تاریخ انتشار :دوشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۱۸
کد مطلب : 34528
با وقوع چندین آتش سوزی پی در پی در جنگلهای کهگیلویه و بویراحمد طی روزهای اخیر، مقابله با بحران آتش بازهم در دستور کار مسئولان استانی قرار گرفته و استاندار کهگیلویه و بویراحمد در این خصوص دستور ویژه برای خرید بسکت آب و همکاری همه دستگاهها در هنگام وقوع حریق صادر کرد.
مقابله با بحران حریق جنگل‌ها در دستور کار مسئولان کهگیلویه وبویراحمد
به گزارش زیست آنلاین از مهر، وقوع چندین فقره آتش سوزی در جنگل‌های کهگیلویه و بویراحمد موجب شد که مسئولین این استان بعدازظهر یکشنبه گردهم بیایند تا راهکاری برای کاهش این معضل بیندیشند.

استاندار استان، معاون عمرانی، دادستان یاسوج، فرمانداران چهار شهرستان که بیشترین آتش سوزی جنگل را داشتند و برخی از مدیران دستگاه‌های مربوطه در این نشست حضور داشتند اگر چه از ۲۷ مدیرکل دعوت شده به این نشست کمتر از پنج مدیر حضور یافتند تا استاندار در این رابطه دستور پیگیری دهد.

با این حال در این نشست مسئولان استانی به بیان پاره‌ای از مشکلات حفاظت از جنگل‌ها و اطفای حریق اشاره کردند و البته راهکارهایی نیز اندیشیده شد که در صورت اجرا می‌تواند راهگشا باشد.

لزوم شناسایی علل بروز آتش سوزی جنگل‌ها

استاندار استان در این نشست با تقدیر از تلاش دستگاه‌ها و نیروهای اطفای حریق جنگل‌ها گفت: تلاش‌ها در این زمینه به رغم عدم وجود امکانات و لوازم مورد نیاز، ستودنی است.

سید موسی خادمی بر شناسایی علل بروز آتش‌سوزی‌ در جنگل‌های استان تاکید کرد و افزود: باید روش‌های پیشگیرانه‌ای برای جلوگیری از حریق جنگلها اتخاذ کرد.

وی نسبت به برخورد قاطع و قانونی با کسانی که به عمد اقدام به آتش زدن جنگلها می کنند، تاکید کرد و اظهار داشت: کسی که راه می‌افتد و جنگل آتش می‌زند، انسان نیست و باید چنین کسانی به مردم معرفی شوند.



خادمی، ساماندهی حضور گردشگران در جنگل‌ها را ضروری دانست و بیان کرد: ارائه آموزش‌های لازم به گردشگران و فرهنگسازی در این زمینه می‌تواند راهگشا باشد.

مراقبت ویژه از مناطق در معرض خطر

استاندار همچنین نسبت به شناسایی مناطق در معرض خطر نیز تاکید کرد و گفت: در این نقاط باید کارهای مراقبتی به صورت ویژه انجام شود.

وی همچنین تاکید کرد: طبق قانون دستگاه‌های اجرایی باید در اطفای حریق با منابع طبیعی همکاری کنند و هر دستگاهی که در این زمینه همکاری نکند، معرفی شود.

خادمی همچنین تشکیل گروه‌های مردم نهاد اطفای حریق جنگل‌ها را راهکاری مناسب برای مقابله با آتش سوزیها دانست و گفت: مشارکت این گروه‌ها و آمادگی آنها نقش مهمی می‌تواند در جلوگیری از گسترش آتش سوزی جنگل‌ها داشته باشد.

وی با بیان اینکه منابع مدیریت بحران کم است و باید به دنبال جذب منابع بود، گفت: خسارت‌های ناشی از آتش سوزی‌های جنگل باید به مراجع بالاتر گزارش داده شود.

وی تصریح کرد: با این حال همه موانع، مشکل اعتبار نیست و با هماهنگی‌ها داخلی می‌توان بخشی از کمبودها را بر طرف کرد.

خرید سبد آب ظرف یک هفته

خادمی همچنین تصریح کرد: همه بار حفاظت از جنگل‌ها نباید بر دوش استان باشد و متولی رسمی حفظ جنگل‌ها در کشور نیز باید در این خصوص حمایت کند و پیگیری‌های لازم را انجام دهد.

استاندار همه دستگاه‌های استان را موظف به همکاری در زمینه اطفای حریق دانست و دستور داد ظرف یک هفته "بسکت" یا سبد آب برای نصب به هلی کوپتر در راستای اطفای حریق جنگلها خریداری شود.



امکانات اطفای حریق در استان ابتدایی است

دادستان یاسوج نیز در این نشست با ابراز نگرانی از تخریب جنگل‌ها در استان گفت: همانگونه که نسل‌های قبل این منابع عظیم را حفظ کردند، ما نیز باید آن را برای نسل های آینده حفظ کنیم.

مختار کوشا تاکید کرد: هیچ دستگاهی به تنهایی قادر به حفظ این سرمایه عظیم نیست و باید همه دستگاههای اجرایی به کمک بیایند.

وی با اشاره به تهدیداتی که در فصول مختلف سال منابع طبیعی استان را تهدید می کنند، اظهار داشت: در فصل بهار شاهد بوته کنی گسترده در سطح کوهها هستیم و در فصل تابستان نیز آتش سوزی ها بلای جان درختان شده است.

وی اضافه کرد: در پاییز نیز شاهد شخم‌زنی مراتع ملی و تجاوز به عرصه های جنگلی و طبیعی استان هستیم.

کوشا همچنین با اشاره به گردشگر پذیر بودن دو شهرستان بویراحمد و دنا در تابستان اظهار داشت: برخی مواقع در اثر بی احتیاطی گردشگران، حریق در جنگلها رخ می دهد که لازم است در این زمینه افرادی در این مناطق حضور داشته باشند و آموزشهای لازم را به گردشگران بدهند.

برخورد قاطع دستگاه قضایی با مسببین آتش سوزی‌ها

دادستان یاسوج تصریح کرد: حفاظت از منابع طبیعی تنها با مشارکت مردم تحقق می یابد و باید فرهنگ حفاظت از محیط زیست در بین مردم نهادینه شود.

وی با بیان اینکه اطفای حریق در جنگلهای استان به صورت سنتی انجام می شود، بیان داشت: امکانات حفاظت از جنگل در این استان ابتدایی است.

کوشا خواستار پیگیری برای اختصاص امکانات مدرن به حفاظت از جنگل‌های استان و همکاری سایر دستگاهها در این زمینه شد.

وی همچنین بر برخورد قاطع دستگاه قضایی با مسببین آتش سوزی و تخریب جنگلها در استان تاکید کرد.

صعب‌العبور بودن استان مانعی برای مهار آتش سوزیها

معاون عمرانی استاندار استان نیز با اشاره به اینکه آتش سوزی جنگل‌های نگرانی زیادی برای دوستداران طبیعت ایجاد کرده است گفت: در حفظ این سرمایه گرانبها نتوانسته ایم به دلیل کمبود امکانات آنگونه که باید اقدام کنیم.

پژمان نیک اقبال افزود: این استان پس از استانهای شمالی بیشترین جنگل و مستعد ترین مراتع را دارد با این تفاوت که تنها طی چند ماه سبز هستند و بعد از آن خشک می شوند و با کوچکترین جرقه ای آتش می گیرند.

وی کوهستانی و صعب العبور بودن استان را یکی از موانع برای اطفای آتش سوزی جنگل‌ها دانست و اظهار داشت: کسی که پیاده این کوه‌ها را طی می کند دیگر توان مهار آتش را ندارد.

برخی دستگاهها به وظیفه قانونی خود عمل نمی کنند

نیک اقبال بیان کرد: به دستور استاندار در استان و فرمانداران در شهرستانها، هنگام وقوع آتش سوزی در جنگل، باید تمام امکانات شهرستان وشهرستان معین و استانهای معین در این زمینه بسیج شود اما گاهی می بینیم برخی نهادها در این خصوص به وظیفه خود عمل نمی کنند.



وی تاکید کرد: تمامی ادارات عضو ستاد بحران موظف هستند که در زمینه خاموش کردن آتش سوزی ها همکاری کنند.

نیک اقبال همچنین نبود تجهیزات آتش نشانی و عدم وجود اعتبار در این زمینه را از دیگر مشکلات در مهار آتش سوزی جنگلهای استان دانست.

هوشمندسازی حفاظت از جنگلها ضروری است

مدیرکل منابع طبیعی استان نیز در این نشست بر هوشمندسازی حفاظت از جنگل‌ها تاکید کرد و گفت: در دنیا حفاظت از عرصه های طبیعی به صورت هوشمند و الکترونیکی انجام می‌شود.

محمد رضا جهان آرا افزود: برای حفاظت هوشمند از جنگلهای مناطق در معرض خطر در استان به ۶۰دوربین مدار بسته نیازمند هستیم.

وی زمان رسیدن به محل آتش سوزی را بسیار با اهمیت دانست و اظهار داشت: باید با اختصاص یک بالگرد زمینه هلی برد نیروها به ارتفاعات برای اطفای حریق مهیا شود.

جهان‌آرا همچنین بابیان اینکه ۵۰۰ دهیار در استان همیار طبیعت هستند، خواستار برگزاری همایشی برای آموزش این دهیاران در خصوص مقابله با آتش سوزی جنگلها شد.

زادآوری بلوط در بویراحمد کاهش یافته است

فرماندار بویراحمد هم در این نشست بر فعال کردن تشکلهای مردم نهاد در زمینه محیط زیست برای حفاظت از جنگلها تاکید کرد.

هوشنگ یاری پور گفت: در  شهرستان بویراحمد زادآوری بلوط بسیار کاهش یافته و این نگران کننده است.

وی همچنین خواستار برگزاری چنین نشست هایی در قبل از فصل تابستان و آغاز اتش سوزی ها در جنگل ها شد.

فرماندار باشت به علت آتش سوزی جنگل جلسه را ترک کرد

فرماندار گچساران نیز بر تشکیل گروه‌های اطفای حریق تاکید کرد.

عبدالرحیم رحیمی گفت: در زمینه اطفای حریق کمبود امکانات بسیار شدید است و حتی نیروهایی اطفای حریق با کمبود آب آشامیدنی مواجه می شوند.

فرماندار باشت نیز در اواسط جلسه و پس از اطلاع از وقوع آتش سوزی در جنگلهای این شهرستان، جلسه را ترک کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، تشکیل این نشست برای هماهنگی و چاره جویی در راستای مقابله با آتش سوزی جنگلها اگرچه باید زودتر از این برگزار می شد اما تا حدودی می تواند با بسیج نیروها و پیگیری برای تامین امکانات، خسارتهای ناشی از بروز آتش سوزی در جنگلها را کاهش دهد.

https://zistonline.com/vdcbwsbf.rhba5piuur.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما