تاریخ انتشار :دوشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۷ ساعت ۰۵:۰۰
کد مطلب : 79536
حمید ظهرابی، معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: سامانه هوشمند پایش حریق در محدوده جنگلی پارک ملی گلستان با همکاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و سازمان حفاظت محیط زیست نصب خواهد شد.
استفاده از فناوری‌های نوین در جهت کمک به پایش حریق پارک ملی گلستان
به گزارش زیست آنلاین، حمید ظهرابی با اعلام این خبر گفت: این سامانه شامل دوربین‌های حساس به گرما و دود است و با استفاده از پوشش شبکه مخابراتی ، اطلاع رسانی آنلاین و لحظه ای در مورد حریق های احتمالی را انجام می دهد.

وی ادامه داد: این سامانه در مسیر ۱۲ کیلومتری جاده پارک ملی گلستان در قسمت جنگلی این عرصه نصب خواهد شد چرا که بیشترین آتش سوزی‌ها در گلستان به دلیل حضور مسافران و گردشگران از حاشیه جاده آغاز می‌شوند.

ظهرابی افزود: این طرح با اعتبار بیش از ۴۰ میلیارد ریال و به صورت پایلوت در پارک ملی گلستان اجرا خواهد شد که امیدواریم در آینده نزدیک چنین طرحی در سایر نقاط حادثه خیز مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست نیز به اجرا در آید.

آتش سوزی در جنگل

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست با تقدیر از همکاری وزارت ارتباطات در این طرح گفت: ایده اصلی این طرح متعلق به وزارت ارتباطات است و دکتر محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات، به دلیل علاقه شخصیش به حفاظت از عرصه‌های طبیعی کشور شخصا پیگیری اجرای این طرح را انجام داده‌اند و برای ما مایه خرسندی است که این وزارتخانه در راه حفظ محیط زیست و جنگل‌های کشور چنین گام بلندی را برداشته است.

وی افزود: توجه وزارت ارتباطات به موضوع مسئولیت اجتماعی نشانه وجود دیدگاه‌های نوین در آن وزارتخانه است چرا که ماموریت این وزارتخانه، کمترین آسیب را به محیط زیست وارد می کند اما همین دستگاه برای حفظ محیط زیست دغدغه نشان می‌دهد. امیدواریم چنین دیدگاهی در دیگر وزارتخانه‌هایی که ماموریت‌های آنها گاه با حفاظت محیط زیست در تداخل و با تخریب همراه است هم دیده شود.

به گفته ظهرابی، به‌روزرسانی شبکه بی‌سیم پارک ملی گلستان به شبکه بی‌سیم دیجیتال با پوشش صددرصدی از دیگر طرح‌های در دست اقدام سازمان حفاظت محیط زیست در قدیمی ترین پارک ملی کشور است که در آینده نزدیک آغاز خواهد شد.

بیشتر بخوانید: همکاری با سازمان هوا فضا برای اطفای حریق جنگل به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، ظهرابی در پایان اظهارکرد: ارتقای شرایط حفاظتی پارک ملی گلستان به عنوان نمونه‌ای از مدیریت روز آمد مناطق تحت مدیریت از اولویت‌های سازمان حفاظت محیط زیست کشور است و ان‌شاالله تا پایان سال ۹۸ شاهد تحولی عظیم در حفاظت از این پارک ملی خواهیم بود.

ظهرابی ایجاد ردیف مستقل بودجه‌ای برای پارک ملی گلستان را در راستای حفاظت ویژه از این پارک ملی برشمرد و تاکید کرد: با تامین امکانات و منابع کافی و تکیه جدی به مشارکت جوامع بومی، محلی به مطلوب‌ترین شکل ممکن از این ذخیرگاه زیست‌کره حفاظت خواهد شد.

تجهیزات نوین در زمینه آتش نشانیامروزه در کشورهای مختلف محققان تلاش می‌کنند از تجهیزات و فناوری روز در راستای کاهش نقش انسان‌ در ماموریت‌های پرخطر استفاده کنند. ابزارهایی که از دور کنترل شوند و بدون نگرانی از افزایش تلفات یا هر مشکلی کار را با کیفیت بهتر و در زمان کمتر انجام دهند. یکی از کاربردهای فناوری می‌تواند انجام ماموریت‌های سخت و ناممکن به جای انسان در شغلی پرخطر همچون آتش‌نشانی باشد.
در زیر برخی از جدیدترین تجهیزات و تکنولوژی ها که برای آتش نشانان طراحی شده را مشاهده می کنید، شماری از این دستگا ها مورد استفاده قرار گرفته اما برخی هنوز در مرحله طراحی قرار دارند یا به طور محدود مورد استفاده قرار می گیرند.

جت پروازیبرای آتش نشانان در دبی این جت پروازی می تواند بیش از ۴۵ دقیقه ماندن و تا ارتفاع ۳ هزار پا در آسمان به پرواز دربیاید، دبی ۲۰ دستگاه از این ابزار را در اواخر سال ۲۰۱۵ برای آتش نشانی خود خریداری کرد و در حادثه  آتش سوزی در طبقه ۷۹ برج مشعل مورد استفاده قرار گرفت وموجب نجات جان گرفتاران در آتش شد.

دستکش پیشرفتهبرای آتش نشانان دستکشی که از طریق امواج بی سیم و تنها حرکات دست امکان ارتباط با سایر آتش نشانان رابه خصوص در مواقعی که امکان مکالمه نیست ممکن می سازد، علاوه بر این دستکش سنسورهایی در آن تعبیه شده که می تواند آتش نشان را در زمانی که به دلیل دود زیاد قدرت دید خود را از دست می دهد به او کمک کند تا راه درست را تشخیص دهد و مسیر ایمن را پیدا کند.

دستکش هوشمند

تکنولوژی جالب که همه چیز در برابر دیدگان آتش نشانان قرار می گیرد تاناگرام Tanagram یک تکنولوژی جید بر پایه سیستم هاد HUD(نمایشگری فرانما است که اطلاعات را در جلو دید و منظر بیننده، بدون اینکه بیننده مجبور باشد جایی دیگر را بنگرد، نمایش می‌دهد)
تکنولوژی بسیار جالبی که سنسورهایی مانند بینایی ، تشخیص مواد سمی در محیط، ضربان سنج،تشخیص دمای محیط در ماسک آتش نشان قرار داده شده که اطلاعات را روی شیشه کلاه ودستکش آتش نشان نمایش می دهد و آتش نشان همزمان می تواند از اطراف و پشت سر خود دید داشته باشد.

کلاهی که در میان دود قدرت دید به آتش نشان ها می دهد.کوله پشتی جدید به جای کپسول سنگین فن آوری جدیدی که به جای یک کپسول سخت و سنگین یک کوله صاف با تمام امکانات و سبک تر برای آتش نشانان فراهم می کند این کوله طوری ساخته شده که در درجه حرارت بالا به هیچ وجه نمی سوزد و بافت های آن آسیب نمی بیند، همچنین این کوله به دلیل شکل صاف و سنگین نبودن به سیستم قلبی آتش نشانانفشار وارد نمی کند و از لحظ سیستم تنفسی نسبت به مدل های قبلی پیشرفته تر است.

تکنولوژی مکان یاب و سنجش علائم بدن برای آتش نشانان  تجهیزاتی که در تصویر زیر می بینید از چند تکنولوژی جدید به طور همزمان، به منظور افزایش ایمنی آتش نشان ایالات متحده آمریکا ساخته شده ، این دستگاه ردیابی اجازه می دهد تا فرماندهان به سرعت آتش نشان ها و محل آن ها را ردیابی کنند و همزمان بتوانند علائم حیاتی بدن آن ها را زیرنظر بگیرند و در موقع نیاز فورا وارد عمل شوند.

کلاه هوشمند


گلنزر(GLANSER) یا آتش نشان یاب این دستگاه از تکنولوژی استفاده می کند که در صورت از کار افتادن سیستم های جی پی اس معمولی باز امکان شناسایی محل آتش نشان وجود دارد. هنوز برخی آتش نشان ازسیگنال های رادیویی آنالوگ برای ارتباط استفاده می کنند که هنگام ورود به ساختمان های بتنی، تونل ها، جنگل ها و ساخت و سازه های پر از دود امکان از کار افتادن آن وجود دارد.
سیستم GLANSER می تواند حدود ۵۰۰ آتش نشان را به طور همزمان در یک ساختمان شناسایی کند همچنین در صورتی که دو آتش نشان فاصله یک متری از یکدیگر قرار داشته باشند این سیستم دچار اختلال نشده و به درستی محل آن ها را نشان می دهد.

آتش نشان یاب


تستر  (PHASER) بخش دیگری از این تکنولوژی بر علائم حیاتی بدن آتش نشانان نظارت می کند و نبض، درجه حرارت بدن و فشار خون را نشان می دهد.
حدود ۹۰ درصد از صدمات آتش نشانی مربوط به آتش سوزی های ساختمان ها است وسالانه ۸۱ هزار آتش نشان در آمریکا دچار صدمه و آسیب می شوند، این وسیله به این منظور طراحی شده تا آسیب ها و صدمات کاهش پیدا کند.

ربات کرم حرارتیاین ربات می‌تواند از پله‌ها بالا رود و در داخل اتاق‌ها حرکت کند و اقدام به اطفای حریق نماید. این ربات با کنترل از راه دور قابل هدایت است.

روبات کرم حرارتیآبپاش توربینیاین آبپاش قدرتمند که ۳۱۰ هزار دلار قیمت دارد آب را به صورت پودری تا فاصله ۶۰ متری و به صورت مستقیم تا بیش از ۹۰ متر می‌پاشد و در استرالیا، آلمان و ولز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

فایر آکساین ربات چرخ‌دار تقریبا یک پکیج کامل است که تانکر آب را نیز با خود حمل می‌کند و قدرت خیره‌کننده در پاشیدن آب دارد و می‌تواند به صورت مستقیم بوسیله کاربر و یا با برنامه از پیش طراحی شده عملیات خود را انجام دهد.

ربات‌های چینی در مانور موزه ملی پکندر مانوری که چینی‌ها با استفاده از ربات‌های آتش‌نشان اجرا کردند قابلیت‌های جالبی از این ربات‌ها به نمایش درآمد. این ربات‌ها همگی با استفاده از دوربین هدایت می‌شوند و هر کدام یک شلنگ بلند متصل به تانکر دارند. مهمترین ویژگی این ربات‌ها وزن پایین، قدرت خیره‌کننده انها در پاشیدن آب و کم بودن زمان مورد نیاز برای اطفای حریق است.

بالگردهای آتش‌نشانیطی سالهای اخیر و با افزایش ساختمان‌های مرتفع و آسمانخراش‌ها استفاده از هلی‌کوپترهای آتش‌نشانی هر روز فراگیر‌تر می‌شود. به عنوان نمونه ژاپن از چند سال قبل برای مقابله با آتش‌سوزی در برج‌ها از بالگردهای یوروکوپتر ئی‌سی۲۲۵ سوپر پوما Eurocopter   EC۲۲۵ Super Puma  استفاده می‌کند. سازمان آتش‌نشانی ژاپن این هلیکوپترها ساخت ایرباس را به تجهیزات آتش‌نشانی  شرکت  هوایی و فضایی Simplex مجهز کرده است که تائیدیه سازمان‌های استاندارد آمریکا و اتحادیه اروپا را دارد. این هلی‌کوپتر توانایی حمل حداقل ۷ آتش‌نشان را با تجهیزات کامل دارد و همچنین با استفاده از تجهیزات آتش‌نشانی این شرکت می‌تواند از فاصله دور از کانون آتش و به صورت هوایی و با دقت بالا کانون آتش را هدف قرار دهد.بوم یا لوله ۷٫۵ متری این هلیکوپتر که قابلیت حرکت دارد می‌تواند آب یا فوم را با فشار بالا در طبقات پمپاژ کند.
همچنین بالگردها این چنینی می‌توانند آتش‌نشانان را به پشت‌بام محل آتش‌سوزی برسانند تا این افراد فداکار مجبور نباشند از راه‌پله‌ها یا آسانسورهای خطرناک که هر لحظه احتمال حادثه در آنها وجود دارد استفاده کنند.

هلی کوپترهای مخصوص آتش نشانی

تجهیزات جدید روباتیکعلاوه بر بالگردهای آتش‌نشانی در تجهیزات جدید استفاده از روبات‌ها در آتش‌سوزی‌های مرتفع بسیار مرسوم و معمولی است. این تجهیزات روباتیک در طبقات ایمن نصب می‌شوند و می‌توانند ضمن حرکات لوله اطفای حریق خود را به طبقات مرتفع که امکان دسترسی به آنها بسیار مشکل است برسانند.
دوربین این تجهیزان تصاویر با کیفیت بالا را برای آتش‌نشان‌ها ارسال می‌کند و آنها می‌توانند موقعیت و وضعیت آتش را بهتر تشخیص دهند. نمونه این تجهیزات تجهیزاتی موسوم به Hero Pipe  است. این تجهیزات روباتیک می‌تواند ۲۴۰۰ لیتر آب یا فوم را در هر دقیقه از پنجره ساختمان‌های بلند بدون نیاز به حضور آتش‌نشان‌ها در محل خطر پمپاژ کند.

پهپادهای آتش‌نشانفروردین ماه امسال سازمان آتش نشانی شهرداری تهران اعلام کرد که این سازمان در حال بررسی به کارگیری پهپادهای آتش‌نشان برای ارائه خدمات است اما در حادثه پلاسکو هم خبری از آنها به جز چند کوادکوپتر معمولی نبود. استفاده از “پهپاد آتش نشان” در بسیاری از کشورهای جهان  مرسوم است. استفاده از پهپادها در عملیات‌های امدادی چند سالی است که مورد توجه نهادهای مختلف امدادی در دنیا قرار گرفته است. تا پیش از این، استفاده از این پرنده‌ها در نهادهای نظامی برای جمع آوری اطلاعات و کاربردهای دیگر مرسوم بوده است؛ اما به مرور زمان با تجاری سازی این پرنده‌های بدون سرنشین استفاده از آن برای کاربردهای دیگر مورد توجه قرار گرفته است. امروزه شرکت‌های مختلفی به طراحی و فروش این پهپادها به نهادهای امدادی اقدام کرده‌اند که از آن جمله می‌توان به شرکت‌های SkyFire و AtlantaDrone اشاره کرد.

پهباد آتش نشان

پهپادهای به کار گرفته شده در آتش‌نشانی نیویورک هر کدام ۸۵ هزار دلار قیمت دارند که به صورت ویژه برای ماموریت ‌های آتش‌نشانی طراحی شده‌اند. این پهپادهای با دوربین‌های حرارتی و مادون قرمز اطلاعات بسیار مهمی را حتی از میان دود بسیار غلیظ و شعله‌های آتش برای کنترل  و اطفای حریق از بالا اارسال می‌کنند تا آتش‌نشان‌ها به مناطق خطرناک وارد نشوند. برای مثال آتش سوزی که بر اثر نشت گاز سال ۲۰۱۴ در منهتن اتفاق افتاد نیروی آتش‌نشانی را به شدت دچار مشکل کرد اما رئیس عملیات با کمک گرفتن از یک پهپاد که در محل بود موفق شد حادثه را از بالا مدیریت کند.

بخش آتش نشانی: فاطمه پورمرشد

https://zistonline.com/vdcjmiea.uqehtzsffu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما