کوه‌‌های سربه فلک کشیده و بلند، مراتع بکر و با وجود مشاهیر گرانقدرش کمتر کسی هست که نام این منطقه را نشنیده باشد.
 طالقان نگینی پنهان در دل کوه البرز +عکس
به گزارش زیست آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران، طالقان زادگاه آیت‌الله طالقانی و محل تولد جلال آل‌احمد نویسنده بزرگ و نامی کشورمان است. طالقان در پشت کوه‌‌های بلند و سربه فلک کشیده آثار ارزشمندی از تاریخ و طبیعت را در خود جای داده است. آثاری که نشان از قدمت این منطقه کهن دارد. جاذبه‌‌‌های گردشگری طالقان بی‌نظیر است.

در طالقان علاوه بر چشم‌انداز‌‌های زیبای طبیعی، شامل تپه‌ها، غارها، ‌آبشارها، مراتع بکر و باغ‌‌‌های زیبا می‌توان ازآثار تاریخی نظیرحمام تاریخی، تپه باستانی، ‌گورستان تاریخی، ‌خانه تاریخی، ‌کتیبه سنگی و مکان‌‌های مذهبی نظیر بقاع متبرکه امامزاده‌ها، تکیه و مساجد را بازدید نمود. سد طالقان به همراه رود شاهرود نیز در زیبایی طبیعت طالقان سهم بسزایی دارند.

طالقان نگینی پنهان در دل کوه البرز

حدود یکصد و پانزده کیلومتر که از تهران به سمت قزوین از جاده شماره ۲ که همان اتوبان تهران – قزوین است ماشین‌مان را راندیم، بعد از کارخانه سیمان و شهر آبیک پس از طی حدود ۳ کیلومتر در کنار پل روگذری روی تابلویی عکس آیت‌الله طالقانی را در کنار اتوبان مشاهده کردیم که در کنار تابلو مکان‌نمایی ما را به سمت شهرک طالقان راهنمایی می‌کرد. وارد جاده طالقان شدیم. همینطور که در جاده به جلو می‌رفتیم به سدی در کنار جاده رسیدیم. این سد در زیاران واقع شده بود. امتداد جاده از بین شهرک زیاران می‌گذشت.

یکی از پرجمعیت‌‌‌ترین و قدیمی‌‌‌ترین محله‌‌‌های منطقه، زیاران است که باغ‌‌ها و رود‌‌های آن چشم‌نواز است. دشت‌‌های حاصلخیز اطراف زیاران رونق خاصی به کشاورزی در این منطقه داده است. شغل کشاورزی از مهم‌‌ترین منابع درآمد اکثر مردم زیاران است. مهمان‌نوازی مردم زیاران شهره عام و خاص است، چرا که در دهه اول محرم هرسال به علت برگزاری مراسم تعزیه‌خوانی در زیاران جمعیت مشتاق زیادی به این منطقه زیبا روی می‌آورند، تا این که از مراسم معنوی فیضی برده باشند و هم گشت و‌گذاری در این منطقه ییلاقی خوش‌آب و هوا زده باشند.
 


پس از توقف کوتاهی در زیاران به راهمان ادامه دادیم و به روستای خوزنان با باغ‌‌های سرسبز و رودخانه​های پرآب رسیدیم. این روستا هم بسیار جالب بود. روستای بعدی آقچری نام داشت که جاده از کنار آن و در طرف دیگر رودخانه از سینه کش کوه عبور می‌کرد و به صمغ‌آباد زیبا می‌رسید. روستای صمغ‌آباد با داشتن رودخانه و باغ‌‌های سرسبز نیز محلی برای استراحت در بین راه است. بعد از صمغ‌آباد روستای ابراهیم‌آباد نیز در ادامه که جاده از وسط آن می‌گذشت دیدنی بود. در ادامه مسیر پس از پشت‌سر گذاشتن روستا‌‌های زیبا، جاده از حالت کفی درآمده و کوهستانی شد. در پیچ‌‌های تند و کند به سمت نوک کوه جاده را به آرامی می‌پیمودیم. هر چه به ارتفاع می‌رسیدیم مناظر اطراف دیدنی‌تر می‌شدند.

مسیرمان ادامه داشت تا این که رسیدیم به نوک قله کوه و جاده سرازیر شد، در ادامه دورنمای دریاچه سد طالقان را دیدیم که زیبایی خاصی به همراه مناطق سرسبز اطرافش به منطقه داده بود. همین طور که جاده به دریاچه نزدیک می‌شد به زیدشت که چسبیده به دریاچه بود رسیدیم. این منطقه زیبا با وجود سد طالقان و سرسبزی و واقع شدن در میان کوه‌‌های بلند اطراف روزگار گذشته از چشم گردشگران دور مانده بود. اما سد طالقان به همراه اماکان تاریخی، فرهنگی و مذهبی در کنار آن باعث مراجعه گردشگران و عاشقان طبیعت به آنجا شده است.

زیدشت یکی از روستا‌‌های بزرگ منطقه در طالقان‌پائین است که با ساخت سد طالقان بیشتر زمین‌‌های کشاورزی آن به زیر آب رفته است. این منطقه هم اکنون نیز زمین‌‌های حاصلخیز جهت کشاورزی دارد. این روستا حدود چهار کیلومتر از مرکز طالقان که شهرک یا شهرک طالقان نامیده می‌شود فاصله دارد. این را هم اضافه کنم که طالقان دارای سه بخش پائین طالقان، ‌بالا طالقان و مرکز که همان شهرک طالقان است می‌باشد.
 


اماکن فرهنگی و تاریخی

در منطقه بالا طالقان در میان روستاهای زیادش روستایی زیبا و سرسبز توجه گردشگران را به خود جلب کرده است و به عنوان یکی از مناطق گردشگری این منطقه محسوب می‌شود. این روستا گلیرد نام دارد، ‌روستایی که زادگاه آیت‌الله طالقانی است. خانه آیت‌الله طالقانی در این روستا محل بازدید گردشگران است. خانه ای قدیمی از خشت و گل و سقف چوبی ولی بسیار زیبا که مجموعه​ای از کتاب‌‌ها و عکس‌‌های آیت‌الله طالقانی در آن به معرض دید بازدید‌کنندگان قرار دارد. در روستای گلیرد حمام قدیمی‌ای نیز وجود دارد که قدمت تاریخی دارد.

در برگشت از گلیرد به روستای جوستان که در نزدیکی گلیرد است و در واقع مرکز طالقان بالا هم محسوب می‌شود سری زدیم و در آنجا بقعه مبارک امامزاده هارون را زیارت کردیم.

در جوستان تکیه​ای وجود دارد که مربوط به دوره قاجار است. همینطور که در روستای جوستان مشغول گردش و بازدید از مکان‌‌های تاریخی، مذهبی و فرهنگی بودیم به محوطه​ای رسیدیم به نام «پول چاله» این اسم به زبان محلی است که معنی‌اش چاله​ای که در آن پول است می‌باشد. این محوطه قدمت زیادی دارد و به علت پیدا شدن آثار و اشیاء با ارزش قدیمی در آن به این نام معروف شده است.

از آثار طبیعی و جاذبه‌‌‌های گردشگری می‌توان به آبشار‌‌های زیادی در روستاهای شهر طالقان نام برد که یکی از آنها آبشار کرکبود در روستای کرکبود است که بسیار جذاب و دیدنی است. اگر چه در فهرست آبشار‌‌های با ارتفاع زیاد جای ندارد، ‌اما شکل ظاهری و فوران زیاد آب از دهانه آن و همچنین فضای بسیار زیبای اطرافش چشم هر بیننده را به خود جلب می‌کند.

از کوه‌‌های احاطه کرده طالقان که همچون جان شیرینی شهر را در آغوش گرفته‌اند می‌توان به قله کوه شاه‌البرز اشاره کرد که با ارتفاع بیش از ۴ هزارمتر طالقان را از دره الموت جدا کرده است. از فراز این قله دریاچه سد طالقان را به راحتی می‌توان دید. از راه قله شاه‌البرز می‌توان به منطقه الموت یا استان مازندران نیز کوهنوردی کرد.

https://zistonline.com/vdch.qnqt23nqmftd2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما