تاریخ انتشار :چهارشنبه ۱۴ تير ۱۳۹۶ ساعت ۰۲:۳۵
کد مطلب : 63144
زیست آنلاین :رشد شهر نشینی و بهبود استانداردهای زندگی و تغییر استانداردهای زندگی و تغییر الگوی مصرف سالانه باعث شده سالانه مقدار زیادی زباله تولید شود اما این تولید زباله به بخش مصرف خانگی منتهی نمی شود و بخش صنعت نیز میزان پسماند قابل توجهی دارد
رتبه اول ایران در عدم مدیریت پسماند صنعتی
«بررسی وضعیت صنعت پسماند در کشور» موضوعی است که در سالهای اخیر به آن توجه شده است اما با وجود همه اینها و با وجود آنکه قانون مدیریت پسماند در سال ۱۳۸۳ تدوین شد و همه ارگان ها و سازمان ها موظف به اجرای آن شدند اما هنوز این صنعت وضعیت مناسبی ندارد و این شرایط در حوزه صنعت وضعیت بدتری دارد . بر طبق آمارها تنها یک درصد صنایع در شرایط مطلوب، ۲۰ در صد در شرایط بهبودو ۷۹ درصد در شرایط نامطلوب قرار دارد و این در شرایطی است که بسیاری از واحدهای صنعتی در مدیریت پسماندها خود مشکل دارند .
اما این موضوع در حالی وجود دارد که صاحبان صنعت از موضوع تصویب این قانون خبر ندارند و در بسیاری از موارد آنها از مفهوم پسماند خبر ندارند و در مقابل بخشی از پسماند صنعتی که خاص است و به مدیریت نیاز دارد یا اصلا دیده نمی شوند و یا آنکه به دلیل مقروهن به صرفه نبودن و هزینه بر بودن از قسمت خرج کردن صنایع خارج می شود و به صورت گاز و مایع و گاز به بیابان ها و رودخانه ها ریخته می شودو در وقتی که وضعیت در دست بهبود است پسماندها جداسازی می شود و در ظروف مخصوص نگهداری می شود موضعی است که مدتی است در تهران مدیریت می شود .
بیشترین مشکل پسماند در گروههای خودرو سازی ساخته می شود پس از تصویب قانون مدیریت پسماندها پیگیری هایی بر روی واحدهای صنعتی اعمال می شود و این شرکت ها خواسته و ناخواسته به سمت انجام فعالیت های مقدماتی به سمت مدیریت پسماند شدند . اما در بخش دارویی پسماندها حائز اهمیت بیشتری هستند زیرا در این بخش از مواد شیمیایی استفاده می شود و و در بیشتر موارد این داروها در ظرف های مخصوص نگهداری می شود اما با این وجود شرایط نگهداری و دما و رطوبت در آنها در نظر گرفته نمی شود و
به دلیل استفاده از مواد شیمیایی مختلف در تولید دارو، مدیریت پسماند این قسمت هم حائز اهمیت است.، این گونه صنایع بدون اینکه محیط زیست میزان و نوع پسماندشان را بداند، (به دلیل عدم پایش دوره‌ای منظم)، پسماندهای خود را، خصوصا فاز مایع را در بیابان‌های اطراف تهران رها می‌کنند. این دسته از صنایع از میزان خطری که این گونه مواد بر سلامتی انسان‌ها می‌گذارند، وقوف کامل دارند، ولی به دلیل مقرون‌به‌صرفه نبودن مدیریت پسماند و پرهزینه بودن این قسمت، به راحتی توسط مدیریت سیستم روی این قسمت خط تیره کشیده می‌شود.
در لاستیک سازی نیز مدیریت پسماند اهمیت بالایی دارد بخشی از این پسماندها در صورت مدیریت در صنایع دیگر قابل استفاده است ولی متاسفانه به دلیل ضعف مدیریت رها می شود و ولی متاسفانه به دلیل ضعف مدیریت در این بخش نیز، پسماند خود را هر از چندی در بیابان‌ها رها می‌کنند.در صنایع تولید شیشه نیز بخشی از بطری های شیشه ای نوشیدنی توسط این صنایع جمع اوری و دوباره به خط تولید بر می گردد اما بخش اعظم ان بدون پردازش رها می شود.
البته مدت ها است جایگزین شدن بطری‌های پلاستیکی، مشکل این قسمت تا حدی مرتفع گردید اما مشکل تجزبه‌ناپذیری پت‌های یک بار مصرف، مشکل زیست‌محیطی این گونه صنایع را صد چندان کرد. متاسفانه رشد بی‌رویه تولید صنایع پلاستیکی غیرقابل برگشت به طبیعت در کشور سیر صعودی داشته بدون اینکه به عاقبت این تولید توجه شود.
به تازگی پلاستیک تجزیه‌پذیر البته در حد ظروف یکبار مصرف وارد بازار شده ولی متقاضیان به دلیل بالا بودن هزینه در این قسمت، از این طرح استقبال نکردند، با توجه به اینکه در کشورهای در حال توسعه رکن اقتصاد بسیار مهم است
با این اوصاف با وجود گذشتن سالها از تصویب قانون مدیریت پسماندها و اجرای کنوانسیون‌های بین‌المللی که بسیاری از خلأهای قانونی موجود قبل از تصویب این قوانین را پوشش می‌دهد، در حال حاضر فقدان اطلاعات کارشناسی، عدم پایش ادواری منظم کارشناسان و بازرسان محیط زیست، رتبه اول در عدم مدیریت پسماندهای صنعتی دارند و نقص قوانین در مراتب بعدی قرار دارد.

https://zistonline.com/vdchkzn-.23nxkdftt2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما