تاریخ انتشار :سه شنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۸ ساعت ۱۸:۴۵
کد مطلب : 81817
طبق تحقیقات جدید از بین رفتن برف و پوشش یخ اصلی ترین دلایل کاهش توانایی قطب شمال در بازتاب گرما است، نه دوده ای که قبلاً تصور می شد عامل اصلی است
از بین رفتن یخ باعث کاهش بازتاب گرما از قطب شمال می شود
به گزارش زیست آنلاین، ظرفیت قطب شمال برای بازتاب گرما توسط آیتمی معروف به اثر آلبدو تعیین می شود.

این اندازه گیری نشان می دهد که چگونه یک سطح، مانند برف یا یخ، نور خورشید را به فضا باز می گرداند. دانشمندان می گویند دوده مهمترین عامل نیست، زیرا اخیراً سطح آنها کاهش یافته است، در حالی که گرما همچنان ادامه دارد. این یافته ها در مجموعه مقالات آکادمی ملی علوم منتشر شده است.

منطقه قطب شمال از دهه 1980 به طور قابل توجهی گرم شده است‌. گرمای این منطقه تا سه برابر بیشتر از میانگین  در نقاط دیگر جهان است. بخش اعظم این گرمایش به کاهش اثر آلبدو سطح نسبت داده شده است.

هنگامی که نور خورشید به سطح سفیدی مانند برف و یخ برخورد می کند، بیشتر آن بدون گرم کردن محیط اطراف خود به فضا بازتاب می شود. در حالی که اگر نور به سطح تاریک تری برخورد این انعکاس کمتر خواهد بود. در واقع این بازتاب در مقایسه با یک سطح تیره بیشتر است.

سطح تیره تر تمایل به جذب گرمای بیشتری دارد. با کاهش اثر آلبیدو در قطب شمال، با گرم شدن منطقه، یخ و برف بیشتر و بیشتر از بین می رود. در نتیجه، مناطق تاریک بیشتری در معرض نور خورشید قرار دارند و این منجر به تقویت چرخه گرم شدن می شود.

تیمی از دانشمندان ایالات متحده از داده های ماهواره ای، که به اوایل دهه 1980 برمی گردد برای تعیین میزان تأثیر آلبدو در قطب شمال استفاده کردند
.آنها دریافتند یخ های سطح دریا، برف روی یخ سطح دریا و یخ های روی زمین به یک اندازه در اثر آلبیدو منطقه نقش دارند.

بسیار از دانشمندان دوده هایی که از شهرها بلند شده و جذب برف و یخ در قطب شمال می شوند را عامل اصلی اثر آببدو می دانستند اما در این تحقیق جدید نشان داده شد که این اثر بسیار ناچیز است.

این مطالعه نشان داد که در بهار و تابستان سال های 1982 تا 2014 میزان کاهش اثر آلبدو سطح در قطب شمال در هر دهه کاهش 1.25  تا 1.51 درصدی داشته است.

منبع: bbc

https://zistonline.com/vdcefv8v.jh8zzi9bbj.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما