تاریخ انتشار :يکشنبه ۳۱ فروردين ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۵۳
کد مطلب : 23326
محققان پژوهشکده اسانس‌های طبیعی دانشگاه کاشان موفق به طراحی و ساخت نمونه صنعتی سیستم استحصال اسانس و عرقیات از گیاهان علفی به روش تقطیر با بخار آب شدند.
ساخت سیستم استحصال اسانس و عرقیات از گیاهان علفی در کشور
به گزارش زیست آنلاین از ایسنا، دکتر عبدالرسول حقیر ابراهیم آبادی، رئیس پژوهشکده اسانس‌های طبیعی دانشگاه کاشان ظرفیت این سیستم را دو تن گیاه در هر بار بارگیری ذکر کرد و افزود: این سیستم قادر است از انواع گیاهان علفی همچون نعنا، رزماری، اسطوخودوس و غیره طی حداکثر دو ساعت اسانس و عرقیات استحصال کند.

 

وی با اشاره به اینکه دستگاه‌های فعلی استحصال اسانس و عرقیات کشور به روش تقطیر با آب کار می­‌کنند، اظهار کرد: این سیستم قادر است با بهره‌گیری از روش تقطیر با بخار آب با بازده بسیار بالا و صرف انرژی بسیار پایین (کمتر از یک بیستم سیستم‌های فعلی) از طیف وسیعی از گیاهان علفی اسانس و عرقیات استحصال کند.

 

وی با بیان این که این سیستم در پژوهشکده اسانس‌های طبیعی دانشگاه کاشان مورد بهره‌برداری قرار گرفته است، خاطرنشان کرد: این سیستم به صورت نیمه قابل حمل طراحی و ساخته شده و استفاده از آن علاوه بر افزایش سرعت عمل و بهبود کیفیت محصول، تاثیر بسزایی در کاهش معضلات و آلودگی‌های زیست محیطی ناشی از صنعت اسانس و عرقیات کشور دارد.

 

رئیس پژوهشکده اسانس‌های طبیعی دانشگاه کاشان همچنین از ساخت نمونه بومی خط کامل فرآوری گل محمدی به روش تقطیر در این پژوهشکده خبر داد و افزود: این خط تولید در یکی از کارخانه‌های صنعتی تولید گلاب منطقه کاشان نصب و راه اندازی شده است و در موسم گل محمدی سال ۹۳ مورد بهره برداری رسمی قرار می‌گیرد.

 

ابراهیم آبادی تصریح کرد: این دستگاه ظرفیت ۵ تن فرآوری گل محمدی در شبانه روز را دارد و می‌تواند روزانه حدود یک و نیم کیلو اسانس گل محمدی را با کیفیتی مطابق با استاندارد ایزوی موجود برای آن (ISO ۹۸۴۲) تولید کند.

https://zistonline.com/vdcfvmd0.w6dm0agiiw.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما