تاریخ انتشار :جمعه ۱۰ دی ۱۴۰۰ ساعت ۰۲:۵۶
کد مطلب : 65911
مدیر ملی کمیته مقابله با گرد و غبار گفت: بی آبی اصلی ترین و مهم ترین عامل ایجاد طوفان های گرد و غبار و شن است.
بی‌آبی عامل اصلی ایجاد طوفان‌های گرد و غبار است
به گزارش زیست آنلاین، ضیاء الدین شعاعی مدیر ملی کمیته مقابله با گرد و غبار در نشست توسعه همکاری های محیط زیستی ایران و اتحادیه اروپا با بیان اینکه طوفان های گرد و غبار به یک چالش بزرگ در ایران تبدیل شده است، گفت: اگرچه دو دهه قبل ایران در برخی قسمت های بیابانی خود با پدیده هایی مشابه رو به رو بود اما امروز این موضوع ۲۳ استان کشور را تحت تاثیر قرار داده است.

وی افزود: یکی از پرسش ها این است که تعریف طوفان گرد و غبار چیست زیرا هیچ تعریف دقیقی در دنیا برای طوفان گرد و غبار نیست.

شعاعی ادامه داد: در ایران وقتی غلظت ذرات pm۱۰ بیش از ۱۵۰ میکروگرم بر مترمکعب باشد و به مدت بیش از دو ساعت ادامه داشته باشید، می گوئیم طوفان گرد و غبار پدید آمده و بنابراین وقتی می گوییم روزهای غبارآلود، بر مبنای همین تعریف است.

مدیر ملی کمیته مقابله با گرد و غبار با بیان اینکه از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۵ شاهد افزایش تعداد روزهای گرد و غباری در ایران بوده ایم، گفت: این بدان معنا است که تغییری در طبیعت رخ داده که تعداد روزهای غبارآلود ما از ۲۳ روز به ۲۳۰ یا ۲۸۰ روز در برخی استان ها رسیده است.

این مقام مسئول با اعلام اینکه از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۲ شاهد افزایش طوفان های گرد و غبار در خوزستان بودیم، اظهار کرد: با تعریفی که در بالا ارائه شد، در اهواز ۳۰۰ تا ۳۵۰ روز غبارآلود وجود دارد که البته شدت و زمان آن متفاوت است.

شعاعی خاطرنشان کرد: این بدان معنا است که تغییری در طبیعت رخ داده و طوفان ها هشداری از این تغییر است. به طور نمونه وقتی تالاب ها به دلیل خشکسالی و مدیریت نادرست منابع و مصارف آب، خشک می شوند، به کانون های گرد و غبار تبدیل خواهند شد.

وی ادامه داد: البته ایران تنها از ناحیه کانون های داخلی مورد هجوم طوفان های گرد و غبار نیست و کانون های گرد و غبار کشورهای همسایه همچون یمن، عربستان، اردن، عراق و سوریه نیز بر ایران تاثیر می گذارند.

مدیر ملی کمیته مقابله با گرد و غبار با بیان اینکه بی آبی اصلی ترین و مهم ترین عامل ایجاد طوفان های گرد و غبار و شن است، گفت:  ایران ۲۳ سال است که با پدیده خشکسالی و کمبود آب رو به رو است و البته این مشکلی بزرگ در کل منطقه است.

این مقام مسئول تاکید کرد: در کنار بحران خشکسالی و کمبود بارش ها، عوامل انسان ساخت همچون مدیریت نادرست منابع و مصارف آب به تشدید پدیده هایی همچون طوفان های گرد و غباری کمک می کند. این در حالی است که متاسفانه مدیریت منابع و مصارف آب در سال های خشکسالی همچون سال های ترسالی است و در حقیقت مدیریت منابع آبی در حوضچه های آبی وجود ندارد.

شعاعی اظهار کرد: در خوزستان پنج سال متوالی است که شاهد بارشی ۵۱ درصد کمتر از میانگین بارش هستیم و همین عامل در کنار عوامل انسانی منجر به خشک شدن تالاب ها و مستعد شدن آن ها برای تبدیل به کانون های گرد و غبار می شود.

وی اشاره ای هم به تالاب بین المللی هامون در شرق ایران داشت و گفت: افغانستان حاضر نیست بر سر موضوع تقسیم منابع آبی و تامین حق آبه تالاب بین المللی هامون که منابع اصلی آب آن در افغانستان است مذاکره کند و همین موضوع منجر به شرایط نامناسب بخش ایرانی تالاب بین المللی هامون شده است.

مدیر ملی کمیته مقابله با گرد و غبار، جنگ و ناامنی و مهاجرت مردم به دلیل جنگ و رهاسازی زمین های کشاورزی را یکی دیگر از عوامل تشدید طوفان های گرد و غبار در منطقه و شکل گیری کانون های جدید گرد و غبار دانست و افزود: وقوع و شدت طوفان شن و گرد و غبار به دو عامل شرایط زمین یا رطوبت خاک و سرعت و شدت باد مرتبط است.

شعاعی گزارشی نیز از وضعیت مانیتورینگ و پایش طوفان های گرد و غبار در ایران داد و گفت: در حال حاضر بالاترین میزان غلظت طوفان قابل اندازه گیری ۱۰ هزار میکرو گرم بر متر مکعب است و به همین دلیل نمی توانیم با اطمینان بگوییم طوفان هایی با غلظت بیشتر نبوده است.

نشست شش روزه توسعه همکاری های محیط زیستی ایران و اتحادیه اروپا با موضوعات آلودگی هوا، آب و محیط زیست دریایی و اقتصاد چرخشی با محوریت پسماند از صبح روز سه شنبه ۳۰ آبان ماه در محل برج میلاد تهران آغاز به کار کرد و تا یکشنبه ۵ آذرماه ادامه دارد.

https://zistonline.com/vdcb89b0.rhbs8piuur.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما