تاریخ انتشار :دوشنبه ۳ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۰۷:۵۱
کد مطلب : 34882
رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به جلسه امروز شورای عالی شهرسازی و معماری کشور از ابطال و اصلاح بندهای مصوبه ۴/۲/۹۱ شورای عالی شهرسازی و معماری دولت سابق خبر داد.
کنترل جمعیت پذیری تهران با اصلاح مصوبه ۸ بندی دولت سابق
به گزارش زیست آنلاین به نقل از مهر،محمد سالاری ،رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران گفت  : این مصوبه در دولت قبل با حضور رئیس جمهور وقت، طی چند ساعت به تصویب رسیده بود که عملا باعث افزایش قابل توجه جمعیت شهر تهران و به هم خوردن تناسبات کالبدی پایتخت و از بین رفتن باغات به هم پیوسته می شد که با این اصلاحیه ، جلو تبعات این تصمیم غیرکارشناسی تا حد زیادی گرفته شد.

وی تصریح کرد : این اصلاحیه با رویکرد کاملا کارشناسی و مبتنی بر خرد جمعی و اجماع نظرات حاضرین در جلسه ، گرفته شد که باید از وجود چنین فضای کارشناسی در شورای عالی شهرسازی و معماری  ، بویژه وزیر راه قدردانی کرد.

محمد سالاری اضافه کرد: در راستای تعامل ایجاد شده بین شورای شهر تهران و دولت یازدهم به ویژه شورای عالی شهرسازی، کارگروهی شامل دبیرخانه شورای عالی شهرسازی، شهرداری و شورای شهر تهران برای بررسی های بیشتر کارشناسی و تاثیرات تمامی بندهای مصوبه مذکور در افزایش جمعیت پذیری شهر تهران تشکیل شد تا با در نظر گرفتن تبعات اجتماعی ناشی از هر گونه تصمیم گیری ، موارد اصلاحی را پیش بینی کنند.

رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران ادامه داد : نهایتا پس از حدود ۶ ماه کار کارشناسی متمرکز و همکاری متقابل ، امروز با مدیریت شایسته وزیر راه و شهرسازی و تعامل مثبت آقای قالیباف شهردار تهران ، تغییراتی در بندهای ۱و ۲ و ۳ و ۴ این مصوبه با در نظر گرفتن حقوق شهروندان ساکن در زیرپهنه های مسکونی این مناطق در جهت ساماندهی به فضای کالبدی شهر و صیانت از باغات تهران ، انجام شد.

محمد سالاری افزود : ابطال  بند ۵ این مصوبه در راستای دغدغه های مقام معظم رهبری صورت گرفت. این بند  مربوط به زیر پهنه ۲۴۱ R (باغات به هم پیوسته شهر تهران از جمله باغات کن و سوهانک) است که با پیشنهاد شورای شهر تهران و شورای عالی شهرسازی ، ابطال شد .

وی تصریح کرد: در جلسه شورای عالی شهرسازیسابق کل اراضی بهم پیوسته باغات که بموجب قانون حداکثر ۱۵ درصد بارگذاری به آن ها تعلق می گرفت ، دارای بارگذاری ۴ طبقه ۳۰ درصدی م(جموعا ۱۲۰ درصد )شدند که این امر موجب از بین رفتن بسیاری از باغات به هم پیوسته شهر تهران می شد.

محمد سالاری ادامه داد : بند ششم این مصوبه که باعث شده بود ، کلیه اراضی دولتی متعلق به وزارت راه و شهرسازی در بندهای طرح تفصیلی جدید شهر تهران که اساسا اراضی توسعه ذخیره شهری بودند را به زیر پهنه های M,R یعنی تجاری و مسکونی  با هدف در آمد زایی برای دولت تبدیل کنند ، در جلسه امروز با ابطال این بند از مصوبه دولت سابق ، عملا این اراضی ذخیره توسعه شهری برای ارتقا زندگی شهروندان تهران باقی ماندند.

رئیس کمیسون شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران در ارتباط با بند ۷ مصوبه گفت: شورای شهر تهران به منظور کمک به تعادل و توسعه شهر تهران و جهت تسهیل در احیای بافت های فرسوده برای جنوب محور خیابان انقلاب، ۱۸۰ درصد تراکم رایگان در نظر گرفته بود که این بند از سوی اعضا شورای عالی تایید شد و این بند تغییری نکرد .

محمد سالاری در مورد بند ۸ این مصوبه اظهارداشت: با توجه به اینکه در راستای اجرای مفاد  طرح جامع شهر تهران باید تمامی شهرک های شهر تهران با بارگذاری موجود و عدم احداث اضافه طبقه تثبیت می شدند و با عنایت به اینکه تعدادی از شهرک های مذکور در مفاد طرح تفصیلی شهر تهران گنجانده نشده اند ، اعضای شورای عالی مصوب کردند تا این شهرک ها مورد باز بینی قرار گرفته و طبقات آنها تثبیت شود و لذا قرار شد این بند مورد بارگذاری قرار گیرد.

وی اعلام کرد: ما به عنوان نمایندگان شهروندان تهرانی معتقد هستیم که هرگونه تغییر در مفاد طرح تفصیلی شهر تهران باید اولا با بررسی های کارشناسی صورت گرفته و ثانیا نباید منجر به تغییرات گسترده شود، چراکه تغییرات اسناد فرادست از جمله طرح تفصیلی و طرح جامع شهر تهران باعث آسیب رسانی جدی به حقوق شهروندان و نابسامانی در مدیریت شهری می شود. بنابراین بنا به پیشنهاد ما قرار شد تغییرات گسترده مورد نظر اعضای کمیته فنی شورای عالی شهرسازی و معماری با بررسی های کارشناسی بیشتر و کمترین تغییردر کارگروهی مشترک بین دبیرخانه شورای عالی شهرسازی ، معاونت شهرسازی شهرداری تهران و شورای شهر تهران مورد بازنگری بیشتری قرار گیرند .

گفتنی است این جلسه با حضور عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی، معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، محمدباقر قالیباف شهردار تهران، محمد سالاری رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران ونادر و جاوید معاونین فعلی و سابق شهرسازی شهرداری تهران  و مشاور طرح تفصیلی شهر تهران برگزار شد.

https://zistonline.com/vdcewv8x.jh8evi9bbj.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما