تاریخ انتشار :شنبه ۴ آبان ۱۳۹۸ ساعت ۲۰:۰۰
کد مطلب : 81738
زیست آنلاین: محققان دریافتند که رودخانه های جاری در قطب شمال، نسبت به جنگل های بارانی آمازون کربن بیشتری جذب می کنند.
رودخانه های جاری در یخچال ها کربن را سریعتر از جنگلهای بارانی جذب می کنند
به گزارش زیست آنلاین، محققان که در حال مطالعه آب های پرتلاطم و یخ زده یخچال های طبیعی قطب شمال در کانادا بودند کشف غافلگیرکننده ای انجام دادند. آن ها متوجه شدند برای دهه ها، رودخانه های واقع در این منطقه دی اکسید کربن را با سرعت بیشتری نسبت به جنگلهای بارانی آمازون جذب می کردند.
این یافته ها، که در مجموعه مقالات آکادمی ملی علوم منتشر شده است، این باور را که رودخانه ها منبع انتشار کربن هستند، زیر سوال می برد.

این کشف از نمونه های یخ های ذوب شده در جزیره Ellesmere، در منطقه Nunavut کانادا، جایی که برخی جریان ها از یخچال های طبیعی مختلف به دریاچه Hazen وارد می شوند، بدست آمد. همچنین محققین نمونه هایی را نیز در کوه های راکی و گرینلند جمع آوری کردند.

دکتر "کرا پیه ره"، استاد دانشگاه بریتیش کلمبیا و رهبر تیم تحقیقاتی گفت: "ما درک خوبی از وضعیت یخچال های طبیعی در سطح جهان داریم. اما یک موردی که ما خیلی در مورد آن نمی دانیم آب های حاصل از ذوب شدن یخ ها و نحوه جریان پیدا کردن در رودخانه ها و دریاچه ها پایین دست است.

در رودخانه های عادی، مقدار زیاد مواد آلی منجر به تجزیه بیشتر می شود که این به این معنی است که مقدار دی اکسید کربنی که آب منتشر می کند نسبت به مقداری که جذب می کند به مراتب بیشتر است.

اما رودخانه های موجود در یخچال ها، با ظاهری شیری رنگ و مقدار زیاد ترکیبات سیلت، محل مناسبی برای زندگی نیستند از این رو منجر به تجزیه کمتر مواد ارگانیک و انتشار کمتر کربن می شوند. در همین زمان، رسوبات ریز از یخچال های طبیعی جدا شده و هنگامی که در آب های خروشان وارد می شوند، روند زمین شناسی معروف به هوازدگی شیمیایی آغاز می شود.

وقتی این ذرات وارد رودخانه ها می شوند، شروع به مخلوط شدن در داخل آب می کنند که درون آن گازهایی مانند دی اکسید کربن وجود دارد. این مخلوط شدن این واکنش ها را ایجاد می کند و همه این ذرات مختلف را در کنار هم قرار می دهد. این جا، جایی است که می بینیم نتیجه نهایی، کاهش دی اکسید کربن می باشد.

تیم تحقیقاتی تأثیر هوازدگی شیمیایی در از بین بردن دی اکسید کربن از جو را تا فاصله 42 کیلومتری از سرچشمه رودخانه کشف کردند.
این بدین معنی است که در دوره ذوب شدید یخچال ها، رودخانه های حاصل تا ۴۰ برابر بیشتر از جنگل های آمازون کربن جذب می کنند.

منبع: theguardian

https://zistonline.com/vdcg7u97.ak9qw4prra.html
مطالب مرتبط
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما