تاریخ انتشار :يکشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۰۷:۴۴
کد مطلب : 39216
قوی‌ترین ضدنفخ گیاهی
به گزارش زیست آنلاین نفخ شکم یکی از بیماری‌های رایج است که بسیاری از افراد به جای برطرف کردنش سعی می‌کنند با آن مدارا کنند در صورتی که خیلی آسان به وسیله درمان‌های خانگی می‌توان آن را برطرف کرد  از گیاهانی که برای درمان نفخ شکم بسیار مفیدند می‌توان از زیره نام برد. زیره و در پیشگیری از بروز نفخ و اسپاسم روده به‌خصوص در بیماران با روده تحریک‌پذیرIBS و چاقی موثر است.
خانواده: Umbeliferae Apiaceae مشخصات: گیاهی ۳ ساله با ریشه دوکی‌شکل و ساقه‌ای منشعب. برگ‌ها شانه‌ای پخشی هستند. هر گل آذین شامل چتر مرکبی است که خود مشتمل بر ۱۵ چتر کوچک است با گل‌های سفید که هر گل ۵ گلبرگ، ۵ پرچم و یک کاسه کاهش‌یافته دارد. میوه شیزوکارپ کشیده تخم‌مرغی و دارای رگه‌های طولی برجسته است. زمان جمع‌آوری آن هنگام رسیدن میوه‌هایش است.
پراکندگی: شمال و مرکز اروپا، عراق، ایران، افغانستان، روسیه و قفقاز. در ایران در استان‌های گیلان، آذربایجان، همدان، کرمان و قزوین کشت می‌شود.
بخش‌های مورد استفاده: میوه
خواص:
ضدنفخ: قوی‌ترین ضدنفخ گیاهی است. ضداسپاسم: از اسپاسم عضلات صاف روده می‌کاهد. ضدمیکروب: اثرات ضدمیکروبی متوسط دارد و همچنین افزایش‌دهنده میزان متابولیسم بدن است.
موارد مصرف:
نفخ: از بروز نفخ جلوگیری می‌کند. اسپاسم: به‌طور مستقیم و غیرمستقیم (با کاهش باد روده) از اسپاسم روده جلوگیری می‌کند.
چاقی: با افزایش سوخت و ساز بدن منجر به کم‌شدن بروز چاقی می‌شود.
 درمان روده تحریک پذیر:  در بیماران روده تحریک‌پذیر IBS بسیار موثر است [(خوراکی)، معادل و کمکی].
اسپاسم روده: اگر همراه با اتساع روده‌ها باشد موثرتر است. [(خوراکی و موضعی)، معادل وکمکی]. چاقی: در رژیم‌های لاغری از زیره استفاده و سوءاستفاده می‌شود.
تداخلات دارویی: زیره سبز باعث کاهش قند خون شده لذا در مصرف توام با داروهای کاهنده قند‌خون باید احتیاط شود.
موارد منع مصرف و احتیاط: مصرف بیش از اندازه آن در رژیم‌های لاغری برای سلامتی مضر است. جهت تعدیل عوارض و افزایش اثر در رژیم‌های لاغری بهتر است همراه لیموترش مصرف ‌شود.

https://zistonline.com/vdcaiune.49no615kk4.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما