تاریخ انتشار :دوشنبه ۶ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۱۶
کد مطلب : 33604
معاون پژوهش و فناوری پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی گفت:در حال پایش، نمونه گیری و اندازه گیری از دریای خزر تا عمق ۷۵۰ متری هستیم که پایش تا این عمق فناوری جدیدی در کشور محسوب می شود.
دریای خزر تا عمق ۷۵۰ متری پایش و اندازه گیری می شود
به گزارش زیست آنلاین از ایرنا حمید علیزاده  اظهار کرد: به طور کلی اندازه گیری در عمق زیاد در دریاها و اقیانوس ها نیاز به فناوری پیشرفته ای دارد که در کشور ما این فناوری وجود دارد.

وی افزود: در اندازه گیری دریای خزر تا عمق ۷۵۰ متری از تجربیات کشورهای دیگر استفاده کرده ایم به این معنا که این فناوری را وارد کشور و آنرا بومی سازی کرده ایم.

معاون پژوهش و فناوری پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی ادامه داد: در این اندازه گیری پارامترهای مختلف آب و رسوبات نمونه برداری می شوند و در آزمایشگاه های پژوهشگاه مورد آزمایش و بررسی قرار می گیرند.

علیزاده گفت: داشتن این اطلاعات کمک بزرگی به بالا رفتن دقت در پیش بینی ها و مدلسازی ها می کند و سازمان هایی مانند محیط زیست، وزارت نفت و نهادهای دریایی می توانند از این اطلاعات استفاده کنند.

وی افزود: اندازه گیری تا عمق ۷۵۰ متری دریای خزر تا یکسال آینده ادامه دارد.

دریای خزر یا دریای مازندران یا کاسپین، پهنه ای آبی است که از جنوب به ایران، از شمال به روسیه، از غرب به روسیه و جمهوری آذربایجان و از شرق به جمهوری های ترکمنستان و قزاقستان محدود می شود.

دریای خزر که گاهی بزرگترین دریاچه جهان و گاهی کوچکترین دریای خود کفای کره زمین طبقه بندی می شود، بزرگترین پهنه آبی محصور در خشکی است.

طول آن حدود ۱۰۳۰ تا ۱۲۰۰ کیلومتر و عرض آن بین ۱۹۶ تا ۴۳۵ کیلومتر است. سطح دریای خزر پایین تر از سطح دریاهای آزاد است، خط ساحلی دریا حدود ۷هزار کیلومتر، مساحت آن ۳۷۱ تا ۳۸۶ هزار کیلومترمربع و حجم آب آن نیز ۷۸۷۰۰ کیلومترمکعب است.
 

https://zistonline.com/vdcfjvdm.w6dmxagiiw.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما