تاریخ انتشار :شنبه ۶ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۰۴:۱۱
کد مطلب : 62599
اگر استفاده از منابع به همین طریق ادامه پیدا کند

تا 30 سال دیگر سه کره زمین نیاز داریم

زیست آنلاین:در بررسی اقتصاد سبز واژه هایی مانند بهره وری سبز و حسابداری سبز وارد می شوند که به کارگیری آنها توسعه پایدار را رقم می زند .
 تا 30 سال دیگر سه کره زمین نیاز داریم


دکتر زهرا عابدی عضو هیات علمی و مدیر گروه اقتصاد محیط زیست دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات در گفت و گو با زیست انلاین می گوید :اقتصاد سبز، اقتصادی است که رشد اقتصادی و عدالت اجتماعی را توام با کاهش فقر،حفاظت و صیانت مناسب محیط زیست رابه همراه دارد. اما تعریف اقتصاد سبز با اقتصاد محیط زیست متفاوت است در واقع اقتصاد محیط زیست شاخه ای از علم است که جوانب مختلف محیط زیست را به لحاظ کمی بررسی می کند و به ارزش های بی شمار محیط زیست به صورت پولی توجه دارد.در واقع هدف  اقتصاد محیط زیست این است که بتواند ارزش های زیست محیطی را  به صورت کمی برآورد کند و راهکارهای مناسبی برای جبران خسارتهای وارد به محیط زیست ارائه کند . تا زمانی که ارزش پولی منابع طبیعی مشخص نباشد استفاده ناپایدار از منابع طبیعی و زیست محیطی به صورت تولید و مصرف ناپایدار ادامه خواهد داشت و در نتیجه انواع آلودگی آب و خاک و هوا ایجاد خواهد شد.
اگر ندانیم که منابع طبیعی تا چه میزان ارزش مادی دارند، به استفاده ناپایدارازمنابع محیط زیستی ادامه می دهیم و انواع آلودگی آب و خاک و هوا را به زمین وارد می کنیم و همه این اتفاقها به تولید و مصرف ناپایدار منجر خواهد شد  
مدیر گروه اقتصاد محیط زیست دانشگاه آزاد اسلامی واحدعلوم تحقیقات در ادامه می گوید: زمانی که تولیدات کارخانه ها، بنگاههای اقتصادی و صنعتی ،ناپایدار باشند، مردم نیز مصرف ناپایدار خواهند داشت به طور مثال وقتی تولید کننده یخچال استانداردهای جهانی را در مصرف برق در وسیله ای که تولید می کند لحاظ نکند و مصرف کنندگان هم که از این محصول استفاده می کنند مصرف ناپایدار خواهند داشت. پس اقتصاد محیط زیست از بعد دیگر به تولید و مصرف پایدار جهت حرکت به سمت توسعه پایدار نیازمند است .
عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی  در ادامه می گوید : فرقی ندارد در کجای جهان زندگی کنیم موضوعی که در حال حاضر مطرح است  این است که ما ردپایی که از خودمان به جا گذاشته ایم بسیار  عمیق است . در واقع ما چندین برابر منابعمان را در جهان مصرف می کنینم یعنی در استفاده از آب و انرژی و سایر منابع زیست محیطی بیش از حد توان ظرفیت زیستی استفاده می کنیم .
آمار ها نشان می دهد که در سال ۲۰۰۰  مصرف در جهان حدود ۱.۵برابرکره زمین بوده است  و پیش بینی می شود تا ۳۰ سال آینده برای تامین مصرف در جهان به ۳ کره زمین نیاز خواهد بود  تا نیازهای بشر برطرف گردد.
وی با اشاره به اینکه در کشور ما به دلیل مصرف بالای انرژی و آب این منابع به شدت ناپایدار هستند در ادامه می گوید : شکاف اکولوژیک بین منابع و مصرف، روز به روز زیادتر می شود و از عوامل موثر در این شکاف مصرف بی رویه انرژی فسیلی ،آب و ساخت و ساز بی رویه است. اما چیزی که در این میان نگران کننده است این است که منابع انرژی تجدید پذیر رو به پایان است و تازه وقتی این منابع به پایان می رسد به دنبال تجدید دوباره آن هستیم که این موضوع امکان پذیر نیست.
با این حال این همه مشکل نیست و استفاده از این منابع آلودگی های دیگری را ایجاد می کنند که می توانند  باعث تغییر اقلیم شود و تغییراتی را در زمین به وجود بیاورد .چیزی که در این میان مهم است  این است که در حال حاضر به دليل وجود مخاطرات زيست محيطي، نابودي منابع و ايجاد موانع و مشكلات در راه رسيدن به توسعه پايدار، لازم است برنامه ها بر اساس شناخت و ارزيابي توان محيطي برنامه ريزي شوند تا هم بهره برداري در خور و مستمر از محيط انجام شود و هم ارزش هاي منابع طبيعي و زیست محیطی حفظ شوند. بنابراين شناخت توان هاي محيطي با هدف بهره برداري مناسب و ايجاد كمترين تخريب به محيط زيست امري ضروري و اجتناب ناپذير است.
وی در ادامه می گوید: در حوزه اقتصاد سبز و اقتصادمحیط زیست اقدام های زیادی صورت گرفته است .تحقیقات و بررسی های زیادی به صورت سیستماتیک بر روی منابع محیط زیستی انجام شده است. موضوع تغییر اقلیم نیز موضوعی است که گزارش های ارزشمندی در مورد آن صورت گرفته است.
وی در ادامه می گوید: فکر نکنید که که موضوع اقتصاد سبز سابقه طولانی در دنیا دارد. این موضوعی است که به تازگی به آن پرداخته شده است وتبعا  نیاز به حسابداری سبز دارد لذا کم کم باید به این سمت پیش برویم که حسابداری سبز را جایگزین حسابداری ملی( sna) کنیم .
در واقع می توانیم بگوییم به دلیل بحران هایی که در این خصوص در دنیا رخ داده است ضرورت تغییر نگرش هم ایجاد شده است بحران آب،انرژی ،تغییر اقلیم، ریزگردها و گرد وغبار اهمیت رشته اقتصاد محیط زیست و حرکت به سمت اشتغال سبز را رقم می زند و در واقع دنیا به این نتیجه رسیده است  که ایجاد اشتغال سبزاز ضروری ترین موارد در اقتصاد سبز است
وی در ادامه می گوید : اشتغال سبز می تواند شغل های زیادی را در بر بگیرد که در کشور ما به شدت کاربردی هستند . در زمینه پزشکی ، گیاهان دارویی ، اکوتوریسم و انرژی های تجدید پذیر ( در همه شاخه ها ) می توان اشتغال سبز ایجاد کرد.در واقع مهم این است که با شغل و درآمد وایجاد شغل ضرری به محیط زیست وارد نکنیم . هر چند در حال حاضر چه در حوزه صنعت و چه در حوزه محیط زیست شغل هایی داریم که سبز نیستند و ما باید این مشاغل را به سمت سبز بودن هدایت کنیم .
وی در ادامه می گوید :چیزی که در این میان لازم و ضروری به نظر می رسد این است که تخریب محیط زیست تهدید جدی برای توسعه پایدار به حساب می آید و اگر بخواهیم جلوی تهدید این عامل را بگیریم باید نگاهمان را به محیط زیست تغییر دهیم و تغییر نگاه نیز در صورتی رخ می دهد که عواملی مانند فقر اقتصادی و فقر فرهنگی از بین برود اشتغال سبز نیز می تواند راه از بین بردن آنها باشد.
وی با اشاره به موضوع بهره وری و ارتباط آن با این موضوع می گوید : یکی از عمده فعالیت ها برای افزایش بهروری این است که به ازای یک واحد خروجی ،ورودی کمتری در فرایند تولید مورد استفاده قرار بگیرد و به این طریق هزینه را پایین بیاوریم تا از این طریق بهره وری ارتقا یابد و در این صورت رقابت پذیری افزایش می یابد و می توان تولیداتی با کیفیت بهتر ارائه گردد ضمن اینکه از منابع طبیعی و زیست محیطی استفاده کمتری شده است.
راه دیگر استفاده مجدد از دورریزها در فرایند تولید است یعنی بتوانیم منابع از دست رفته را دوباره به چرخه تولید وارد کنیم و در نهایت نیز بازیافت وجود دارد تا به این طریق بتوانیم منابع را بازیافت و از آنها دوباره استفاده کنیم . بدین ترتیب استاندارد ۱۴۰۵۱ که به معنای ردیابی (حسابداری)جریان مواد در فرایند تولید  به صورت عملی به کار گرفته شده است. این استاندارد از سال ۲۰۰۲ در آلمان مورد استفاده قرار گرفته شده است  و از سال ۲۰۱۲ به صورت استاندارد درآمده است و امروزه در کشورهای شرق آسیا که پرش خوبی در بهره وری سبز داشته اند به وفور در فرایند تولید مورد استفاده قرار می گیرند. در واقع برای حرکت به سمت اقتصاد سبز لازم است بهره وری سبز به صورت کاربردی در واحد ها و بنگاههای اقتصادی مورد استفاده قرار گیرد.

https://zistonline.com/vdcaomni.49nuo15kk4.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما