تاریخ انتشار :چهارشنبه ۳ ارديبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۴۱
کد مطلب : 25652
رییس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران:

نیروگاه بعثت بدون راندمان کاری تنها آلایندگی ایجاد می‌کند

رییس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران گفت: نیروگاه بعثت بدون راندمان کاری تنها آلایندگی ایجاد می‌کند.
نیروگاه بعثت بدون راندمان کاری تنها آلایندگی ایجاد می‌کند
به گزارش زیست آنلاین علی محمد شاعری در گفت‌وگو با ایسنا، در رابطه با صنایع آلاینده در شهر تهران گفت: بیش از ۱۸ هزار واحد صنعتی، صنفی در شهر تهران وجود دارد که بخشی از آن در ۱۸ شرکت صنعتی و بخش دیگری از آنان به صورت پراکنده در شهر و یا اطراف شهر تهران استقرار یافتند.

وی ۳۰ درصد آلودگی هوا را ناشی از صنایع آلاینده مستقر در شهر و اطراف آن دانست و افزود: اکثر واحدهای صنعتی آلاینده‌ هوا، آب و خاک هستند و به همین دلیل ساماندهی آنان در دستور کار شهرداری قرار گرفته است.

رییس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران ادامه داد: در پایان سال گذشته اولین برخورد با شرکت ایرفو انجام شد و این شرکت را به تعطیلی کشاند. همچنین برخورد با کارخانه روغن نباتی قو نیز در دستور کار قرار دارد و در جلسه‌ای که چهارشنبه با کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران پیگیری و ساماندهی آن انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه کارخانه روغن نباتی قو نیز همچون ایرفو با کارخانه فرسوده و محیطی غیراستاندارد فعالیت می‌کند افزود: این شرکت در لیست صنایع آلاینده است و باید مبالغی را به عنوان جریمه پرداخت کند.

رییس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران با تاکید بر اینکه باید از ایجاد صنایع آلاینده در اطراف شهر تهران جلوگیری کنیم گفت: صنایعی که ایجاد شده‌اند باید تغییر کاربری و یا اینکه تغییر مکان دهند. پیشنهاد ما نیز برای ادامه فعالیت این صنایع تغییر مکان و جابجایی به شهرک‌های صنعتی است.

وی با بیان اینکه شهرداری تهران با نظارت محیط زیست از ساماندهی صنایع آلاینده حمایت می‌کند افزود: صنایع باید برای ادامه فعالیت خط تولید خود را از حالت فرسوده خارج کنند و مجموعه فاضلاب سیستم تصفیه‌خانه خود را مطابق استانداردهای زیست محیطی بهسازی کنند.

شاعری ادامه داد: در جلسه‌ای که در روز چهارشنبه با کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران با اعضای این کمیسیون خواهیم داشت اعلام می‌کنیم که برای ساماندهی صنایع آلاینده با چه زمانبندی اقدام خواهیم کرد.

وی با اشاره به نیروگاه بعثت گفت: این نیروگاه بدون راندمان کاری تنها آلایندگی ایجاد می‌کند به طوری که مصرف روزانه یک میلیون لیتر مازوت آن باعث ورود ۲۰ هزار PPM گوگرد به هوای تهران می‌شود و سهم زیادی در آلایندگی را به خود اختصاص می‌دهد.

رییس ستاد محیط زیست توسعه پایدار شهرداری تهران با اشاره به نیروگاه منتظر قائم و کارخانه سیمان تهران تصریح کرد: اکثر صنایع موجود در تهران آلاینده هوا، خاک و آب و علاوه بر آن قدیمی و انرژی‌بر نیز هستند. بسیاری از این صنایع عمر بالای ۵۰ سال دارند و به نوسازی و ساماندهی نیازمندند.

شاعری در رابطه با استقرار صنایع در تهران تاکید کرد اگر قرار بر ایجاد صنایع در شعاع ۱۲۰ کیلومتری شهر باشد باید این صنایع در شهرک‌های صنعتی و یا جزء صنایع پیشرفته باشند. بنابراین صنایعی که در دهه‌های اخیر به صورت غیرقانونی و غیراستاندارد ایجاد شده‌اند چالش‌های زیست محیطی را برای کلان‌شهرها خلق کردند.

رییس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران در رابطه با تملک صنایع آلاینده و تغییر کاربری آنها گفت: تغییر کاربری روال قانونی دارد که ارتباطی به شهرداری ندارد. بررسی و تعیین تکلیف این موضوع مربوط به کمیسیون ماده پنج می‌شود که ریاست آن بر عهده وزارت راه و شهرسازی، سازمان گردشگری و محیط زیست است.

وی ادامه داد: کمیسیون ماده پنج باید بررسی‌های لازم را متناسب با پهنه‌ای که در طرح تفصیلی معین شده است و با ضوابط استقرار صنایع انجام دهد و تصمیمات لازم را اتخاذ کند.

شاعری با تاکید بر اینکه کمیسیون ماده پنج تقاضاها را مبنی بر تغییر کاربری واحدها بررسی می‌کند گفت:‌ در صورت تصویب در کمیسیون شهرداری تهران مسئولیت ساماندهی صنایع مزاحم را برعهده دارد و اولویت شهرداری با صنوفی است که باعث آلودگی هوا، آب و یا خاک می‌شوند.

وی تصریح کرد: طرح جامع ساماندهی صنایع در شهرداری تهران آماده شده است و توسط اداره کل ساماندهی با اولویت به صنایع مزاحم در حال انجام است. بخشی از صنایع باید به شهرک‌های صنعتی منتقل شوند و بخشی دیگری که قصد ماندن دارند باید با فرآیند صنعتی خط تولید را با محیط زیست سازگار کنند و از تخلیه پساب‌های صنعتی و یا انتشار هرگونه آلودگی و ناپایداری جلوگیری کنند.

رییس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران به ایسنا گفت: شهرداری تهران با اجرای قانون و اعمال مشوق‌هایی که در نظر گرفته در خصوص صنایع آلاینده اقدام می‌کند اما این اقدامات شهرداری تهران به تنهایی کافی نیست و وزارت صنایع محیط زیست و دولت نیز باید به شهرداری کمک کنند تا بتوانیم آلودگی هوا را از بین ببریم.

وی تاکید کرد: آلودگی هوا مشکلی نیست که با یک فرمان حل شود چرا که توسعه متوازن و پایدار با همه الزامات باید به صورت جامع در همه کلانشهرها انجام شود تا زمین پاک، هوای پاک و مردم سالمی داشته باشیم.

انتهای پیام

  

https://zistonline.com/vdcj8me8.uqeiizsffu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما