تاریخ انتشار :شنبه ۴ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۰۲:۳۳
کد مطلب : 56574
رئیس ذخیرگاه زیستکره خارتوران بیارجمند شاهرود از مشاهده چهار قلاده یوزپلنگ نادر در این منطقه خبر داد و گفت: از این تعداد یک قلاده یوز ماده به همراه سه توله مشاهده شدند.
مشاهده چهار قلاده یوزپلنگ در زیستکره خارتوران شاهرود
به گزارش زیست آنلاین به نقل از ایرنا از روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان سمنان &#۳۹;علی اکبر قربانلو&#۳۹; با بیان اینکه رویت پذیری قابل توجه یوزها در ذخیرگاه زیستکره خارتوران امید را در دل دوستداران محیط زیست و حیات وحش زنده کرده است، افزود: روز جمعه گذشته در پنج کیلومتری شهر بیارجمند یک قلاده یوز مادر به همراه سه توله اش توسط مردم و ماموران این زیست کره مشاهده و تصویربرداری شد.

وی با ابراز خرسندی از اینکه در دیماه سالجاری ۱۱ قلاده یوز در منطقه مشاهده شده است، تسریع کرد: پارک ملی توران زیستگاه اصلی این گونه جانوران و حیوانات نادر است که خوشبختانه از افزایش خوبی برخوردار بوده است.

وی با بیان اینکه یوزها از سریعترین پستانداران دنیا و از جمله بزرگترین گوشتخواران کشور محسوب می شوند، افزود: یوزپلنگ در راس هرم غذایی مصرف کنندگان قرار دارد.

قربانلو، وضعیت جمعیتی و سلامت این گونه جانوری نادر را نشان از وضعیت مساعد تمام گونه های جانوری و گیاهی منطقه دانست و گفت: یوزپلنگ ایرانی کانون توجه متخصصان و فعالان حیات وحش قرار دارد و این مهم توجه بیشتر مسئولان به منطقه بیارجمند را متذکر می شود.

وی، عبور جاده اصلی تهران - مشهد و تردد بالای خودروهای سبک و سنگین را از عوامل تهدید کننده گونه نادر یوزپلنگ در منطقه دانست و افزود: این امر در سالجاری باعث مرگ دو قلاده یوز بالغ شد.

رئیس ذخیرگاه خارتوران بیارجمند شاهرود حضور گله های شتر و گوسفند و نیز سگهای گله را از جمله خطراتی دانست که این گونه نادر را با تهدید مواجه کرده است و خواستار چاره اندیشی مسوولان در این زمینه و تسریع در خروج دامداران از منطقه شد.

https://zistonline.com/vdcgtn9n.ak93u4prra.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

برای جادهها باید فکری بکنید