تاریخ انتشار :پنجشنبه ۱۶ دی ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۵۱
کد مطلب : 61278
موسسه آوای سبز داربن، موسسه‌ای مطالعاتی- ترويجی است كه با تمركز بر بحث مصرف محصولات دوستدار محيط زيست از سال ١٣٩٢ فعاليت خود را آغاز كرده وبا هدف ترویج فرهنگ زندگی سبز و دوستدار محیط زیست، فعالیت‌های آموزشی و ترویجی خود را دنبال می‌کند.
نبود زیرساخت‌های جامع برای تولید محصولات سازگار با محیط زیست درکشور/ هنوزمحصول سبز به معنای جامع کلمه نداریم
نازلی یزدی‌زاده، مدیر عامل و یکی ازموسسین داربن درگفت‌وگو با سایت زیست آنلاین توضیح می‌دهد: چهار سال از شروع فعالیت موسسه درحوزه محیط زیست می‌گذرد و تمرکز ما بر مصرف سبز و ترویج استفاده مصرف‌کنندگان از محصولات سازگار با محیط زیست است.


یزدی‌زاده با تاکید بر اینکه بیشترین آسیب به محیط زیست از طریق مصرف منابع و انرژی وارد می‌شود، می‌گوید: راه حل این مشکل گرایش به سمت استفاده از منابع پایدار است و دراین راستا ابتدا به شناسایی محصولات سازگار با محیط زیست و نیز فعالان تولید این محصولات رفتیم.


مدیر عامل  آوای سبز داربن با بیان اینکه محصول سبز، محصولی است که تمام چرخه عمرش از تولید و توزیع تا بازیافت سبز باشد، می‌افزاید: هنوز درکشور خود و حتی کشورهای پیشرفته دنیا چنین محصولی که کاملا چرخه سبزی داشته باشد تولید نشده ولی تولیدکنندگانی هستند که محصول یا توزیع محصول سبز دارند یا محصولشان دوباره به چرخه بازمی‌گردد. درعین حال کم کم به سمت تولید محصولات کاملا سبز می‌رویم و برای رسیدن به توسعه پایدار باید به این مهم دست یافت.


وی همچنین با بیان اینکه یکی از اهداف اصلی این موسسه توسعه زندگی سازگار با محیط زیست یعنی کاهش ردپای اکولوژیک است، می‌گوید: هدف اصلی ما استفاده حداقلی از منابع طبیعی است و اگر انرژی فسیلی کمتری مصرف شود کمتر محیط زیست به خطر می‌افتد و با تغییر سبک زندگی می‌توان درعین داشتن زندگی راحت و آسوده دست به انتخاب‌های هوشمندانه در راستای مصرف کمتر منابع زد.


یزدی‌زاده تاکید می‌کند: باید در راستای جایگزین کردن انرژی تجدید پذیر باشیم به عنوان نمونه اگر خانوارهای ایرانی از لامپ‌های روشنایی LEDاستفاده کنند مصرف انرژی به یک بیستم می‌رسد و اگر از مواد غذایی ارگانیک استفاده شود و به سمت زندگی پایدارتر برویم محیط زیست ما وضعیت بهتری پیدا می‌کند.


یزدی زاده تصریح می‌کند: ما از نظر منابع سوخت های فسیلی کمبودی نداریم و یکی از دلایل مصرف بالای ایرانیان از انرژی همین است ولی کشورهایی که به انرژی فسیلی دسترسی ندارند گرایش به سوی استفاده از سوخت‌های تجدیدپذیر و پاک دارند.


وی می‌افزاید:  با آموزش استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر و آگاهی دادن به خانواده‌ها و اصلاح سبک زندگی آنها به سمت کاهش مصرف انرژی می‌توان به محیط زیستی سالم و پاک رسید. در این راستا باید رسانه‌ها و سازمان‌های مردم نهاد به صحنه بیایند و سطح آگاهی جامعه را افزایش دهند.


یزدی‌زاده همچنین به برگزاری کنفرانس خلق زیرساخت‌های کسب و کار سبز، ضرورت توسعه پایدار اشاره می‌کند و توضیح می‌دهد: هدف اصلی ما از برگزاری این کنفرانس درهشتم دی ماه امسال مطرح کردن مشکلات تولیدکنندگان محصولات سبز درحوزه‌های انرژی، مواد غذایی، کشاورزی و بهداشتی و ... بود. متاسفانه هنوز درکشور ما زیرساخت‌های جامعی برای محصولات سبز تعریف نشده و هنوز سازمان محیط زیست و وزارت بهداشت و سازمان ملی استاندارد ضوابط برای تولید و عرضه محصولات سبز ندارند و گمرک نیز تعرفه خاصی برای این محصولات ندارد.


وی می‌گوید: دراین کنفرانس که با همکاری موسسه داربن و دفتر توسعه پایدار سازمان حفاظت از محیط زیست برگزار شد نمایندگانی از وزارتخانه‌های مرتبط حضور یافتند و بتوانیم به سازوکاری برای رساندن راحت تر محصولات سبز به مصرف‌کنندگان بدون افزایش قیمت برسیم. دراین کنفرانس تولیدکنندگان توانستند در قالب دو پنل چالش‌های خود را مطرح کنند و به راهکارهایی درزمینه ارائه گواهی‌نامه کسب و کار درحوزه محصولات سبز و نیز توسعه این کسب و کار رسیدیم.


یزدی‌زاده با بیان اینکه دراین کنفرانس ۱۲۰ شرکت تولیدکننده محصولات سبز شرکت کردند، می‌افزاید: یکی از اهداف اصلی ما دراین کنفرانس امیدوارکردن تولیدکنندگان محصولات سبز به حضور فعال‌تر دراین کسب و کار بود چراکه بسیاری از تولیدکنندگان دربرخورد با مشکلات و  ، ترجیح دادند به سمت محصولات غیر محیط زیستی بروند.

https://zistonline.com/vdcdjx09.yt0f56a22y.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما