تاریخ انتشار :دوشنبه ۶ شهريور ۱۳۹۶ ساعت ۰۲:۵۸
کد مطلب : 63902
معاون فنی محیط زیست مازندران اجرای طرح کشت دوم برنج به عنوان یکی از آب برترین محصولات کشاورزی در این خطه شمال کشور را بسان زدن تیرخلاص به کالبد نیمه جان طبیعت و منابع آبی دانست.
تیرخلاص کشت دوم برنج درمازندران به کالبد طبیعت

به گزارش زیست آنلاین،علی اکبر یداللهی دلیل مخالفت محیط زیست با کشت دوم برنج را بهره وری پایین تولید،مصرف ۲ برابری آب و مصرف زیاد سموم برای ازبین بردن آفات اعلام کرده است.
وی گفت که درشرایط فعلی به دلیل آگاهی نداشتن کشاورزان از مضرات کشت دوم برنج و تشویق متولیان این بخش برای افزایش تولید بدون توجه به معضلات این کشت، باعث شده تا صدای محیط زیست برای مخالفت به جایی نرسد.
معاون محیط زیست مازندران افزود : دراین استان حدود ۸۰ هزارچاه آب غیرمجاز وجود دارد که بهره گیری از آب این چاه ها برای کشت دوم سطح آب را در تالاب و آب بندانهای ما با مشکل مواجه کرده است.
یداللهی اضافه کرد : محیط زیست به دنبال آگاهی سازی کشاورزان نسبت به عواقب ناگوار کشت دوم برنج بر اراضی و منابع آبی است تا بتواند از این برنامه که بیشتر سود آنی را به دنبال دارد، جلوگیری کند.
بر اساس پیش بینی سازمان جهاد کشاورزی مازندران ، امسال حدود ۴۰ هزار هکتار از زمین های شالیزاری استان زیر کشت نشای مجدد قرار می گیرد و در سطحی حدود ۶۰ هزار هکتار نیز پرورش ساقه انجام خواهد شد.
بر اساس آمارهای آب منطقه ای نیز ذخیره آب پشت سدها و آب بندان های استان برای تامین آب کشت اول برنج مصرف شده و با توجه به بالا رفتن دمای هوا و نباریدن باران ،سطح آب سفره های زیر زمینی نیز در مازندران پایین رفته است.
مازندران با تولید بیش از ۹۵۰ هزار تن برنج سفید ،۴۲درصد برنج مورد نیاز کشور را تامین می کند.

 

منبع: ایرنا

 

https://zistonline.com/vdcj8hem.uqetyzsffu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما