تاریخ انتشار :سه شنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۰۰
کد مطلب : 81991
زیست آنلاین: با وجود اینکه نشست اقلیمی سازمان ملل در مادرید با شکست روبرو شد و نتایج آن امیدوارکننده نبود، اما چند نکته مهم می توان از آن به دست آورد.
چند نتیجه گیری از مذاکرات مادرید
به گزارش زیست آنلاین، از مذاکرات چند روزه مادرید چند نتیجه گیری به دست آمده است: 

رهبری واقعاً مهم است   COP25 فقط به این دلیل در مادرید برگزار شد كه در شیلی ناآرامی برقرار بود و دولت شیلی تصمیم گرفت این مذاکرات را لغو كند. اسپانیا قدم پیش گذاشت و طی سه هفته، مقدمات برگزاری این مراسم را فراهم کرد. با این حال، این واقعیت وجود داشت که مراسمی که توسط یک دولت اداره می شد، در حالی که میزبان دیگری بود، مشکلات جدی را به وجود آورد.

نمایندگان بسیاری از این ماجرا انتقاد داشتند که وقتی صحبت از کلید اصلی پیرامون هدف  شد، شیلیایی ها در ابتدا مدیریت خوبی نداشتند و این امر منجر به اعتراضات زیادی از طرف کشورهایی که مشتاق دیدن اهداف بیشتر در مورد کاهش کربن بودند شد.

 

ناظران مجرب COP گفتند که آنها باید با اهداف بزرگ شروع کنند و برای رسیدن به یک تصمیم مشترک مذاکره کنند. گفته می شود که این توافقنامه فقط به دلیل نفوذ وزیر اسپانیا، "ترزا ریبرا" انجام شده است که نقش مهمی در گردهم آوردن نمایندگان کشورها در شب آخر مذاکرات داشت.

 

عدم ارتباط کلمه کلیدی است این کلمه ای بود که بیشتر برای توصیف COP25 استفاده می شد. بین خواسته های افراد خارج از روند مذاکرات و اقدامات افراد درون مذاکرات اختلاف زیادی وجود داشت. این عدم ارتباط تفاوت بین فوریت های مورد تأکید علم، مطالبات و اهداف تظاهرات دانش آموزان در سراسر جهان و ماهیت شکنجه آور و پیچیده مذاکرات بود. در طول مذاکرات ، فعالان جوانی که تجمعات غیر قانونی برگزار کردند با واکنش پلیس مواجه شدند.

 

آمریکا منجر به شکست مذاکرات شد در پاریس در سال 2015، کشورها نخستین برنامه های اقلیمی خود را ارائه دادند که برای بسیاری از کشورهای بزرگ در حال توسعه نسبتاً آسان بود. اما در سال 2020، آنها قرار است اقدامات بیشتری انجام دهند و همانطور که مذاکرات مادرید اثبات کرد، خیلی از کشورها به سختی در حال مبارزه هستند. اقدامات آمریكا در خروج از توافق پاریس و اتخاذ نگرش متضاد به COP برای برخی از بزرگترین منتشر کنندگان گازهای گلخانه ای امگیزه ای برای لغو کردن برخی تصمیمات ضروری در حل بحران آب و هوا را ایجاد کرده است. این قضیه به وضوح در مادرید دیده می شود. استرالیا سخت تلاش کرد تا اعتبار کربن قدیمی را در این سیستم حفظ کند زیرا نمی خواهد اقداماتی برای کاهش انتشار کربن انجام دهد که ممکن است روی مصرف کنندگان تأثیر بگذارد.

 

گلاسکو بسیار مهم خواهد بود مهمترین نکته ای که از مذاکرات مادرید باید آموخت این بود که پیشرفت در مذاکرات اقلیمی مستلزم آمادگی بسیار بالا، دیپلماسی قوی و رهبری بسیار متعهدانه است. از آنجا که مادرید نتوانست بسیاری از مسائل کلیدی را حل کند، اکنون بار این مسئله بر روی دوش بریتانیا خواهد بود تا این مسائل کلیدی را حل کند. در گلاسکو مسئله ضرر و زیان، بازارهای کربن ، شفافیت و بسیاری از موارد فنی دیگر باید حل شود. از همه مهمتر، اگر جهان بخواهد در این قرن افزایش درجه حرارت را زیر 1.5 درجه سانتیگراد نگه دارد، کشورها باید در کاهش انتشار کربن به یک توافق جامع و عملیاتی برسند.

منبع : bbc

https://zistonline.com/vdchzwn6.23nzwdftt2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما