تاریخ انتشار :سه شنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۵۷
کد مطلب : 66492
زیست آنلاین: امروزه مهندسی زمین یک موضوع بسیار داغ است. دانشمندان معتقد هستند که خاک کره زمین به تنهایی می تواند ۴ برابر بیشتر از تمامی موجودات زنده کربن ترسیب کند و پس از آن، اقیانوس ها بزرگترین مرکز جذب کربن محسوب می شوند.
کلید ترسیب کربن ممکن دست دقیقاً زیر پای ما باشد
به گزارش زیست آنلاین، امروزه مهندسی زمین یک موضوع بسیار داغ است. مردم امروز به بسیاری از راه حل های مهندسی زمین رسیده اند تا زمین را خنک کنند، تا به حدی نرسد که دیگر امکان حیات روی آن نباشد. برخی می خواهند میلیون ها تن سولفات را در لایه های بالایی اتمسفر تزریق کنند تا قسمتی از نور خورشید وارد شده به سطح زمین را پوشش دهد. و یا برخی می خواهند ماشین های غول پیکر مکنده دی اکسید کربن طراحی کنند تا این گاز را از هوا جذب کرده و در زیر زمین محبوس کنند. بسیاری از دانشمندان بر این باورند که برای جلوگیری از افزایش دمای زمین به بیش از ۲ درجه باید روش های جدید ترسیب کربن را به کار گرفت.

تفکرهای جدیدی که در بین دانشمندان ایجاد شده است نشان می دهد که شاید راه حل این مشکل دقیقاً زیر پای ما باشد. خاک، به تنهایی می تواند به میزان ۴ برابر کربن ذخیره شده در تمامی موجودات زنده را در خود نگه دارد. اقیانوس ها نیز از این جنبه پس از خاک قرار گرفته و رتبه دوم را به خود اختصاص داده اند. اما این ظرفیت خاک ها با تکنیک های کشاورزی صنعتی که بر پایه کودهای شیمیایی و آفت کش ها هستند و همیشه فقط یک گونه کشاورزی در آن ها کشت می شود، به شدت کاهش یافته است. امروزه ۴۰ درصد از خاک های کشاورزی در زمره خاک های فرسوده و یا بسیار فرسوده قرار می گیرند. در حقیقت، بر اساس اظهارات مرکز آینده پایدار در دانشگاه شفیلد انگلستان، در طی ۴ دهه گذشته یک چهارم از زمین های قابل کشت ما دیگر ظرفیت مناسب کشت را ندارند. با فرسودگی خاک، توانایی آن در جذب و نگهداری کربن به شدت کاهش می یابد و بدان معنی است که کربن ذخیره شده در آن نیز دوباره به اتمسفر برمیگردد و موقعیت را بدتر می کند. اما هنوز هم امید وجود دارد. محققین بر این باور هستند که با جلوگیری از این سبک کسب و کار کشاورزی می توان توانایی خاک در جذب و ذخیره کربن را دوباره بازگرداند./منبع: cleantechnica

https://zistonline.com/vdcgxt93.ak93y4prra.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما